Klasexperimenten in de lessen economie: 29 april 2024

29 april 2024
Campus Diepenbeek - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - lokaal A5

Deze sessie is een open les Vakdidactiek Economie: een les uit de Educatieve Master Economie die toekomstige leerkrachten aan UHasselt volgen, maar die wordt opengesteld voor externen en/of ervaren leerkrachten die reeds voor de klas staan.

Experimenteren kan je niet alleen in de lessen fysica of chemie. Er bestaan ook heel wat klasexperimenten voor de lessen economie. Klasexperimenten zijn courante werkvormen aan Amerikaanse universiteiten en ze zijn verplichte kost in het secundair economieonderwijs in Nederland.

Vakdidactisch onderzoek heeft het nut van klasexperimenten bewezen. Je leerlingen (en jijzelf als leerkracht) beleven er niet alleen veel plezier aan; de klasexperimenten verhogen ook de leeropbrengst.

Helaas kunnen we ons ook allemaal de mislukte proefjes in de lessen natuurwetenschappen voor de geest halen. Hoe garandeer je een geslaagd klasexperiment? We spelen een publieke-goedexperiment en introduceren je in het aanbod van klasexperimenten in het economisch vakgebied. We bespreken de oorwaarden voor succes (d.w.z. een geslaagd experiment) op basis van de inzichten uit internationaal vakdidactisch onderzoek.

• Voor wie: leerkrachten economie derde graad SO (D & D/A)
  • Datum: maandag 29 april 2024 | 20.00 - 21.45 uur
  • Deelname: gratis, wel verplicht inschrijven
  • Locatie: Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek - Gebouw D -  3590 Diepenbeek - lokaal A5
  • Contactpersoon: Charlotte Adriaensens, charlotte.adriaensens@uhasselt.be
Inschrijven

Ben je ingeschreven maar kan je toch niet deelnemen, meld je dan minstens een week vóór de datum van de workshop af zodat de contactpersoon hiervan op de hoogte is. Van harte dank daarvoor.

Terug naar het Nascholingen overzicht