VLAIO - Oproep TETRA Zorg en gezondheid

Financierder:

Agentschap Innoveren en Ondernemen

Wat?

Binnen het impulsprogramma ‘Innovatie in gezondheid en zorg’ worden in de derde pijler acties ondernomen om de marktbehoeften te detecteren en de marktabsorptie van technologie en toepassingen te stimuleren en te versnellen, in het bijzonder in de zorgsector in al zijn aspecten. Nauwe interactie met kennisinstellingen, ondernemingen, technologie-ontwikkelaars, directe en indirecte gebruikers is nodig. Het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (WVG) en zijn rol in Flanders’ Care in het bijzonder, speelt hier een belangrijke rol.

In deze tweede oproep worden projecten beoogd die inzetten op de verbetering, vernieuwing en/of transformatie binnen de zorg.

Deze oproep biedt ook een opportuniteit om in te spelen op enkele concretere uitdagingen die door Flanders’ Care werden gedetecteerd:

• Uitdagingen naar een succesvolle en slimme implementatie van innovatieve technologie op maat bij inclusief leven en wonen, rekening houdende met o.a. toepasbaarheid, betrouwbaarheid (storingsgevoeligheid, performantie…), duurzaamheid (bestand tegen gebruik door de doelgroep bv. val- en schokbestendig, duurzaam materialengebruik...), gebruiksgemak (gemakkelijk te begrijpen en aan te leren…) en flexibiliteit (aanpasbaarheid aan veranderende noden en veranderende functionele mogelijkheden.
  • Uitdagingen naar innovatieve modellen van zorgorganisatie en financiering ondersteund door slim technologiegebruik voor zorgtrajecten op maat.
  • Uitdagingen naar digitalisering in de waardeketen van preventie, zorg en nazorg met aandacht voor de uitbouw van datagedreven systemen die zorgtrajecten op maat mogelijk maken.

De doelgroep hierbij zijn de algemene groep van zorgverleners en de zorgsector, inclusief de eerstelijnsactoren, zoals de huisartsen, apothekers, thuisverpleging en mantelzorgers. Deze groep is in groeiende mate belangrijk voor de adoptie van innovatie en ook steeds meer betrokken bij O&I. Bij de stakeholders horen ook de gebruikers zoals burgers al of niet met een zorgnood, en bijvoorbeeld ook patiëntenverenigingen.

TETRA-projecten worden gesteund onder de modaliteiten van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de oprichting van een programma voor de bevordering van kennistransfer door instellingen van hoger onderwijs. De subsidie bedraagt maximaal 92,5% van de projectkosten, er is dus een minimale cofinanciering van 7,5% vanuit de doelgroep.

Wie?

De aanvrager (of meerdere aanvragers) van een TETRA-project is een onderzoeksgroep van een Vlaamse hogeschool en/of Vlaamse universiteit, die actief bezig is met praktijkgericht onderzoek. Er is een aantoonbare relatie en kennisdoorstroming van het project naar hogeschoolopleiding(en), respectievelijk geïntegreerde opleiding(en) van de aanvrager(s). De aanvragers duiden een hoofdaanvrager en projectcoördinator aan.

Andere onderzoeksgroepen of erkende Europese Organisaties voor Onderzoek en Kennisverspreiding kunnen samen voor maximum 1/3 van de begroting meewerken aan een TETRA-project als partner of als grote onderaannemer (onderaanneming > € 10.000).

Bedrijven, personen, clusters, federaties of overheidsinstanties kunnen geen aanvrager of partner zijn, maar kunnen wel als lid van de begeleidingsgroep een belangrijke rol vervullen in de sturing van het project, kennisuitwisseling met de onderzoekers en het ruim verspreiden van de projectresultaten.

Aanvragen?

De uiterste indiendatum voor projectaanvragen is maandag 19 september 2022.

Hoe je je aanvraag correct indient, is beschreven onder Aanvraagprocedure. De link naar het onlineportaal om je project in te dienen, vind je hier. Voor deze oproep is een specifieke aanvraagtemplate voorzien en voor het opmaken van de begroting gebruik je de template begrotingsaanvraag - kostenmodel en bijhorende handleiding bij het kostenmodel.

Er wordt sterk aangeraden om een voorbespreking met VLAIO aan te vragen. Deze kan plaatsvinden in de laatste week van juni of the laaste week van augustus. Kijk voor meer informatie hierover op de website van VLAIO

Meer info?

Meer informatie over deze oproep, zoals de opname van de infosessie van 7 juli 2021 (die nog steeds relevant is voor deze call), kan je terugvinden via de website van VLAIO, in de TETRA handleiding of in de specifieke aanvraagtemplate TETRA zorg en gezondheid.

Deadline

19.09.2022