Inschrijven aan UHasselt

Fijn dat je je wil inschrijven aan UHasselt. We heten je van harte welkom aan de universiteit van vandaag. Op deze pagina hebben we alle belangrijke info over hoe en waar je je moet inschrijven op een rijtje gezet.

Hoe wil je je inschrijven aan UHasselt?

Als nieuwe student (2022-2023)

Ben je pas afgestudeerd binnen het secundair onderwijs? Of heb je de keuze gemaakt om voor het eerst te studeren aan UHasselt? Dan gebeurt je inschrijving in twee eenvoudige stappen.

Maar... In de volgende situaties moet je eerst een toelating aanvragen voor je je kan inschrijven:

  • je hebt geen diploma secundair onderwijs uit Vlaanderen
  • je hebt geen VWO-diploma of Nederlandstalige propedeuse uit Nederland
  • je wil je inschrijven voor een van onze Engelstalige masterprogramma’s
  • je hebt onvoldoende leerkrediet om aan je studies te starten (door eerder gevolgde opleidingen)

Een toelating aanvragen doe je door de nodige documenten te verzamelen en enkele formulieren in te vullen. Nadien is het aan ons. Op deze pagina lees je aan welke toelatingsvoorwaarden je moet voldoen.

Indien de uitzonderingen niet voor jou van toepassing zijn kan je meteen starten aan stap één: de voorinschrijving. Opgelet! Studenten die al eerder studeerden aan het hoger onderwijs, maar geen diploma behaalden, lezen best de informatie rond heroriëntering.

Stap 1: de voorinschrijving

We vragen je eerst om vooraf in te schrijven zodat we weten wie je bent, wat je gestudeerd hebt en wat je aan UHasselt wil studeren. Je voorinschrijven kan online, op het moment dat jou het best uitkomt, van 1 februari tot 1 oktober 2022 (voor academiejaar 2022-2023).

Indien je al ooit student was aan UHasselt, hoef je de voorinschrijving niet in orde te brengen en mag je meteen naar stap 2 gaan. 

Start mijn voorinschrijving

Stap 2: definitief inschrijven 

Vanaf 27 juni 2022 kan je je, na je voorinschrijving, definitief inschrijven door een afspraak te maken met een van onze medewerkers van de studentenadministratie.

Dit kan online

De online afspraken gaan door via een Google Meet-conferentie.

Of face-to-face 

Je kan je ook fysiek inschrijven op onze campus in Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42.

Je ouder, een ander familielid of een vriend(in) is ook van harte welkom maar we beperken de fysieke inschrijving tot maximaal twee personen: jij als student en je nauwe contactpersoon.

Je kan je vanaf 27 juni 2022 inschrijven op de volgende momenten:

Op weekdagen van 9u tot 16u (op dinsdag tot 18u):

  • van 27 juni tot en met 8 juli
  • van 16 augustus tot en met 19 september

Of op een zaterdag van 9u tot 12u:

  • 2 juli
  • 3 september

Boek nu jouw tijdslot

Je kan voor een online of fysieke afspraak kiezen.

Maandag: fysieke afspraken (op campus Hasselt)
Dinsdag: fysieke afspraken (op campus Hasselt)
Woensdag: online afspraken
Donderdag: fysieke afspraken (op campus Hasselt)
Vrijdag: online afspraken

OPGELET! Maak een afspraak na 26 juni om je inschrijving voor het volgende academiejaar in orde te maken. 

Maak een afspraak
Inschrijving Uhasselt

Welke documenten hou je klaar tijdens jouw afspraak?

  • een kopie van je diploma secundair onderwijs
  • je identiteitskaart
  • je bankkaart
  • specifiek voor de opleiding geneeskunde: het attest van slagen voor het toelatingsexamen arts;
  • specifiek voor de opleidingen fysica, wiskunde en industriële ingenieurswetenschappen (industrieel ingenieur): het attest van deelname aan de ijkingstoets

Op welk moment betaal je het studiegeld?

Tijdens je definitieve inschrijving betaal je je voorschot via bankkaart of kredietkaart. In de loop van de maand november ontvang je een afrekening voor het resterende saldo. Het inschrijvingsgeld is een verplicht bedrag voor elke student die zich inschrijft aan UHasselt. Meer info over de berekening van je studiegeld en andere financieringsmogelijkheden.

Het studiegeld bestaat uit een vast bedrag aangevuld met een bedrag per opgenomen studiepunt.
Indien je 60 studiepunten opneemt in het academiejaar 2022-2023, betaal je:

  • € 961,60 als niet-beursstudent,
  • € 505,90 als bijna-beursstudent en
  • € 113,20 als beursstudent.

Voor het huidig academiejaar (2021-2022)

Wil je je nog inschrijven voor academiejaar 2021 - 2022 als niet-doctoraatsstudent?

1. Vraag eerst de toestemming via de studieloopbaanbegeleider. 

Je doet dit door het aanvraagformulier voor laattijdige inschrijving (pdf, 60 KB) in te vullen en te bespreken met de studieloopbaanbegeleider van jouw richting. De studieloopbaanbegeleiders van UHasselt zijn er om jou het best te adviseren in jouw studiekeuze.

