StuRa - Dé studentenraad van UHasselt

Welkom bij StuRa!

Op het instellingsniveau van UHasselt speelt de Studentenraad (StuRa) een centrale rol binnen studentenparticipatie. Wij coördineren de studentenparticipatie en zorgen ervoor dat de stem van studenten doorklinkt tot in alle hoeken van de universiteit.

Op deze webpagina kan je meer informatie terugvinden over ons.

  • Wil je de StuRa-leden leren kennen? Je vindt ons hier terug!
  • Ben je op zoek naar de vergaderdata of verslagen van de Algemene Vergadering? Klik dan hier!
  • Wil je je zelf engageren op instellingsniveau en ben je op zoek naar meer info over de verschillende functies? Klik dan hier!
Logo Stura Zwart

StuRa-leden

De Studentenraad telt ten minste 8 verkozen leden en bestaat maximaal uit 25 stemgerechtigde leden. Deze leden zijn een bestuur en twee vertegenwoordigers per faculteit en (inter)facultaire school. Je vindt hun contactgegevens hieronder terug.

Bestuur

Het bestuur van de Studentenraad bestaat uit een voorzitter, een ondervoorzitter raden en commissies, een ondervoorzitter werkgroepen, een financieel beheerder en een secretaris.

We zijn momenteel nog op zoek naar een Ondervoorzitter Werkgroepen. Contacteer ons zeker bij interesse!

Je kan het bestuur contaceren via stura@uhasselt.be

Roeland Hermans

Functie

Voorzitter

Aster Beutels

Functie

Financieel beheerder

Bettina Claes

Functie

Secretaris

Fien Pollaris

Functie

Ondervoorzitter Raden en Commissies

Gezocht! Ondervoorzitter Werkgroepen

Functie

Meer info over deze functie vind je terug in de functiefiche. Contacteer ons zeker als je interesse hebt!

Contacteer het bestuur

Functie

Algemene vragen stuur je best naar het algemene mailadres. Het bestuur volgt je vraag dan op. 

Vertegenwoordigers faculteiten en (inter)facultaire scholen

Naast het bestuur, bestaat de Studentenraad ook uit twee vertegenwoordigers per faculteit en (inter)facultaire school. Deze vertegenwoordigers zijn de verkozen faculteitscoördinator (facco) en plaatsvervanger. 

Elke faculteit en (inter)facultaire school is vertegenwoordigd:

  • Faculteit voor Architectuur en Kunst (ARK)
  • Faculteit voor Bedrijfseconomische Wetenschappen (BEW)
  • Faculteit voor Geneeskunde en Levenswetenschappen, inbegrepen de School for Life Sciences (GLW, incl. SLS)
  • Faculteit voor Revalidatiewetenschappen (RWS)
  • Faculteit voor Industriële Ingenieurswetenschappen (IIW)
  • School voor Mobiliteitswetenschappen (SvM)
  • Faculteit voor Rechten (REC)
  • Faculteit voor Wetenschappen, inbegrepen de School voor Informatie Technologie (WET, incl. SIT)
  • School voor Educatieve Studies (SES)
  • School voor Sociale Wetenschappen (SSW)

FARK

Ward Bruneau

Functie

Faculteitscoördinator

Siebe Heylen

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

FBEW

Dorine Lemmens

Functie

Faculteitscoördinator

Margot Schotte

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

FGLW

Ingo De Smet

Functie

Faculteitscoördinator

Kasper Deraeve

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

FIIW

Nele Vanbuul

Functie

Faculteitscoördinator

Tine Maris

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

FREC

Luciano Cerjani

Functie

Faculteitscoördinator

Bilra Achieng

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

FRWS

Gite Jamaer

Functie

Faculteitscoördinator

Gezocht!

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

Interesse? Neem contact op met Gite of met de OMT-voorzitters. 

FWET

Yves Janssen Verlaak

Functie

Faculteitscoördinator

Serena Fillée

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

SES

Gezocht!

Functie

Faculteitscoördinator

Gezocht!

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

SSW

Vincent Van de Laer

Functie

Faculteitscoördinator

Aster Beutels

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

SvM

Robbe Mathieu

Functie

Faculteitscoördinator

Bettina Claes

Functie

Plaatsvervangend faculteitscoördinator

Algemene Vergadering

Elke maand komt StuRa samen in een Algemene Vergadering (AV). Daar brengen de leden verslag uit over wat leeft binnen de verschillende FORUMs, en koppelen ze terug over de stand van zaken in de werkgroepen, raden en commissies. Dankzij die vlotte informatiedeling en afstemming kan StuRa een breed gedragen studentenstandpunt uitdragen over thema’s als onderwijs, studentenvoorzieningen, welzijn, mobiliteit en meer.

