Leerstoel medische ethiek - Lezing 4 'Inzichten over palliatieve zorg, euthanasie en patiëntenrechten' door Wim Distelmans

14 maart 2024
uditorium H6 van de Universiteit Hasselt, Campus Diepenbeek, gebouw D

Dit event is reeds afgelopen

De leerstoel “Medische Ethiek”, genoemd naar wijlen erevoorzitter van de Raad van Bestuur van de Universiteit Hasselt, Dr. Jules Knapen, werd door het Universiteitsfonds Limburg (UFL) ingesteld.

Voor de financiering ervan wordt jaarlijks beroep gedaan op giften, die door donateurs aan het UFL worden gegeven. Een bijdrage aan dit maatschappelijk project wordt ten zeerste gewaardeerd. Voor giften vanaf 40 euro wordt een fiscaal attest afgeleverd. “Rekeningnr. UFL BE36 4532 5278 1181, met vermelding MEDETH.”

Prof. dr. Wim Distelmans is als professor palliatieve geneeskunde verbonden aan de VUB. Hij is al meer dan 20 jaar voorzitter van de Federale Controle- en Evaluatiecommissie Euthanasie. Professor Distelmans richtte LEIF (LEvenseinde InFormatiecentrum) op. Ook was hij de drijvende kracht achter Topaz, een dagcentrum voor ongeneeslijk zieke patiënten.

Professor Distelmans streeft al zijn hele leven naar een gezondheidszorg op maat van de mens. Hij staat vooral bekend omwille van zijn rol in de totstandkoming van de euthanasiewet, maar werkte ook mee aan de wet op patiëntenrechten. Tijdens deze lezing deelt hij zijn inzichten over palliatieve zorg, euthanasie en patiëntenrechten.

Meer info en inschrijven.

Terug naar het Agenda overzicht