Opheldering van onbekende milieu-aspecten in een opkomende industriële tak: de effecten van nano-zilver op planten en hun geassocieerde plantengroei bevorderende micro-organismen (Onderzoek)

De bloeiende industrie van de nanomaterialen heeft de ontwikkeling van de "nano (eco-) toxicologie" opgeroepen, een aparte wetenschappelijke discipline die nog in de kinderschoenen staat. Mijn onderzoeksvoorstel tackled kennis hiaten over de milieubelasting van nanomateriaal. Het richt zich op de invloed van zilveren nanodeeltjes op planten en de bijbehorende microbiële gemeenschap, voorheen ontdekt onderwerp in de wetenschappelijke literatuur. Tegelijkertijd, omdat micro-organismen het primaire focusdoel zijn van de toxiciteit van nano-zilver, is een grote scenario gemaakt om de rol van een gezonde plant-microbe interactie te onderzoeken. Hiertoe worden de resultaten van mijn vooronderzoek hierover gebruikt, en vervolgens onderzoek ik (1) de effecten van zilver nanodeeltjes op Zea mays en Arabidopsis thaliana, op zowel genetisch niveau als dat van de hele plant, (2) de opname en lokalisatie van nano-zilver van Zea maïs, (3) het effect van de nanodeeltjes op de overleving en de samenstelling van Zea mays' microbiële gemeenschap, en (4) de rol van de plant-microbe interactie in meer detail door experimenten waarbij wijzigingen in de microbiële gemeenschap betrokken zijn. Het uitvoeren van deze studie in het Centrum voor Milieukunde van de Universiteit Hasselt en de Connecticut Agricultural Experiment Station (USA), zorgt voor ervaring met plant-bacterie interacties en nanotoxicologie. Daarom is het decor voor deze studie geplaatst om een bijdrage te leveren aan een zeer hedendaags onderzoek, van zowel wetenschappelijk en maatschappelijk belang.

01 oktober 2013 - 30 september 2015