Gedurende de eerste twee weken van het academiejaar krijgen onze studenten de opdracht om na te denken over de mogelijke toekomsten van een bepaalde plek of een bepaalde ruimtelijke kwestie. En dat met de "hulp" van de lokale bewoners, beleidsmakers, enz...
Aan de start van het komende academiejaar, september 2025, sturen we onze masterstudenten naar Hasselt, Houthalen-Helchteren, Diepenbeek en Genk. Ontdek hieronder de projecten!
During the first two weeks of the academic year, our students are given the task of thinking about the possible futures of a certain place or a certain spatial issue. And that with the "help" of local residents, policy makers, etc...
At the start of the next academic year, September 2025, we will send our master students to Hasselt, Houthalen-Helchteren, Diepenbeek and Genk. Discover the projects below!
for English, click here.
De eerste twee weken van academiejaar 2025-2026, organiseren we een Live Project. Dit is verplicht voor alle studenten 2 master Architectuur en 1 master Interieurarchitectuur en de Internationale master.
In een Live Project stappen studenten en begeleiders in een ontwerpproces samen met lokale bewoners, beleidsmakers, verenigingen, … om na te denken over mogelijke toekomstmogelijkheden van een bepaalde plek of een bepaalde ruimtelijke kwestie. Die kan variëren qua schaal en de mate waarin de vraag op voorhand is afgelijnd, maar de insteek is steeds om door middel van kritisch ontwerpend onderzoek het publieke debat over toekomstige ontwikkelingen te ondersteunen. Architectuur is daarbij een middel en geen doel.
We gaan twee weken ‘op de plek’ zelf werken om door middel van interviews, mappings, ontwerpen en bouwen de vraag en potentiële oplossingen scherp te krijgen en tastbaar te maken door middel van meer of minder tijdelijke ‘prototypes’. Deze prototypes worden tijdens een slot-evenement aan de lokale stakeholders overgedragen.
Er wordt in die twee weken geluisterd, gewandeld, geschetst, gebouwd, gefilmd, gepitcht, gedanst, gekookt,… maar wat, hoe en waar we een interventie gaan maken is steeds opnieuw het resultaat van dit collectief leerproces.
Alle ontwerpen worden tijdens een slotevenement aan de lokale stakeholders overgedragen. De exacte momenten delen we later mee, want uiteraard is ook dit jaar iedereen welkom om het resultaat mee te ontdekken!
In dit Live Project onderzoeken de masterstudenten interieurarchitectuur en architectuur van UHasselt, de Pastorie in Houthalen-Helchteren. Eerder fungeerde het gebouw als locatie voor verschillende Live Projects en als Living Lab van het postgraduaat Building Beyond Borders, een initiatief van UHasselt dat het buurtcollectief ‘De Pastorie’ ondersteunde in evenementen en realisaties. Zo waren zij betrokken bij het harvesten en opnieuw inzetten van materialen uit het voormalige RTT-gebouw en de woningen die onteigend werden voor de plannen van de Noord-Zuidverbinding.
Het centrale thema van ons project is het in kaart brengen en documenteren van urban harvesting-processen, waarbij materialen uit buurtgebouwen worden verzameld en hergebruikt in nieuwe projecten, zoals ook bij de renovatie van de Pastorie tot het toekomstige buurthuis. Naast de positieve kanten van dit circulaire proces, onderzoeken we ook de uitdagingen en knelpunten en hoe deze processen vergemakkelijkt kunnen worden, beter kunnen worden gedocumenteerd en gedeeld.
We besteden ook aandacht aan de emotionele impact van urban harvesting. Al deze aspecten worden weerspiegeld in een expositie en online toolbox, waarin zowel de praktische als emotionele kant van dit soort processen zichtbaar wordt. Deze expo kan rondreizen naar zij die inspiratie en ondersteuning zoeken in toekomstige projecten, rond de uitdagingen en het toekomstperspectief dat urban harvesten kan bieden.
