NA 1 DAG INSCHRIJVEN IS DIT TRAJECT REEDS VOLZET!
Na overleg met Katelijne Van Lommel is beslist: scholen, collega’s van ondersteunende organisaties en docenten kunnen zich via onderstaande inschrijflink (of via Katelijne (info@katelijnevanlommel.be)) op de wachtlijst blijven zetten zodat we kunnen kijken hoe we dit verder opnemen.
INHOUD
We vertrekken binnen deze jaaropleiding vanuit het werkveld en richten ons via 3 invalshoeken op de (complexe) vraagstukken rond signaalgedrag.
VOOR WIE
De vaststelling: meerdere heersende kaders rond gedrag tonen zich in onze scholen voornamelijk werkzaam bij de leerlingen die nog voldoende comfortabel ontwikkelen. Voor de leerlingen(groepen) waar we herhaaldelijk en steeds meer op vastlopen tonen ze zich echter meermaals ontoereikend.
Om deze reden duiken we in de interdisciplinaire kennisbibliotheek van gedrag. We ontdekken bijhorende universele spelregels om zowel preventief als curatief doordacht te werk te kunnen gaan. Hierbij integreren we waardevolle elementen uit andere pedagogische kaders die we zeker dienen te behouden. Daarnaast besteden we vooral tijd aan het kijken waar aanvullingen, verfijningen nodig zijn om tot toereikende antwoorden te kunnen komen.
Leerlingen die signaalgedrag stellen praten immers met ons. Ze doen dit misschien op een lastige, vreemde, zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze communiceren met ons. Alleen werden we slechts zelden opgeleid in de taal van gedrag. Echter, wie deze spreekt, heeft toegang tot oplossingen.
De vraag die steeds - terecht - terugkomt: ja, maar wat moeten we nu gaan dóén?!'
We geven binnen deze jaaropleiding veel ruimte aan de concrete toepassingen van Verfijnde Pedagogiek in het dagelijkse werkveld. En dit zowel preventief klassikaal, preventief individueel dan wel in kleine groep, alsook curatief. Er worden ter inspiratie voorbeelden uit collega-scholen en -organisaties aangereikt die hun werkzaamheid reeds bewezen hebben. We kijken meteen ook wat verder en anticiperen op 'Scholen voor iedereen'. Voor nu en de toekomst zoeken we hoe scholen, CLB's, Leersteuncentra, ... hun samenwerkingen vorm kunnen geven in de uitdagingen rond signaalgedrag.
Aanvullend brengen deelnemers hun eigen systemen, afsprakenkaders, werking met ouders, casussen, ... mee. Hierdoor kunnen we per werking kijken over welke krachten ze beschikken alsook hoe en waar toevoegingen en verfijningen helpend zijn. Aangezien elke context om afstemming vraagt, is er de mogelijkheid tot specifieke, individuele feedback van Katelijne.
De uitdaging om een opbouwend verhaal in de wereld - in de eigen school of organisatie - stapsgewijs neer te zetten.
Heel wat teams zijn moe. Er zitten momenteel te veel leerlingen, leerkrachten, medewerkers van ondersteunende organisaties in overleving. Hierdoor leeft nogal eens het gevoel 'ze komen weer met iets (nieuw)' en kan dit als erg belastend ervaren worden. We zoeken dus graag naar een duurzame benadering van gedrag. We kijken in welke vorm en via welke wegen het eigen team (stapsgewijs) meegenomen kan worden in mogelijkheden die perspectief bieden. In een verhaal dat zorg draagt voor leerlingen én voor zij die voor hen zorgen. Zodat we minder brandjes moeten blussen. Zodat onze tijd en energie doordacht besteed worden. Zodat we te midden van de uitdagingen rond gedrag het bos weer wat meer door de bomen kunnen gaan zien. Zodat we vooral opbouwend onderweg zijn en weer kunnen navigeren met dat wat - voor de eigen context - pedalogisch is.
! Er wordt aan de scholen sterk aangeraden om met een kernteam deel te nemen waarin sowieso de zorg en het beleid vertegenwoordigd zijn. We zullen immers ook structureel moeten gaan werken om het moeilijk gedrag in onze scholen te beantwoorden.
Bovendien is het een grote meerwaarde wanneer medewerkers van een CLB, LSC, PBD, ... die aan de (deelnemende) scholen verbonden zijn in deze opleiding hun (samen)werking kunnen verfijnen.
Tot slot is het werkveld de toetssteen voor de inhoud van onze opleidingen. De wisselwerking tussen scholen en opleidingsinstituten kan alleen maar rijkdom brengen. Te midden van een tijd waarin de integratie van interdisciplinaire kennis binnen opleidingsonderdelen zoals bijvoorbeeld klasmanagement niet meer weg te denken is, is de deelname van docenten en professoren ontegensprekelijk een verrijking.
PRAKTISCH
DATA (steeds van 9.00 tot 16.00u)
DAG1: donderdag 2 oktober 2025
DAG 2: vrijdag 7 november 2025
DAG 3: dinsdag 2 december 2025
DAG 4: donderdag 29 januari 2026
DAG 5: maandag 2 maart 2026
DAG 6: maandag 4 mei 2025
DAG 7: dinsdag 2 juni 2026
LOCATIE: Bouwcampus - Wetenschapspark 33 3590 Diepenbeek
PRIJS VOOR 7 DAGEN: 840 euro per deelnemer, lunch en cursusmateriaal inbegrepen en 1 van de boeken ‘Sprekende harten, strijdende zwaarden: moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren - Verfijnde Pedagogiek’ (Pelckmans) naar keuze, inclusief.
DOCENT: Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsycholoog. Door haar verankering in het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs alsook in de kinderpsychiatrie kon ze zich uitgebreid specialiseren in de materie van gedragsmoeilijkheden, onderwijspedagogiek en het werken met systemen. Ze is auteur van de boeken 'Sprekende harten, strijdende zwaarden: moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren - Verfijnde Pedagogiek'. Geruggesteund door interdisciplinaire kennis werkt ze het liefst samen met en vanuit het werkveld, vanuit de dagelijkse realiteit.
CONTACTPERSOON: Lieven Faes, lieven.faes@uhasselt.be
Inschrijven