Leerstoel medische ethiek - Lezing 3 'Rebels: wat kunnen we leren van onze ouderen (als we tenminste echt willen luisteren)' door Ann Peuteman

07 maart 2024
auditorium A102 van de Universiteit Hasselt, Campus Diepenbeek, gebouw D

Dit event is reeds afgelopen

De leerstoel “Medische Ethiek”, genoemd naar wijlen erevoorzitter van de Raad van Bestuur van de Universiteit Hasselt, Dr. Jules Knapen, werd door het Universiteitsfonds Limburg (UFL) ingesteld.

Voor de financiering ervan wordt jaarlijks beroep gedaan op giften, die door donateurs aan het UFL worden gegeven. Een bijdrage aan dit maatschappelijk project wordt ten zeerste gewaardeerd. Voor giften vanaf 40 euro wordt een fiscaal attest afgeleverd. “Rekeningnr. UFL BE36 4532 5278 1181, met vermelding MEDETH.”

Ann Peuteman is journaliste bij het weekblad Knack, columniste en opiniemaker. Daarnaast verdiept ze zich al jaren in het leven en de rechten van ouderen. Ze begeleidt ouderen, verzorgt workshops voor zorgpersoneel, geeft gastlessen aan verpleegkundigen en zorgkundigen in opleiding en adviseert woonzorgcentra. Ondertussen schreef ze er ook drie boeken over: 'Grijsgedraaid ', over ouderrechten en 'Verplant' over woonzorgcentra. Haar meest recente boek 'Rebels' is een aanklacht
tegen vooroordelen jegens ouderen.

Haar boek geeft inzicht in de strijd om te kunnen blijven wie je bent. Zeker als je ouder wordt. Veel ouderen worden geleidelijk aan uit het actieve leven geweerd en hebben moeite met de manier waarop ze voorgesteld en bejegend worden. Vooral de betutteling baart ergernis. Ann houdt een pleidooi om de expertise van ouderen te waarderen en klaagt aan dat een aantal rechten geschonden worden. Zij doorspekt haar lezing met sprekende praktijkvoorbeelden en legt de link naar ouderenzorg.

Meer informatie en inschrijven.

Terug naar het Agenda overzicht