Op 25 september verandert het Begijnhof in een levend laboratorium waar verhalen uit verleden, heden en toekomst elkaar kruisen. In plaats van afzonderlijke initiatieven presenteren de Live Projects zich hier als één geheel: een route vol indrukken, ontmoetingen en kleine ontdekkingen die het verleden en de toekomst van de projecten tonen en hun betekenis voor de regio tastbaar maken.
Het Live Lab Festival nodigt bezoekers uit om de projecten te ervaren als inspiratiebron voor eigen initiatieven. De routing doorheen het Begijnhof versterkt de wisselwerking tussen erfgoed en hedendaagse beleving. Creatieve en interactieve activiteiten zorgen voor spreiding van de bezoekersstromen, stimuleren sociale interactie en maken de ervaring laagdrempelig en levendig.
Centraal tijdens het festival staat de expo ‘L!VE Lab: fragmenten uit de Live Projects’. Deze tentoonstelling geeft een overzicht van alle Live Projects die in september 2025 door masterstudenten architectuur en interieurarchitectuur van de Faculteit Architectuur en Kunst van UHasselt worden gerealiseerd. De expo toont niet alleen informatieve installaties, maar betrekt bezoekers ook actief via interactieve elementen, zoals samen weven of het achterlaten van een mening bij een project. Zo krijgen bezoekers inzicht in het proces én kunnen ze zelf mee nadenken.
De studenten kozen bewust voor sfeer, duurzaam materiaalgebruik en installaties die hergebruikt kunnen worden voor toekomstige tentoonstellingen. Door pvc-buizen en koppelstukken kan de installatie steeds opnieuw en op verschillende locaties opgebouwd worden. De live projects onderzoeken het verleden, veranderen het heden en verbeteren zo de toekomst - altijd in samenwerking met de directe omgeving.
De expo en het festival zijn exclusief te bezoeken op 25 september van 17.00 tot 20.00 uur in het Begijnhof.
n samenwerking met kunsthuis Z33 stappen de studenten (interieur)architectuur van UHasselt in de wereld van de Duitse kunstenaar Michael Beutler. Zijn monumentale en speelse installaties vormen het decor én de werkplek voor dit Live Project. De zalen van Z33 veranderen tijdelijk in een levendige werkplaats, waar Beutlers zelfontworpen gereedschappen centraal staan. Ze nodigen de studenten uit om te experimenteren met papier, textiel, garen en kippengaas en om zo op een nieuwe manier naar materiaal en proces te kijken.
Het maakproces draait niet om perfectie of snelheid maar om traagheid, samenwerking en ontdekking. De studenten leren omgaan met trial-and-error, laten zich leiden door de eigenschappen van het materiaal en ontdekken hoe het is om zonder draaiboek of handleiding te werken. De sporen van dit proces - een losse draad, een gescheurde rand, een vervormde buis - worden niet weggewerkt maar maken deel uit van het uiteindelijke werk.
Door te vertragen ontstaat ruimte voor reflectie, geduld en plezier. De grens tussen atelier en tentoonstelling vervaagt: het werk wordt niet alleen tentoongesteld, het ontstaat ter plekke en krijgt zo een uniek karakter dat door vele handen is gevormd. Op die manier laat Weaving a New Beguinage zien hoe kunst, ambacht en architectuur elkaar kunnen versterken en hoe samenwerken aan iets tastbaars nieuwe inzichten en verbindingen oplevert.
De expo is vanaf zaterdagavond 27 september 2025,19.00 uur te bezichtigen in Z33.
In Kiewit werken masterstudenten van de faculteit Architectuur & Kunst en de school voor Mobiliteitswetenschappen van UHasselt binnen het Live Project Re-centre Kiewit samen met bewoners aan een nieuwe toekomst voor de schoolomgeving van basisschool De Kievit. De Vijverstraat, een drukke en onveilige schoolstraat waar leerlingen vandaag nog tussen de auto’s wandelen en fietsen, ligt vlak bij de Kempische Steenweg en ervaart daardoor dagelijks verkeersdruk, voornamelijk tijdens de begin- en eindtijden van basisschool De Kiewit. Hiernaast is het gebrek aan groen in de schoolstraat opvallend in een gebied dat oorspronkelijk een groen en vruchtbaar gebied was.
