Titel
Omnichannel retail inzetten om te komen tot meer duurzame
winkels (Onderzoek)
Abstract
Omni-channel retail inzetten om te komen tot meer duurzame winkels
Als een van de meest vervuilende industrieën ter wereld begint de wereldwijde mode-industrie een sleutelrol te
spelen in het publieke debat over klimaatverandering, chemische samenleving, watertekort en mensenrechten.
Maar uit onderzoek blijkt dat deze sector nog steeds achterblijft op andere sectoren wat betreft het integreren
van duurzaamheid in haar activiteiten en het informeren van consumenten over duurzame consumptie. Dit
doctoraatsonderzoek wil bijdragen aan het bereiken van duurzamere winkels in de modebranche, rekening
houdend met de behoeften en mogelijke rollen van de retailer, de consument en de ontwerper.
Er is tot nu toe weinig onderzoek gedaan naar de winkelomgeving, zowel fysiek als digitaal, met betrekking tot
duurzaamheid in het algemeen, en over de invloed van de fysieke en digitale winkelomgeving op de perceptie,
de houding en het gedrag van consumenten ten opzicht van duurzaamheid binnen deze omgevingen, in het
bijzonder. Dit onderzoek wil juist hier een bijdrage aan leveren en heeft daarom een potentieel aanzienlijke
impact op zowel de praktijk als de academische wereld.
De doelen van dit doctoraat zijn (1) onderzoeken hoe moderetailers gebruik kunnen maken van omnichannel
retailmodellen voor duurzamere retail op winkelniveau; (2) manieren te vinden om de milieu-impact van de
detailhandel te verminderen door alles stakeholder te betrekken (consument, retailer en designer); (3) en een
verbeterde levenskwaliteit te bevorderen in het licht van de Global Sustainability Goals. De uitkomst van het
doctoraat zou een framework (kan in de vorm van een tool) voor ontwerpers en/of retailers zijn die hen helpt
om meer duurzaam te handelen (via omnichannel en de fysieke winkel).
Periode
01 juni 2021 - 31 december 2024