Pauline Borremans wint de Wanatoeprijs (en de publieksprijs)

ark_Pauline Borremans Luc Dalemans ark_Pauline Borremans Luc Dalemans

Pauline Borremans (24) wint de Wanatoeprijs 2021. Met die prijs bekroont Het Belang van Limburg en Z33 de beste afstuderende kunststudent in Limburg. U stemde met ons in, en gaf de Beringse architectuurstudente de Publieksprijs.

Daarmee is de 24-jarige master aan UHasselt de eerste afstuderende architect die in de zestienjarige geschiedenis van onze cultuurprijs de hoofdvogel afschiet. In haar eindwerk vormt ze via een interventie de Wijers om tot een natte biotoop. Zo kan dat lappendeken aan vijvers en plassen in Midden-Limburg mogelijk de drinkwaterproblematiek in heel Vlaanderen verlichten. De tienkoppige jury loofde het ontwerp als “een uiterst maatschappelijk relevant statement-project” waarin ze de grenzen van haar discipline verkent.

Daarnaast kon u tot vrijdagnamiddag stemmen voor onze Publieksprijs. Ook die gaat afgetekend naar Borremans, met 1.149 stemmen (29,25%). In totaal gaven 3.928 lezers hun stem aan hun favoriete afstudeerproject.

Ook de steden Hasselt en Genk reikten een prijs uit, elk goed voor een geldprijs van 1.000 euro en de nodige kansen en ondersteuning. De Prijs Stad Hasselt gaat naar studente Animatie Lauren Fripont (LUCA School of Arts), die met The Boy een animatiefilm in Japanse stijl maakte over genderidentiteit. De C-mine Student Award is voor Berre Brans (22). De Lommelse student Productdesign (LUCA) voerde voor zijn verstelbare krukken onderzoek naar hoe je in postkoloniale tijden het best inspiratie put uit andere culturen.

De Wanatoeprijs is na zestien jaar een begrip in Limburg. Met die wedstrijd gaan uw krant en Z33, het Huis voor Actuele Kunst in Hasselt, op zoek naar de beste afgestudeerde kunststudenten van de Limburgse kunstscholen. Zo willen beide partners afstuderend talent ondersteunen en een kans bieden.

Bekijk hier alle projecten van de laureaten van de Wanatoeprijs 2021.

Tekst:  jbou (hbvl.be)
Foto: Luc Dalemans