Met dit Live Project willen de masterstudenten de schoolomgeving, samen met de lokale buurtbewoners, transformeren tot een veilige, groene en levendige verblijfplaats. Tijdens een buurtbabbel (19.09.2025) co-creëerden de studenten reeds ontwerpvoorstellen met de lokale buurtbewoners op kaarten en foto’s van de schoolomgeving. Interventies zoals éénrichtingsverkeer, wegversmallingen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers werden hier besproken.
Op donderdag 25 september trekken de studenten met hun tijdelijke interventies het veld in. De bewoners worden tijdens een ontwerpevenement actief betrokken bij het tijdelijk vergroenen van de schoolomgeving. Samen met de bewoners ontwerpen de studenten een nieuw ‘centrum’ voor Kiewit door planten en groen, dat door de buurt zelf wordt meegebracht, op straat en de parking naast de school te plaatsen. Zo versterken ze het gemeenschapsgevoel en tonen ze dat verandering ook vanuit de bewoners zelf kan komen. Het eindresultaat is een herdacht centrum voor Kiewit dat kinderen, bewoners en bezoekers uitnodigt om veilig te bewegen, elkaar te ontmoeten en samen te leven. Dit Live Project toont hoe ontwerp, participatie en duurzaamheid hand in hand gaan om een buurt toekomstbestendig te maken.
Waar de Noord-Zuidverbinding het landschap van Zonhoven doorkruist en vooral autoverkeer ondersteunt, onderzoeken masterstudenten architectuur en interieurarchitectuur van UHasselt hoe nieuwe, trage oost-westverbindingen het dorp op een andere manier kunnen samenbrengen. Twee Live Projects werken parallel aan dit thema, elk met een eigen focus. Beide projecten zetten in op zachte mobiliteit, landschappelijke beleving en het herstellen van verbindingen tussen mens, natuur en erfgoed.
’s Gans Verbonden
Met ’s Gans Verbonden ontwerpen de studenten een aantrekkelijke fiets- en wandelroute die het natuurgebied De Platwijers in het westen verbindt met natuurgebied De Teut in het oosten. Deze nieuwe route loopt langs het station van Zonhoven en een voorgestelde locatie voor een trambushalte. Zo willen de studenten de bereikbaarheid van de natuurgebieden met het openbaar vervoer vergroten.
Naast de functionele mobiliteit leggen de studenten nadruk op beleving. Ze laten zich inspireren door het Zonhovense schansenverleden uit de 16e en 17e eeuw en geven deze historische plekken een hedendaagse interpretatie. Het resultaat wordt een traject wat de oost-west verbindingen van Zonhoven versterkt en waar natuur, erfgoed en ontmoeting samenkomen.
Roostwestbeek
De Roosterbeek vormt een natuurlijke oost-westverbinding door Zonhoven maar is door infrastructuur en versteende oevers steeds minder zichtbaar en beleefbaar geworden. De studenten onderzochten samen met bewoners hoe de beek opnieuw een groenblauwe ader kan worden door de kern van Zonhoven.
Uit buurtonderzoek bleek dat ouderen vooral nostalgie en herinneringen koesteren rond de beek, terwijl jongere generaties nog weinig verbondenheid voelen. Met interventies zoals een belevingswandeling, een infopunt over geschiedenis en ecologie en zelfs een bootjesrace voor schoolkinderen willen de studenten de Roosterbeek opnieuw zichtbaar en voelbaar maken. Op woensdag 24 september om 13u organiseert deze groep een participatief moment, waar bewoners en geïnteresseerden hun ideeën kunnen delen om de toekomst van de Roosterbeek mee vorm te geven.
De masterstudenten Architectuur en Interieurarchitectuur van UHasselt werkten de afgelopen weken samen met leerlingen van het Atlas College in Genk. Samen onderzochten zij hoe je duurzaamheid en groene energie op een tastbare en toegankelijke manier zichtbaar kan maken voor een breed publiek. Duurzaamheid en groene energie zijn thema’s die steeds meer aandacht krijgen, maar tegelijk ook complex en abstract kunnen aanvoelen. De vraag is hoe je deze begrippen tot leven brengt voor mensen die er in het dagelijks leven mee te maken krijgen. In dit Live Project gingen de studenten en leerlingen samen aan de slag met ontwerp en co-creatie om deze thema’s op een laagdrempelige manier uit te leggen.
