BOF bilaterale samenwerking: Advanced modelling of CD4 count decline in ARV naive, HIV positive individuals in South Africa (Onderzoek)

Een dieper begrip van HIV progressie en de factoren die hierop een invloed hebben kunnen de ontwikkeling van nieuwe behandelmethoden vergemakkelijken. CD4+ T-lymfocyten ( CD4 ) zijn de belangrijkste doelgroep van het humaan immunodeficiëntie virus . Bij patiënten die geen antiretrovirale therapie ontvangen, is een dalende CD4-telling sterk geassocieerd met een toenemend risico op aids en een toenemend risico op overlijden. Een andere belangrijke HIV/AIDS-progressie merker is de viral load, waarbij de hoeveelheid virus in het bloed gekwantificeerd wordt. Het primaire doel van dit proefschrift is om multistate modellen en lineaire gemengde modellen toe te passen om het tempo van HIV progressie te onderzoeken . De dataset. De ontwikkelde methodiek wordt toegepast op de Sinikithemba cohortstudie . De studie begon in 2003 en heeft tot op heden 451 chronisch HIV - 1 subtype C - geïnfecteerde volwassenen ingeschreven. Socio - demografische kenmerken , plasma viral load metingen , en CD4-cel tellingen werden verkregen op baseline. Follow-up CD4-cel tellingen en plasma viral load metingen werden uitgevoerd op intervallen van respectievelijk intervallen van 3 en 6 maanden. De studie werd goedgekeurd door het Biomedical Research Ethics Committee van de Universiteit van Kwazulu-Natal en elke deelnemer gaf schriftelijk toestemming voor deelname aan de studie. Hoge-resolutie HLA klasse I typering werd uitgevoerd met behulp van moleculaire methoden en interleukine-10 (IL-10) APOBEC en PSIP1 polymorfismen werden onderzocht. Eerder onderzoek heeft het bezitten van een beschermend HLA allel significant gecorreleerd met de snelheid van de afname van het aantal CD4-cellen afname en uit onderzoek van PSIP polymorfismen bleek dat rs12339417 (SNP3)C geassocieerd werd met een tragere daling van de CD4-cellen. Hoewel diverse genetische merkers bewezen hebben belangrijke voorspellers te zijn van snelle HIV progressie, geen enkel eerder onderzoek werd uitgevoerd om de interactie tussen verschillende genetische merkers en hun gezamenlijke effect op CD4 daling te bepalen. De CD4-telling is een merker die gevoelig is voor schommelingen en meetfouten, vandaar smoothing technieken en methoden voor het kwantificeren van fluctuatie en willekeurige variatie zal onderzocht worden. Een bijkomende doelstelling van dit proefschrift is om gezamenlijk CD4-telling en viral load te modelleren en een samengestelde merker voor HIV Bijzonder OnderzoeksFonds-Aanbesteding te ontwikkelen. Doctoraatsbeurzen in het kader van de bilaterale programma progressie . Dit onderzoek kan een dieper begrip van de natuurlijke progressie van HIV/AIDS bieden en eventueel clinici begeleiden op passende criteria om de timing van ARV initiatie bepalen.

01 februari 2013 - 31 december 2016