Prof. Dr. Katelijn Quartier is professor Retail Design aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt in België. Met een passie voor het verkennen van de winkel van morgen, is ze ook de academische directeur en oprichter van het kennisinstituut Retail Design Lab, dat voornamelijk draait om het onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit zou moeten en kunnen zien, en de centrale rol die design en ruimtelijke aspecten spelen in het vormgeven ervan. Op basis van wetenschappelijke inzichten bieden de experts van het Retail Design Lab waardevolle begeleiding aan retailers door de algehele winkelervaring te optimaliseren en bij te dragen aan meer belevingsgerichte winkelomgevingen.
Ons onderzoek wordt vaak gedreven door specifieke vragen van retailers die oplossingen zoeken voor hun uitdagingen. We initiëren ook onze eigen onderzoeksprojecten, zoeken financiering en verkennen interessante gebieden. Een van onze grote projecten was gericht op de rol van belevingsgericht ontwerpen en hoe we ontwerpers en winkeliers kunnen ondersteunen bij het creëren van meer meeslepende winkelruimtes. Een fout die vaak wordt gemaakt, is dat mensen de neiging hebben om op ervaring gebaseerde retail te zien als iets dat altijd duur moet zijn, iets waarbij alle menselijke zintuigen betrokken moeten zijn en iets dat een wow-factor bevat. Verschillende merken hebben echter baat bij verschillende niveaus van beleving. We hebben een heleboel tools en design richtlijnen op onze website staan waar retailers en ontwerpers gratis toegang tot hebben.
Een ander project was gericht op duurzaamheid, met als doel retailers en ontwerpers aan te moedigen duurzamere winkelontwerpen te ontwikkelen. Als onderzoekers is onze rol vooral adviserend. Hoewel we allemaal een ontwerpachtergrond hebben, ontwerpen we niet zelf. In plaats daarvan bieden we begeleiding op basis van wetenschappelijke inzichten, die we vaak vertalen naar strategische blauwdrukken. Deze blauwdrukken schetsen de ideale lay-out voor verschillende consumentenstromen en verschillende klantsegmenten. Soms vullen we onze aanbevelingen aan met moodboards, waarin we specifieke vormen en kleuren verwerken die passen bij de identiteit van het merk. Onze betrokkenheid houdt echter meestal op op dit punt, omdat retailers vervolgens retailontwerpers, interieurarchitecten of architecten kunnen benaderen die het ontwerp verder vormgeven. We herkennen een duidelijke deontologische grens in dit proces.
We proberen impact te maken door onze kennis zo breed mogelijk te verspreiden. Zo hebben we onlangs een innovatieve tool ontwikkeld: de REXS (Retail Experience Scan). De tool is ontworpen om de mate van beleving die in een winkel worden aangeboden te evalueren en in kaart te brengen, waarbij scores worden gegeven op een schaal van 50 tot 100%. Merken als Zeeman en Decathlon krijgen scores rond de 50%. Hoewel dit een relatief lagere score is, moet dit altijd worden gezien in de context van de belangrijkste waarden van een merk. Een merk als Zeeman brengt een verhaal dat volledig past bij hun DNA en vertaalt hun merkwaarden. Bij Zeeman verwacht je geen fancy geuren, maar toch is er een zekere mate van beleving in hun winkels. De onverwachte factor in de customer journey kunnen bijvoorbeeld de koopjes zijn die klanten kunnen vinden. Voor dit segment van klanten is de 50% belevingsscore voldoende. Aan de andere kant van het spectrum staan merken als Rituals, die tot 95% scoren. In tegenstelling tot Zeeman is dit precies waar Rituals naar streeft. Een hoge mate van beleving in hun winkels is iets dat past bij hun merkwaarden. Dit betekent dat de term 'beleving' nogal breed kan zijn en dat wat werkt voor het ene merk niet noodzakelijkerwijs werkt voor het andere merk. De mate van beleving in een winkel moet een accurate vertaling zijn van de belangrijkste waarden en het imago van een merk. Daarom moet de mate van beleving in een winkel altijd worden bekeken in de context van deze merkwaarden.
Kijk voor meer informatie naar www.retaildesignlab.be
Universiteit van Vlaanderen: "Waarom koop je zo vaak meer dan je nodig hebt?"
Universiteit van Vlaanderen: "Waarom ga je beter geblinddoekt winkelen?"
Universiteit van Vlaanderen: "Waarom kan je Ikea niet buiten komen zonder iets te kopen?"
Jouw schenking helpt ons om nieuwe wetenschappelijke inzichten te vergaren, onze deelnemers continu te betrekken en wetenschappelijke informatie op een toegankelijke manier te vertalen.
Schenk hier via rekeningnummer Universiteitsfonds BE36 4532 5278 1181 met vermelding 'Steun Onderzoek Katelijn Quartier'.
Wil je een grotere gift doen, neem dan contact met ons op voor een discreet gesprek.
Tijdens onze Campus Classes heb je de kans om te leren over het onderzoek aan UHasselt. Kom dus zelf eens luisteren en ontmoet de onderzoekers.
Ontdek waarom jouw steun aan UHasselt onderzoek en onderwijs van onschatbare waarde is.
Kom te weten wat wij voor jou kunnen betekenen en hoe we dankzij jouw schenking onze kennis en doorbraken kunnen vertalen naar een betere samenleving.