Collen-Francqui leerstoel 2024 - Prof. Dr. Johan Swinnen - Recente evoluties in het kankeronderzoek en de kankerzorg

06 mei 2024
Francqui Francqui

De Francqui-Stichting kent jaarlijks aan Belgische universiteiten één of meerdere Francqui-Leerstoelen toe. Het betreft een prestigieuze leerstoel aan een professor van een andere Belgische universiteit, die een aanvulling geeft op het bestaande onderwijspakket aan de gastinstelling.

Professor Johan Swinnen is kankeronderzoeker aan de KU Leuven. Zijn onderzoek spitst zich toe op de rol van lipiden (vetten) in kanker en hun rol in de ontwikkeling van een betere diagnostiek en een meer doeltreffende therapie. Prof Swinnen studeerde Chemie/Biochemie aan de UHasselt en UAntwerpen en heeft zijn PhD behaald aan de UAntwerpen na een 4-jarig verblijf aan de University of North Carolina en Università degli Studi di Roma “La Sapienza”. Hij zette zijn onderzoek verder aan de KU Leuven waar hij sinds 2006 hoogleraar is en hoofd van de afdeling oncologie. Prof Swinnen publiceerde inmiddels meer dan 200 artikels en ontving verschillende prijzen voor zijn onderzoek. Hij is een expert in onderzoek naar het vetmetabolisme van kankercellen en richtte een lipidomics platform (Lipometrix) op dat wordt toegepast in een brede waaier van onderzoeksprojecten. Tevens geeft hij les aan de KU Leuven, KULAK en UHasselt.
Prof Swinnen toont eveneens een groot maatschappelijk engagement; zo voltooide hij verschillende duurlopen naar Santiago de Compostela en Rome om geld in te zamelen voor het kankeronderzoek en geeft hij op regelmatige basis publieke lezingen over zijn ervaringen en onderzoek.

Lezingenreeks, telkens om 19.00 uur:

Maandag 19 februari - Inaugurale les: Het leven ontrafeld - NL

Campus Hasselt, Oude Gevangenis, auditorium 1
Donderdag 29 februari - Lipids in Health and Disease - EN

Campus Diepenbeek, gebouw D, auditorium H6
Maandag 11 maart - Kankerbehandeling vanuit een historisch en technologisch perspectief – NL

Donderdag 21 maart - Life as a researcher: a personal perspective - EN

Campus Diepenbeek, gebouw D, auditorium H6
Donderdag 18 april - Spatial Multiomics: new tools for molecular pathology and precision medicine - EN
Maandag 6 mei -Recente evoluties in het kankeronderzoek en de kankerzorg - NL

Inschrijven.