Logo UHasselt

menu

Toekomstige studenten


Start je studie

Toekomstige studenten

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

INSCHRIJVEN AAN UHASSELT

Fijn dat je hier bent! En welkom aan de universiteit van vandaag.
De universiteit waar doen een hoofdvak is, waar jij je richting richting geeft en waar we wél praten in de les. Wij gaan voor kleine groepen, veel interactie, korte lesperiodes en snelle feedback!

Op deze pagina hebben we alle belangrijke info over hoe en waar je je moet inschrijven op een rijtje gezet. Lees even mee. 

 


Inschrijven, hoe gaat dit precies? Als je je voor de eerste keer inschrijft aan UHasselt, dan doe je dat in twee stappen.

Heb je echter geen diploma secundair onderwijs uit Vlaanderen of VWO-diploma of Nederlandstalige propedeuse uit Nederland of wil je je inschrijven voor een Engelstalige masteropleiding, vraag dan eerst toelating aan.

Stap 1: de voorinschrijving

Voorinschrijven is verplicht en doe je online. Dit kan je doen waar en wanneer jij maar wil, thuis in de zetel, onderweg naar een festival, of terwijl je wacht op de bus. Jij kiest. Dit kan vanaf 1 februari t.e.m. 1 oktober 2021 (voor academiejaar 2021-2022).

Wil je een afspraak maken om je nog in te schrijven voor academiejaar 2020-2021:
mail naar studentenadministratie@uhasselt.be


Via deze link kan je je voorinschrijven:

 

Wanneer je je inschrijft sluit je een contract af met UHasselt. Tijdens je online voorinschrijving zal je gevraagd worden welk contract dit is. Als je rechtstreeks van het middelbaar komt, schrijf je je in voor een diplomacontract. Je wil immers een volledige opleiding afronden en een diploma behalen. Bekijk hier alle mogelijke contracten (diplomacontract, creditcontract, examencontract). 

Stap 2: definitief inschrijven 

Vanaf 28 juni 2021 kan je je ook definitief inschrijven. Dit kan op onze campus in Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42.

Hoe en wanneer definitief inschrijven? 
Een afspraak is mogelijk iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur en dit van 28 juni tot en met 9 juli en terug vanaf 16 augustus tot en met 1 oktober. We zijn ook open op zaterdag 3 juli en 11 september van 9.00 tot 12.00 uur. We sluiten van 10 juli tot en met 15 augustus.

Hou zeker volgende dingen klaar tijdens jouw afspraak: 
• een kopie van je diploma secundair onderwijs
• je identiteitskaart; 
• je bankkaart;
• enkel als je je voor geneeskunde wil inschrijven: het attest van slagen voor het toelatingsexamen arts 

Hoe en wanneer moet ik mijn studiegeld betalen?
Je betaalt tijdens je inschrijving je voorschot via bankkaart of kredietkaart. In de loop van november ontvang je een afrekening voor het resterende saldo.

Het studiegeld bestaat uit een vast bedrag aangevuld met een bedrag per opgenomen studiepunt.
Indien je 60 studiepunten opnam in 2020-2021, betaalde je:
€ 947,20 als niet-beursstudent,
€ 503,20 als bijna-beursstudent en
€ 111,90 als beursstudent.

Is er iets niet duidelijk?
Je kan ons ook altijd bellen of e-mailen.

E: studentenadministratie@uhasselt.be
T: + 32(0)11 26 81 00

 

Je bent hier al voor je tweede jaar*? Fijn.
Dan kan je je gewoon herinschrijven.

Hoe en wanneer? Vanuit je studentendossier en vanaf 11 juli. Je krijgt dan een mail met de gegevens om de betaling van het voorschot op het studiegeld in orde te brengen.  Nu je hier toch bent. Breng het meteen in orde! En doe het zéker voor de start van het academiejaar, want na 1 oktober kan je je niet meer online herinschrijven omdat je gebruiksnummer en paswoord vervallen zijn. Schrijf je dus zo snel mogelijk in. 

* Hiermee bedoelen we een tweede opeenvolgend jaar. Als je je studies een jaartje (of meer) hebt onderbroken, dan moet je online een afspraak inboeken of je aanmelden aan de inschrijfbalie in de Oude Gevangenis op campus Hasselt. Kijk voor meer info bij de tab 'na onderbreking'.

Informatie voor niet-EER studenten betreffende de verlenging van hun verblijfsvergunning is op deze pagina terug te vinden.

 

 

Je hebt je studies aan UHasselt een jaar (of meer) onderbroken en je wil je nu terug inschrijven? Geen probleem. Hiervoor dien je een moment te boeken in onze afsprakenagenda. Wij maken dan samen met jou je herinschrijving helemaal in orde.


Handleiding bij het maken van een online afspraak.

Hoe en wanneer een afspraak boeken? 
De afspraken zullen verlopen via een online videogesprek. 
Een afspraak is mogelijk iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur en dit van 29 juni tot en met 10 juli en terug vanaf 17 augustus tot en met 1 oktober. We zijn ook open op zaterdag 12 september van 9.00 tot 12.00 uur. We sluiten van 11 juli tot en met 15 augustus.

Vanaf 26 augustus kan je je, indien nodig ook fysiek komen inschrijven aan de inschrijfbalie van onze campus te Hasselt - Oude Gevangenis. Hiervoor dien je ook via de online module een afspraak in te plannen. Dit doe je via bovenstaande knop "maak een afspraak". Hier kan je dan de optie kiezen - On-campus inschrijving. Kom alleen naar je afspraak on-campus of samen met maximum 1 persoon. Draag steeds je mondmasker op onze campus en volg alle hygiënemaatregelen. 

Ben je een uitwisselingsstudent?
Welkom! Om je registratie te voltooien, meld je je best aan bij de studentenadministratie (Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt). Dan krijg je meteen je studentenkaart en heel wat andere praktische info. Tot dan!