Preparatie & Karakterisatie van Polymeer:Fullereen Zonnecellen (Onderzoek)

Organische zonnecellen, gebaseerd op mengsels van geconjugeerde polymeren en fullerenen, zijn veelbelovende volgende generatie zonnecellen door tal van specifieke voordelen : zij kunnen geproduceerd worden door gebruik te maken van traditionele printtechnieken, zij kunnen bereid worden in verschillende kleuren, vormen en op verscheidene (flexibele) substraten (glas, plastic, papier,..),.. Het algemeen doel van dit project is de preparatie en karakterisatie van polymeer:fullereen zonnecellen op basis van een complementaire samenwerking tussen Adis Ababa University en Universiteit Hasselt. De universiteit van Adis Ababa heeft expertise in de synthese van nieuwe geconjugeerde polymeren en kleine moleculen en zal in dit project nieuwe isoindigo- en diketopyrrolopyrrole-gebaseerde geconjugeerde polymeren en kleine moleculen aanleveren. Preparatie van zonnecellen zal gebeuren zowel in Adis Ababa (desk-top roll-to-roll) als in Universiteit Hasselt (spincoating in glovebox) en complementaire karakterisatie zal gebeuren in beide instellingen. Door deze complementaire samenwerking wordt een significante vooruitgang beoogd in een beter begrip en controle van roll-to-roll printbare zonnecellen.

01 mei 2014 - 31 december 2016