Ze ontwikkelden verschillende interactieve modules zoals een zonneboiler, solar powered oven en een solar dehydrator, die duurzame energie tastbaar maken voor inwoners van Genk. Deze modules worden samengebracht in een installatie die zowel ontmoeting en dialoog tussen verschillende groepen stimuleert als het verhaal rond duurzame energie helder en concreet maakt. De installatie laat bezoekers ervaren hoe ontwerp en samenwerking een positieve rol kunnen spelen in de energietransitie en een bewuster en groener toekomstbeeld kunnen creëren.
Met dit project brengen studenten en scholieren niet alleen een boodschap over duurzaamheid en energie, maar tonen ze ook hoe ontwerpend onderzoek en samenwerking kunnen bijdragen aan een andere manier van leren en samenleven. De installatie nodigt uit om actief te kijken, te leren en mee in gesprek te gaan over de energietransitie en de rol die ieder van ons daarin kan spelen.
Dit Live Project maakt deel uit van het innovatief onderwijsproject “Seduced by Nature”, dat ruimte creëert om te leren van, met en in de natuur. Het project onderzoekt hoe de buitenruimte op en rond de campussen van UHasselt kan worden ingezet als leerplek voor duurzaamheid.
In samenwerking met studenten en docenten van de opleidingen (interieur)architectuur, sociale wetenschappen, educatieve wetenschappen, biologie en revalidatiewetenschappen wordt gewerkt aan twee sporen: het co-creatief ontwikkelen van fysieke buitenleerplekken en het uittesten van alternatieve les-, werk- en evaluatievormen die deze plekken benutten. Dit project vertrekt vanuit de vaststelling dat de groene omgeving van campus Diepenbeek en de stadscampus Hasselt nauwelijks wordt gebruikt als volwaardige leerplek. Met dit Live Project willen de masterstudenten architectuur en interieurarchitectuur daar al een eerste start tot verandering in brengen.
De Einstein Telescoop is een groot ondergronds observatorium voor zwaartekrachtgolven dat mogelijk in de komende jaren gebouwd zal worden in het drielandengebied van Nederland, België en Duitsland. Dit gebied is gunstig omdat het rustig is en de juiste geologische omstandigheden heeft. Maar welke vragen hebben de inwoners over dit project? Hoe kunnen zij zich de toekomst van hun omgeving (opnieuw) voorstellen? Welke uitdagingen of kansen biedt de telescoop voor deze regio? Het is essentieel dat burgers zich gehoord voelen en de kans krijgen om uit te drukken wat zij het belangrijkst vinden. In dit live project verkennen de studenten de regio en haar verschillende gemeenten, waaronder Voeren, Plombières, Vijlen en Vaals. Na een grondige scan zullen ze plekken in kaart brengen om hubs te creëren, waar inwoners zich kunnen engageren met dit abstracte ruimteproject. Deze Living Labs fungeren als een telescoop op zich, die iets wat ver weg lijkt dichterbij brengt, zodat we het beter kunnen begrijpen.
De studenten gaan op zoek naar geschikte ruimtes, dit kunnen bestaande lokale gemeenschapsruimtes zijn of ruimtes die een nieuwe bestemming kunnen gebruiken. Door middel van interviews in de buurt zullen ze onderzoeken wat de behoeften van de bewoners zijn voor zo'n ruimte en op basis daarvan beginnen met het inrichten van deze plek. Ze zullen ook materiaal voorbereiden om daar ten toon te stellen, die basisinformatie verstrekt over de Einstein Telescoop aan bewoners, ook wanneer zij toevallig langslopen. Ten slotte zal dit live project een brug slaan tussen het Hasseltse Living Lab en deze dorpshubs door het gehele proces te documenteren en daarmee bij te dragen aan de tentoonstelling in het begijnhof.