Voor het instapmoment voor alle educatieve masteropleidingen in februari is dit niet van toepassing. Hiervoor mag je rechtstreeks de onderstaande stappen van de inschrijfprocedure volgen.

2. Zorg ervoor dat je voorinschrijving helemaal in orde is.

Op basis van je voorinschrijvingsdossier hebben we zicht op je persoonlijke gegevens en je studieverleden. De laatste stap binnen dit proces is "Uploads / Downloads" waar je je behaalde diploma's moet uploaden. Was je al ooit student aan UHasselt? Dan mag je deze stap overslaan.

3. Maak een afspraak om je inschrijving te finaliseren. 

De afspraken gaan op verschillende momenten door op Campus Hasselt. Je kan ervoor kiezen om een fysieke of een online afspraak te maken.

Maak een afspraak

Door een herinschrijving

Was je tot het einde van het vorig academiejaar EER-student aan UHasselt? Dan kan je je inschrijving eenvoudig verlengen in drie stappen.

Stap 1: je onderneemt zelf actie

In juli 2022 geef je in je online studentendossier zelf aan dat je je inschrijving wil verlengen voor het volgend academiejaar. Je kan dit in orde brengen tot 1 oktober. Noteer deze stap zeker als een to-do voor jezelf want na 30 september vervalt je account en kan je je niet meer aanmelden.

Vb: je beëindigt je studies voor je eerste jaar van je opleiding in juni 2022. Vanaf juli 2022 kan je je inschrijven voor je studies van het tweede jaar.

Stap 2: wij sturen een e-mail met betaalinstructies

Achter de schermen verwerken wij je aanvraag waarna je een e-mail op je studentenaccount ontvangt met een uitnodiging tot betaling. Het bedrag voor de betaling is het voorschot op je studiegeld voor het volgend academiejaar.

Stap 3: breng de betaling in orde

Breng de betaling voor 1 oktober in orde zodat je helemaal klaar bent voor de start van het nieuwe academiejaar!

Je hebt je studies onderbroken?

Dan maak je een online of fysieke afspraak met onze medewerkers van de studentenadministratie.

Je bent een niet-EER student?

Dan moet je mogelijk eerst je verblijfsvergunning verlengen.

Succes en fijn dat je er weer bij bent!

Na een onderbreking

Heb je je studies aan UHasselt een jaar (of meer) onderbroken en je wil je nu terug inschrijven? Fijn! Dan mag je meteen een afspraak maken met een medewerker van de studentenadministratie. Zij brengen samen met jou je herinschrijving helemaal in orde.

Boek nu jouw tijdslot

De online en fysieke afspraken gaan op verschillende tijdstippen door, in de voor- of namiddag.

Je kan ervoor kiezen wat jou het beste uitkomt!

Maak een afspraak
Inschrijving Uhasselt

Als doctoraatsstudent

Proficiat met de start van jouw doctoraat!

Om je te kunnen inschrijven als doctoraatsstudent heb je eerst de toelating nodig van UHasselt. De te ondernemen stappen aan het begin van een doctoraat worden uitgelegd binnen deze procedurepagina.

Is je toelating in orde? Prima! Je finale inschrijving gebeurt in twee stappen.

Let op: Indien je al gestudeerd hebt aan UHasselt hoef je de voorinschrijving (stap 1) niet meer in orde te brengen en kan je meteen een afspraak maken met de studentenadministratie. 

Stap 1: de voorinschrijving

We vragen je eerst om vooraf in te schrijven zodat we weten wie je bent, wat je gestudeerd hebt en wat je aan UHasselt wil studeren. Je voorinschrijven kan online, op het moment dat jou het best uitkomt.

Start mijn voorinschrijving

Stap 2: maak een afspraak

Is je voorinschrijving in orde? Dan mag je meteen een afspraak maken voor een online of fysieke afspraak op de campus in Hasselt.

Welke documenten hou je klaar tijdens jouw afspraak? 

  • de kopies van jouw diploma's (secundair onderwijs, bachelordiploma en masterdiploma)
  • het toelatingsbewijs (contract of de toelatingsbrief van je promotor)
  • je identiteitskaart
  • je bankkaart (meer info over de inschrijvingskost)

Boek nu jouw tijdslot

De online en fysieke afspraken gaan op verschillende tijdstippen door, in de voor- of namiddag.

Je kan ervoor kiezen wat jou het beste uitkomt!

Maak een afspraak
Inschrijving Uhasselt

Als uitwisselingsstudent

Wauw! Je start bijna aan jouw (inter)nationale ervaring.

Meld je aan bij de studentenadministratie van campus Hasselt. De medewerkers voltooien je registratie, samen met jou. Je krijgt ook meteen een studentenkaart. Raadpleeg hier de openingsuren en de ligging van campus Hasselt.

Heb je een vraag?

De medewerkers van de studentenadministratie helpen je graag verder. Je kan een mail sturen naar studentenadministratie@uhasselt.be.

Of telefonisch contact opnemen via het nummer +32 (0) 11 26 81 00.

Raadpleeg de openingsuren van Campus Hasselt en Campus Diepenbeek.