Data AV's

De verkozen leden van StuRa vergaderen elke maand. Hieronder kan je de vergaderdata terugvinden. Uiterlijk 5 dagen voor de vergadering komt de agenda online. Ten laatste 2 maanden na de vergadering wordt ook hier het verslag gepost. Sluit je graag als waarnemend lid aan op een AV? Stuur dan een mailtje naar stura@uhasselt.be.

 

Vergadering

Datum

Locatie

AV 1

Maandag 22 september,
18u - 20u

Groene zaal, Oude Gevangenis, campus Hasselt

AV 2

Dinsdag 21 oktober, 
18u - 20u

Lokaal A4, gebouw D, campus Diepenbeek

AV 3

Maandag 17 november,
18u - 20u

Groene zaal, Oude Gevangenis, campus Hasselt

AV 4

Dinsdag 16 december, 
18u - 20u

Lokaal A4, gebouw D, campus Diepenbeek

De vergaderdata voor het tweede semester worden nog aangevuld. 

Agenda en verslagen AJ25-26

Agenda en verslagen AJ24-25

Functies

Er zijn veel mogelijkheden om je te engageren op instellingsniveau, voor UHasselt als geheel. 

Om te beginnen zijn er de verkozen functies. Deze functies worden aan het eind van het academiejaar verkozen en zetelen in de Studentenraad. 

Maar ook als je geen verkozen lid bent van de Studentenraad, kan je je op instellingsniveau engageren. Zo kan je meewerken in een werkgroep of zetelen in een raad of commissie waarin de stem van de student vertegenwoordigd moet worden. Je bent dan geen officieel lid van StuRa, maar je input telt zeker mee. Je koppelt terug naar de juiste ondervoorzitter (de OVZ Werkgroepen of OVZ Raden en Commissies), die jouw standpunten meeneemt naar de Algemene Vergadering van StuRa.

Je vindt de functiefiches van alle functies op instellingsniveau hieronder terug. 

Verkozen functies

Voorzitter StuRa

De voorzitter staat aan het hoofd van de Studentenraad. De voorzitter behartigt de goede werking van studentenparticipatie op instellingsniveau en is het centrale aanspreekpunt voor de studentenvertegenwoordigers.

Meer info kan teruggevonden worden in de functiefiche.

Functiefiche

 

Ondervoorzitter StuRa - Raden en Commissies

De Ondervoorzitter Raden en Commissies staat in voor de coördinatie van en de processen rond de interne en externe raden en commissies waarin UHasselt-studenten afgevaardigd worden. Deze ondervoorzitter is het aanspreekpunt voor deze studentenvertegenwoordigers en neemt hun input mee naar de Studentenraad.

Meer info kan teruggevonden worden in de functiefiche.

Functiefiche

 

Ondervoorzitter StuRa - Werkgroepen

De Ondervoorzitter Werkgroepen staat in voor de coördinatie van en de processen rond de werkgroepen die verbonden zijn aan de Studentenraad. Deze ondervoorzitter is het aanspreekpunt voor deze studentenvertegenwoordigers en neemt hun input mee naar StuRa. De werkgroepen die verbonden zijn aan de Studentenraad kunnen langlopend, maar ook ad hoc zijn.

Meer info kan teruggevonden worden in de functiefiche.

Functiefiche

 

Financieel beheerder StuRa

De financieel beheerder staat in voor het financieel beheer van de Studentenraad en de FORUMs, waaronder het opmaken van een begroting en bijhouden van een boekhouding.

Meer info kan teruggevonden worden in de functiefiche.

Functiefiche

 

Secretaris StuRa

De secretaris staat in voor de praktisch-organisatorische taken binnen de Studentenraad, zoals het up-to-date houden van alle informatie en het opmaken en verspreiden van verslagen en inhoudelijke documenten. 

Meer info kan teruggevonden worden in de functiefiche.

