Eigendom, payout, investeringen en groei: een comprehensieve studie voor Belgische bedrijven (Onderzoek)

In de neoklassieke wereld van Miller en Modigliani (1961) zijn dividenden irrelevant. De M&M-theorie stelt dat bedrijven dividenden uitkeren vanuit een pure residuele cashflow die resteert nadat er geopteerd werd voor optimale, positieve NPV projecten. In de praktijk blijkt het dividendbeleid alles behalve irrelevant: dividenden worden onder meer gebruikt om agentproblemen, inherent aan de specifieke eigendomssituatie, op te lossen. Eigenaars kunnen bovendien hun voorkeuren opdringen wat betreft dividendniveau, -variabiliteit en financiering. Zo vertonen publieke bedrijven de hoogste dividendratio's, terwijl er tegelijkertijd gebruik gemaakt wordt van extern kapitaal om deze dividenden te financieren. Uit de empirie blijkt dat eigendomskenmerken (zoals structuur, samenstelling en publiek vs. privaat eigendom) een belangrijke rol spelen in het bepalen van dividenden(financiering). Het voornaamste gevolg van marktimperfecties is de trade-off die optreedt tussen investeringen en dividenden. Vooral bedrijven met gespreid aandeelhouderschap geven de voorkeur aan stabiele dividenden, met als mogelijk gevolg dat bij gebrek aan externe financiering investeringsopportuniteiten op de tweede plaats komen. Het doel van dit doctoraatsproject is om na te gaan welke rol eigendom speelt in de interactie tussen dividend(financiering) en investeringen en om te onderzoeken wat het resulterende effect is op de bedrijfsgroei.

01 oktober 2016 - 30 september 2020