Automatische creatie van digitale assemblage instructies door operator-geïnitieerde data captatie (Onderzoek)

De eerste doelstelling van het project is het ontwikkelen van een tool waarmee werkinstructies automatisch vanuit CAD-bestanden afgeleid kunnen worden. De tweede doelstelling van het project is het ontwikkelen van een technologische oplossing om de assemblagekennis van ervaren operatoren te registreren zonder dat ze lastig gevallen worden met buitensporige gegevensinvoer- en registratietaken. Daarbij zal zowel een oplossing voor de expliciete registratie als voor de impliciete registratie van feedback worden uitgewerkt: expliciete feedbackoplossing: het doel is de ontwikkeling van een methodologie voor het selecteren van gepaste sensoren voor het merendeel van de assemblageverrichtingen en het ontwerpen van een gebruikersinterface waarmee online operatorfeedback efficiënt geregistreerd kan worden. Verder zullen ook tools worden ontwikkeld om inline geheugenpunten te definiëren die later tijdens de offline creatie of aanpassing van assemblage-instructies verder gedocumenteerd kunnen worden. impliciete feedbackoplossing: het doel is de ontwikkeling van kennisextractie-algoritmen die automatisch mogelijke verbeteringen van de werkinstructies aan de procesingenieur kunnen voorstellen. De derde doelstelling van het project is het ontwikkelen van tools voor versiebeheer en voor automatische werkinstructiesuggesties, die door de procesingenieur gebruikt kunnen worden om werkinstructies op basis van de input van operatoren op een efficiënte manier aan te passen. Hiervoor zal de operator een digitaal platform nodig hebben waarop hij instructies (op maat) kan bekijken en hierover opmerkingen kan invoeren. In het ideale scenario zal de procesingenieur een kader bouwen dat aangeeft wat er moet gebeuren en zal de operator dit kader kunnen aanvullen met hoe het zou moeten gebeuren. Hierdoor zullen productiebedrijven meer lager geschoolde operatoren per hooggeschoolde procesingenieur kunnen tewerkstellen waardoor vraag & aanbod op de jobmarkt beter in evenwicht kunnen worden gebracht. Bovendien zullen de inspanningen die geleverd worden om de instructies te maken en te gebruiken rechtstreeks gerelateerd zijn aan hun toegevoegde waarde: de meeste aandacht zal namelijk aan de moeilijkere verrichtingen worden besteed.

01 januari 2018 - 30 september 2020