In België raken elke schooldag gemiddeld 13 kinderen gewond bij een verkeersongeval dat zich op weg naar school of op de terugweg naar huis voordoet. Omwille van o.a. het toenemende fietsgebruik, zien we dat het aantal dodelijke ongevallen met fietsers, in tegenstelling tot de algemene tendens (daling aantal ongevallen) blijft stijgen. Wereldwijd is het probleem nog hallucinanter: zo sterven er elke dag bijna 2.000 mensen in verkeersongevallen, waarvan ongeveer 500 kinderen. Elke vier minuten sterft er ergens in de wereld een kind op de weg. Bovendien geraken honderden kinderen gewond, velen daarvan ernstig. 50% van alle doden vallen in kwetsbare groepen zoals voetgangers, fietsers en motorrijders.
Deze cijfers spreken tot de verbeelding en hebben ons een aantal jaren geleden ertoe aangezet om binnen het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) een nieuw onderzoeksthema te ontwikkelen rond dit topic, dat geleid wordt door prof. Dr. Davy Janssens. De bedoeling van het onderzoeksthema is om niet enkel fundamenteel en toegepast onderzoek uit te voeren maar om ook tegelijkertijd valorisatie-toepassingen te ontwikkelen. Dit betekent in concreto dat we via vraaggedreven onderzoek luisteren naar de vragen en bekommernissen vanuit de sector, en waarbij nieuwe onderzoeksprojecten worden opgestart die ofwel een bestaande toepassing dienen te verbeteren ofwel een bestaande lacune in de markt opvult. Het onderzoeksthema kreeg binnen IMOB en via een spin-off vorm onder de naam "Route2School".
Het programma richt zich op een aantal inhoudelijke pijlers (onderzoekslijnen):
*Gevaarlijke punten en routes in kaart brengen: Dit idee is een aantal jaren geleden ontstaan vanuit de observatie dat er in de markt heel veel informele communicatie was tussen kinderen, ouders, politie en gemeentebesturen omtrent verschillende subjectieve gevoelens van verkeersonveiligheid. Er was echter geen structurele oplossing over op welke manier al deze stakeholders al die verschillende bezorgdheden in kaart konden brengen. De oplossing voor dit probleem resulteerde in een operationeel crowd-sourcing platform dat voor het eerst werd ontwikkeld in een Europees project en nadien in meer dan 80 gemeentes in Vlaanderen (via een spin-off) werd gevaloriseerd. De toepassing wordt op vandaag nog vaak gebruikt en kan niet enkel verkeersveiligheid maar nu ook algemene mobiliteit (verplaatsingsgedrag) op een bijzonder kost-efficiënte manier in kaart brengen.
*Verkeersveilige routeplanner: Deze tool is een uniek nieuw product waarbij we één van de eerst ontwikkelde routeplanners (in beta) (ter wereld) hebben ontwikkeld die expliciet rekening kan houden met subjectieve (en objectieve) data rond verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. De tool wordt op dit moment gebruikt door ouders en deelnemers aan Route2School en is een manier om de ontwikkelde schoolroutekaarten op een interactieve wijze te consulteren. Ook wordt in enkele nieuwe sectoren geëxperimenteerd met de technologie.
*Detailstudies van knelpunten via drones en artificiële intelligentie: Via deze technologie zijn we in staat om meerdere verkeerskundige parameters (bvb verkeersvolume, bewegingsdynamiek, snelheidsgegevens, bijna-ongevallen, ...) in één enkele oplossing te integreren. De tool levert ook interessant beeldmateriaal op voor voor-en-na studies (effectevaluaties), studies omtrent gedragsverandering en om in te zetten in diverse communicatie- en participatieprocessen.
*Beslissingsondersteuning: Aangezien we merken dat er bij vele openbare besturen een vraag is tot extra ondersteuning over hoe bepaalde problemen het best worden aangepakt, zijn we binnen het onderzoeksprogramma gestart met het ontwikkelen van een decision support tool voor overheden rond verkeersveiligheid. Deze wordt gevuld wordt vanuit bestaande ontwerprichtlijnen, interne beslissingsmechanismes die mobiliteitsexperts gebruiken, best practices, aangevuld en geautomatiseerd met artificiële intelligentie.
*Educatie: Vanuit het groeiende besef dat verkeersveiligheid ook een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle actoren, niet alleen dus van openbare besturen, zijn we gestart met een innovatief educatief platform voor basis- en secundair onderwijs rond verkeersveiligheid. We voeren met behulp van dit platform o.a. wetenschappelijke effectevaluaties waarmee we aantonen dat een leereffect kan worden bereikt en kinderen zich op termijn veiliger gaan verplaatsen in het verkeer. Naast enkele unieke inhoudelijke klemtonen op hogere orde vaardigheden zoals situatiebewustzijn en risico-detectie, is er binnen deze onderzoekslijn ook geëxperimenteerd met het concept van context-specifieke leeromgevingen, waarbij leerlingen dus gedrag en verkeer kunnen aanleren in een voor hen bekende omgeving (lokale context). Binnen deze onderzoekslijn zal de volgende jaren ook de fietssimulator verder worden uitgebouwd en aan scholen worden aangeboden.
https://www.noordzuidlimburg.be/route2school
Jouw schenking helpt ons om schoolomgevingen verkeersvriendelijker te maken, nieuwe wetenschappelijke inzichten te vergaren en tools te ontwikkelen die écht het verschil maken voor iedereen die ons dierbaar is.
Schenk hier via rekeningnummer Universiteitsfonds BE36 4532 5278 1181 met vermelding 'Steun Onderzoek Davy Janssens'.
Wil je een grotere gift doen, neem dan contact met ons op voor een discreet gesprek.
Tijdens onze Campus Classes heb je de kans om te leren over het onderzoek aan UHasselt. Kom dus zelf eens luisteren en ontmoet de onderzoekers.
Ontdek waarom jouw steun aan UHasselt onderzoek en onderwijs van onschatbare waarde is.
Kom te weten wat wij voor jou kunnen betekenen en hoe we dankzij jouw schenking onze kennis en doorbraken kunnen vertalen naar een betere samenleving.