This Live Project will take place in the newly launched Living Lab within the historic beguinage of Hasselt—a space intended to foster experimental, participatory, and community-driven design. Under this shared framework, the project invites students to engage with three complementary research tracks: one focusing on memory and material reuse (The Past), and the others on activating and shaping the Living Lab (The Present and Future). Together, all three parts will culminate in a public event and exhibition that inaugurates the Living Lab as an evolving social and spatial commons.
This Live Project invites engagement with the story of De Pastorie in Helchteren —a former pastoral house repurposed using materials salvaged from homes demolished as part of the North-South Limburg expropriation. In this process, residents were compensated but not allowed to take anything from their homes. The materials were instead “urban harvested” and reused in transforming the Pastorie (an old pastoral house) into a community space. Students will visit the site to engage with its materials, atmosphere, and evolving identity. The project explores how reused materials carry memory and emotion, and how processes of repurposing can be both ecological and affective. The project focuses on themes of memory, displacement, material reuse, and community life—inviting creative expression through storytelling, mapping, photography, or installation. It will culminate in a public exhibition that reflects on what was lost, what remains, and how spaces like the Pastorie can support shared futures.
This Live Project will take place in the newly launched Living Lab within the historic beguinage of Hasselt—a space intended to foster experimental, participatory, and community-driven design. Under this shared framework, the project invites students to engage with three complementary research tracks: one focusing on memory and material reuse (The Past), and the others on activating and shaping the Living Lab (The Present and Future). Together, all three parts will culminate in a public event and exhibition that inaugurates the Living Lab as an evolving social and spatial commons.
While the past is being explored in one track (part 1), this second track brings attention to the present and future. Students will conceptualise and organise an opening festival and collective exhibition that documents and showcases the work done across various Live Projects taking place in and around the beguinage. They will research the role of the Living Lab within the city of Hasselt and envision its potential for long-term community impact.
Students will be responsible for designing the spatial layout and atmosphere of the festival, building an event infrastructure, re-usable objects, signage, or installations that reflect the values of adaptability and openness. This may include participatory installations, visual branding, or interactive exhibition formats. The emphasis will be on creating a meaningful, inclusive, and joyful public moment that both celebrates the work done and lays a foundation for the Lab’s future use and gaining experience in exhibition and event design.
This Live Project is being organised in collaboration with Z33, and in particular the German artist Michael Beutler (1976, Oldenburg), who will open in September 2025. Beutler is known for his colourful installations at the intersection of sculpture and architecture. He works with everyday, recyclable materials such as paper, wood and textiles. The production process is open and participatory, so that the end result is the work of shared imagination.
By working with inexpensive materials, simple techniques and a team of enthusiastic participants, Beutler shows that making art is within everyone's reach. He sees the production process as a learning process: participants discover the artistic possibilities of the material together.
In this Live Project, students are challenged to create an installation in the public garden of the beguinage, inspired by the work of Michael Beutler. The activity of weaving in public space can spark a dialogue with the various users of the site: (international) students, residents of the city of Hasselt, visitors to Z33, etc. In this way, the installation interweaves the memory of the place with the wishes and dreams for its future.
Scenographies of the Soil is a two-week Live Project inviting architecture students to explore the layered landscapes and the variety of soil uses around and between the Kempische Steenweg, the vibrant but temporary festivities of the Pukkelpop festival, and the fragile ecology of nature area De Wijers. Through site walks, fieldwork, and material-led experiments, participants will co-create ephemeral structures, performative installations, and situated interventions. Our aim is to “narrate”, to “perform” and to “design” in a way that engages with soil not only as a “natural material” but as a stage for festivities, for sharing, for holding memories, that expands our collective imagination. Working in dialogue with local communities, ecologists, and cultural actors, the workshop focuses on reimagining the soils of the infrastructural landscape of NZL as stages for festivity and ecological storytelling.
