Architectuur bekeken vanuit het Donutmodel - een gesprek met Griet Verbeeck

Prof. dr. ir. arch. Griet Verbeeck was in december te gast bij Duurzaam Educatiepunt (Vlaamse Overheid) om mee te werken aan hun podcast.

Podcast Griet7 Podcast Griet7

Ingenieur architect en hoogleraar Griet Verbeeck van UHasselt duidt op een heldere manier hoe zij een link legt tussen architectuur van de 21ste eeuw en het Donutmodel. Het boek van Kate Raworth, ‘Donut Economie. In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw’, droeg in grote mate bij tot het vormen van een gemeenschappelijk begrip bij haar collega’s en studenten rond de duurzame noodwendigheden van de hedendaagse architectuur. Ze heeft dus al langer haar bondgenoten gevonden.

In dit gesprek getuigt Griet Verbeeck hoe ze studenten inspireert om met andere ‘lenzen’ naar architecturale uitdagingen te kijken. Zij ziet haar educatie als een kleine maar betekenisvolle stap naar meer maatschappelijke betrokkenheid van haar studenten. Op die manier  laat ze hen een actieve rol opnemen in het duurzaam transitieproces.

Je kan de podcast hier herbeluisteren.