Studenten UHasselt stellen straatversieringen Virga Jessefeesten voor

De studenten interieurarchitectuur van UHasselt presenteerden op donderdag 19 januari in de Hasseltse binnenstad hun concept voor de straatversiering tijdens de Virga Jessefeesten in augustus 2024 voor. Het is het eerste resultaat van een samenwerking tussen de UHasselt faculteit Architectuur en Kunst, en het Virga Jessecomité.

Zowel VRT NWS, Radio 2 en de burgemeester waren erbij en wierpen een eerste blik op de ontwerpen.

ark_virgajesse_Vrt ark_virgajesse_Vrt

Al sinds het ontstaan van de Virga Jessefeesten versieren de straatcomités of zogenaamde rotten hun huizen en straat. De bewoners van de verschillende rotten bepalen zelf hoe ze hun straat feestelijk aankleden. Ze zijn daarbij altijd op zoek naar nieuwe ideeën.

Het Virga Jessecomité vroeg daarom aan de faculteit Architectuur en Kunst van UHasselt om hun studenten te laten nadenken over hoe ze op een creatieve en budgetvriendelijke manier de Hasseltse binnenstad tijdens de Virga Jessefeesten kunnen versieren.

Installaties op ware grootte

“In de opdracht is voorzien dat de binnenstad in zeven quartiers verdeeld wordt”, vertellen Peter Firman en Katrien Geebelen van de UHasselt. “De zeven quartiers in de binnenstad worden elk voorzien van een toegangspoort vanuit de grote winkelas, signalisatie en een ontmoetingsplek. Deze opdracht kadert binnen het opleidingsonderdeel Constructie en materiaalleer scenografie. De 63 derdejaarsstudenten bouwden 21 installaties op ware grootte en gebruikten vooral recuperatiematerialen. Doel van deze opdracht is enerzijds het inspireren van de rotten en de stad. Het maken in de openbare ruimte is bovendien een leerrijke uitdaging.”

De studenten lieten zich voor hun creaties inspireren door de zeven gidsen die elk een quartier voor hun rekening namen. Deze rondleiding eindigde in de Basiliek. Zowel de vele mooie verhalen (mirakels) als het thema van de Virga Jesse feesten ((h)echt zijn) zijn heel dankbaar als inspiratie voor de installaties. De studenten documenteerden hun maakproces zodat hun realisaties effectief gebouwd kunnen worden in 2024.

Inspiratie

Het Virga Jessecomité en de inwoners van de rotten waren alvast onder de indruk van het resultaat. "Het is fantastisch om te zien dat de Universiteit van onze mooie stad, het belang inziet van Hasselaren samenbrengen rond deze eeuwenoude traditie”, vertellen Jasper Lambrechts en Gilbert Govaerts van de stuurgroep rotten van het Virga Jessecomité. “Door jonge mensen mee te laten denken over hoe we als Hasselaar onze stad kunnen versieren op een creatieve en budgetvriendelijke manier, brengen we de dynamiek in de rottenwerking en binnenstad weer op gang zoals vanouds! We zijn ervan overtuigd dat de installaties van de studenten interieurarchitectuur de inwoners van de rotten heel wat nieuwe ideeën opleveren om de binnenstad in augustus 2024 feestelijk aan te kleden.”

De inwoners van de verschillende rotten bekijken nu of de voorstellen van de studenten tijdens de Virga Jessefeesten in augustus 2024 effectief gerealiseerd kunnen worden.

Deze opdracht werd begeleid door Katrien Geebelen en Peter Firman (Constructie en materiaalleer scenografie). De meeste studenten vertrokken vanuit restmaterialen.

Jasper Lambrechts en Gilbert Govaerts - Virga Jessecomité
Leuk om iets te maken dat ook echt zal worden uitgevoerd
Flora Lauwers, studente interieurarchitectuur