Functiefiche

 

Facco en plaatsvervanger

Voor elke faculteit en (inter)facultaire school worden een faculteitscoördinator en plaatsvervanger rechtstreeks verkozen onder en door de studenten uit de desbetreffende faculteit of (inter)facultaire school, volgens de bepalingen van het verkiezingsreglement zoals opgenomen in het RAS en raadpleegbaar op de website van de Studentenraad. In StuRa zetelen twee stemgerechtigde leden per faculteit en (inter)facultaire school.

De faculteitscoördinator behartigt de goede werking van studentenparticipatie binnen de faculteit of (inter)facultaire school. In dit kader zit de facco onder meer de FORUMs voor en zetelt hij samen met de plaatsvervanger in de Studentenraad. Daarnaast zetelt hij in de Faculteitsraad of het (Inter)facultaire Schoolbestuur, waarop hij aansluit wanneer de agenda dit vereist. De facco en diens plaatsvervanger staan in voor de vlotte doorstroom van informatie en communicatie tussen de verschillende betrokkenen. 

Meer info kan teruggevonden worden in de functiefiche.

Functiefiche

 

Niet-verkozen functies

Lid van een raad of commissie

Aan UHasselt wordt de stem van de student gehoord op alle niveaus, van de opleidingsonderdelen tot op het hoogste beleidsniveau. Dit gebeurt onder andere door afvaardiging van studenten in verschillende raden en commissies.

In volgende interne en externe raden en commissies worden UHasselt-studenten vertegenwoordigd:

  • De Raad van Bestuur
  • Het Bestuurscollege
  • De Onderwijsraad
  • De Faculteitsraad, het (Inter)Facultaire Schoolbestuur en/of de Schoolraad
  • De Tuchtcommissie voor studenten
  • De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS)
  • De Raad voor Studentenvoorzieningen
  • De Verenigingsraad
  • De Internationaliseringsraad
  • De Eetcommissie
  • De Bibliotheekbeleidcommissie
  • De Verkiezingscommissie bij de verkiezing van studentenvertegenwoordigers
  • Het Bestuursorgaan van de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg (AUHL)
  • De Algemene Vergadering van de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg
    (AUHL)
  • De Studentenraad van de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg (AUHL)
  • De Sportraad van de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg (AUHL)

Ook voor de volgende interne organen kunnen de studentenvertegenwoordigers op agendapunt uitgenodigd worden, maar hebben ze geen vaste zetel of afvaardiging:

  • Het College van Decanen

Meer info over de inhoud en verwachtingen van de verschillende raden en commissies, kan teruggevonden worden in de functiefiche. 

Functiefiche

 

Lid van een werkgroep

Alle studenten van UHasselt kunnen zich engageren rond een specifiek thema via een werkgroep op instellingsniveau. Deze werkgroepen vallen onder de bevoegdheid van de Ondervoorzitter Werkgroepen van de Studentenraad.

Werkgroepen vanuit de Studentenraad kunnen zowel langdurig als ad hoc worden opgericht, afhankelijk van het onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Evenementen (bv. schaaktoernooi of filmavond)
  • Communicatie (bv. website en sociale media)
  • Campus en lokalen (bv. campusbeleving, infrastructuur, StuRa-lokaal)
  • Verkiezingen (bv. campagnes voor kandidaturen en stemmen)
  • Professionalisering (bv. vormgeven startavond en coachen van stuvers)
  • Werkgroepen op basis van de strategische acties van StuRa
  • ...


Naast werkgroepen vanuit StuRa, bestaan er ook werkgroepen onder leiding van UHasselt en de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg (AUHL) waarop de aanwezigheid van studenten gevraagd wordt. Dit zijn onder andere:

  • Stuurgroep Mobiliteit UHasselt
  • Stuurgroep Inclusie UHasselt
  • Stuurgroep Duurzaamheid UHasselt
  • Werkgroep Campusbeleving UHasselt
  • Fonds Welzijn Studenten UHasselt
  • Werkgroepen van AUHL, zoals de werkgroep Studentenzaken, Ondernemerschap (StudentStartUP), Dream Team, Diversiteit en
    Inclusie en Onderwijsinnovatie (LABIOMISTA).
  • Overlegplatform Sport AUHL
  • Het Hasselts studentenoverleg

Meer info over de inhoud en verwachtingen van de verschillende werkgroepen, kan teruggevonden worden in de functiefiche. 

Functiefiche

 

Kalender Studentenraad

16 dec

Algemene Vergadering 4

16 december 2025 18:00 - 20:00 Lokaal A4, gebouw D, campus Diepenbeek