[Why] The wider frame of the Scenographies of the Soil Live Project is the infrastructural development of the complex project Noord-Zuid Limburg (NZL). The current focus of the project is in the area between the Albert Canal and the E314 (zone C). During April, a workshop week had already achieved a first mapping of the main infrastructures in the wider area. This Live Project proposal aims to focus on the intersection of different landscapes and land uses: Pukkelpop stage area, entrance points of De Wijers, the alternative bicycle road, neighbourhoods, etc.
[What] Our main focus will be on highlighting the ephemeral and temporal actions, festivities, caring practices, and stories that occur in the “banks” of the Noord-Zuidverbinding. We aim to map, understand, and trace these exceptional and often intangible or temporal moments that happen throughout the year and design-with them. Besides designing spatial elements that can stand on their own, we will attempt to design with our bodies and be inspired by performative practices, like theatre, dance, etc.. We will aim to tell the stories of the discovered practices around NZL and create an ephemeral stage for the soils they are happening on or in.
Within this Live Project, we take a closer look at the future bus stops on the Kempische Steenweg - near the Corda Campus and in Zonhoven - through the lens of mobility. These stops are part of the larger North-South project, and offer a great opportunity to think about how infrastructure can mean more than just functional stops.
Previous editions of this project have already focused on slow modes - walking and cycling - as crucial links in sustainable mobility. Students investigated how pedestrians and cyclists relate to space, how routes can be made readable, and how soft connections help determine the quality of public space.
In this edition, we broaden the view: in addition to the slow network, the focus is on the bus stops themselves as nodes. We explore how these places can function as fully-fledged public spaces that not only facilitate circulation, but also encourage residential quality and meeting. How does the stop connect to its immediate surroundings? How can the crossability of the brick road be improved? Which facilities and spatial interventions contribute to comfort and ease of use?
Both at Corda Campus and in Zonhoven, the bus stop forms a unique context. At Corda, the connection to the business park and the dynamics of the campus come into play. In Zonhoven, there is more of a relationship with the village fabric and the potential for landscaping. For both locations, students will spend two weeks investigating how mobility and space can interact, and how infrastructure can be inviting and meaningful.
The results of this study provide valuable insights for designers, policymakers and stakeholders in the further development of the North-South connection.
This workshop delves into the critical challenges of energy transition in the Anthropocene by merging material hacking with speculative design through more-than-human perspectives and game/worldbuilding methodologies.
Inspired by the maker movement's hands-on ethos and the architectural potential of exploring fundamental physical principles, students will hack, manipulate, and assemble accessible materials to build simple machines and physical props that acknowledge energy transitions.
This process challenges the conventional separation between digital design and tangible making, positioning fabrication itself as a form of experiential worldbuilding and investigation. Utilizing low-cost, repurposed materials, students will create analogue models, or props, that function as investigative tools, demonstrating fundamental physical principles of energy transitions (like solar thermal collection, heat pumps, or insulation) not just from a human, functional perspective, but from the perspective of human and more-than-human entanglements.
This Live Project is part of the Innovative Education Project (IOP) “Seduced by Nature”, space for learning from, with and in nature. In the IOP, we explore the potential of the outdoor space on and around the UHasselt campuses as a learning environment for learning for, about and as sustainability. The EU GreenComp dimension ‘valuing nature’—or learning from, with and in nature—is used as a lever to further integrate the four sustainability competences from the Educational Policy Plan into various study programs at UHasselt.
To this end, we work together with students and lecturers from ARK, SSW, SES, WET and RWS on: 1) the co-creative development of several physical outdoor learning spaces on both campuses, and 2) the development and testing of alternative teaching, working and assessment formats that can be used in these spaces. All this takes place in ways and locations that are currently (almost) not used within (sustainability) education at UHasselt. The IOP starts from the observation that, although the Diepenbeek campus is a very green environment full of nature, this quality is rarely used for learning for, about and as sustainability. The outdoor environment itself is not seen as a learning space—only as the location where our (educational) buildings are situated. This applies not only to campus Diepenbeek, but also to the city campus in Hasselt (Oude Gevangenis, Begijnhof), where the outdoor space is hardly used as a learning environment.
This Live Project focuses on researching the possibilities and the development of one or more outdoor learning spaces as a lever to strengthen the four UHasselt sustainability competences within the programs.