UHasselt start grootste bevraging rond oorsuizen

Welke levensstijlfactoren spelen een rol bij de ontwikkeling van oorsuizen of tinnitus en wat zorgt ervoor dat de klachten verergeren eenmaal je aan de gehooraandoening lijdt? De faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt start hierover met de grootste bevraging rond tinnitus ooit. “We willen zowel patiënten als mensen die niet aan tinnitus lijden online bevragen over hun levensstijl. Zo krijgen we zicht op welke factoren impact hebben op de gehooraandoening”, zegt. prof. dr. Sarah Michiels.

Tinnitus Newsitem Juist Tinnitus Newsitem Juist

Vul hier de bevraging rond tinnitus in

800.000 Vlamingen lijden officieel aan de gehooraandoening tinnitus, en daar komen er ieder jaar 61.000 nieuwe patiënten bij. Vrijwel iedere moment van de dag krijgen deze mensen te maken met oorsuizen en horen ze een geluid waarvoor er geen externe aanleiding is zoals een fluittoon, een pieptoon of het geluid van de zee. “En bij deze grote groep mensen ontwikkelde tinnitus echt niet alleen door een blootstelling aan lawaai of gehoorverlies. Meestal ontstaat tinnitus door een combinatie van factoren. Zo zien we vaak dat patiënten al langer licht leeftijdsgebonden gehoorverlies hebben, maar pas tinnitus ontwikkelen in een periode van veel stress. Ook andere factoren spelen een rol. In onze bevraging gaan wij op zoek naar welke factoren impact hebben op de ontwikkeling van tinnitus, en welke de aandoening verergeren eenmaal iemand aan tinnitus lijdt.”

DSC 9262

Cafeïne en fysieke activiteit

De faculteit Revalidatiewetenschappen van UHasselt ontwikkelde als eerste een grootschalige online bevraging rond tinnitus. Gedurende 3 jaar willen zij zoveel mogelijk mensen halfjaarlijks deze bevraging laten invullen. “In de enquête polsen we heel breed naar levensstijlfactoren. Het gaat hierbij enerzijds om blootstelling aan lawaai, maar ook over eetgedrag, drinkgedrag, roken, stressgevoeligheid, medicatiegebruik, chronische aandoeningen, virale infecties (zoals een covid-besmetting) en de mate waarop iemand fysiek actief is”, zegt prof. dr. Sarah Michiels, hoofd van het onderzoek.

Van cafeïne in koffie, energiedrinks of cola is bijvoorbeeld geweten dat het tinnitus luider maakt bij patiënten. Met deze grootschalige bevraging willen we te weten komen of cafeïne ook een rol speelt in het ontstaan van tinnitus. Maar evengoed of mensen met obesitas of mensen die weinig fysiek actief zijn, gevoeliger zijn om tinnitus te krijgen. “De gemiddelde patiënt die lijdt aan tinnitus is nu 50 jaar, maar we zien dat steeds meer jongeren deze klachten ontwikkelen. Doordat er in de meeste gevallen geen behandeling is voor tinnitus die de aandoening helemaal laat verdwijnen, gaan zij de rest van hun leven met tinnitus moeten leren leven. Het is dan ook belangrijk om te weten welke factoren de symptomen van tinnitus verergeren of net milderen.”

Aanbevelingen

Berekeningen stellen dat tinnitus de maatschappij jaarlijks 4.2 miljard euro kost aan directe en indirecte kosten. “Hoewel sommige mensen weinig hinder ondervinden, is er ook een grote groep die door tinnitus werkonbekwaam worden, in een depressie belanden of zelfs zelfmoord plegen”, zegt prof. dr. Dominique Hanssen. Met de resultaten willen de onderzoekers dan ook aanbevelingen aanreiken. “Als blijkt dat fysieke activiteit helpt tegen de ontwikkeling van tinnitus, kan dit een extra stimulans zijn om het sporten te stimuleren. Dat moet de maatschappelijke kost helpen drukken.”

De vragenlijst kan hier worden ingevuld: tinnitus.uhasselt.be