Doctoraat over het beoordelen van fietsinfrastructuur aan de hand van een multidimensionale benadering: Integratie van trillingsanalyse, sensortechnologieën en fietsersvoorkeuren

In zijn PhD onderzoekt Tufail Ahmed hoe fietsinfrastructuur kan worden beoordeeld om de fietservaring in stedelijke gebieden te verbeteren. Met de toenemende verstedelijking en bezorgdheid over het milieu is het verbeteren van de fietsomstandigheden belangrijker dan ooit.

Adobestock 210695139 Adobestock 210695139

Fietsen is een duurzaam en gezond alternatief voor de auto, maar het is sterk afhankelijk van een goede infrastructuur. Veel steden hebben nog steeds geen fietsvriendelijke wegen, wat fietsen ontmoedigt. Door te begrijpen wat fietsen veiliger en comfortabeler maakt, kunnen we het voor meer mensen een haalbare vervoersoptie maken.

Tijdens zijn doctoraatsonderzoek ontwikkelde Tufail nieuwe kaders om fietsinfrastructuur te beoordelen door gegevens van slimme apparaten zoals smartphones en slimme fietsverlichting te combineren met de mening van fietsers. Deze tools (toegepast in Hasselt, België) hielpen bij het meten van het comfort en de algehele fietsvriendelijkheid van fietsvoorzieningen.

Tufail ontdekte dat slimme technologieën effectieve en goedkope hulpmiddelen zijn om het fietscomfort te beoordelen. Het onderzoek introduceerde ook een “Bikeability Index” om planners te helpen begrijpen wat fietsers nodig hebben, zoals gelijkmatige oppervlakken, veiligheidsvoorzieningen, betere connectiviteit, enz. De resultaten van zowel slimme technologieën als de bikeability-index werden vergeleken met de reeds gevestigde methoden in de literatuur. Er werd een zeer goede correlatie gevonden; de resultaten zijn dus betrouwbaar.

Deze resultaten kunnen als leidraad dienen voor stadsplanners bij het ontwerpen en voorstellen van verbeteringen in de fietsinfrastructuur om fietsen als duurzaam vervoermiddel te promoten. Meer fietsers betekent minder gemotoriseerd verkeer, schonere lucht en gezondere gemeenschappen. Toekomstig werk zou deze aanpak kunnen uitbreiden naar andere regio's en de hulpmiddelen kunnen verfijnen om factoren zoals het weer of culturele voorkeuren mee te nemen. Het doel is om wereldwijde benchmarks te creëren voor fietsvriendelijke infrastructuur. Door te blijven innoveren en aanpassen, kunnen steden wereldwijd fietsvriendelijk en duurzaamheid nastreven.

Wil je meer weten over het doctoraatsonderzoek van Tufail Ahmed?

Op dinsdag 11 februari 2025 om 14u30, zal Mr. Tufail Ahmed zijn doctoraat verdedigen aan de UHasselt. Zijn verdediging is open voor het publiek en zal plaatsvinden in de ceremoniezaal van het Refugiehuis, Hasselt. Het is ook mogelijk om de verdediging online te volgen.

Tufail Ahmed

Wie is Tufail Ahmed?

Mr. Tufail Ahmed is 32 jaar oud en woont in Hasselt, België. Hij is getrouwd en trotse papa van Anaya en Manha. Tufail is enthousiast over sport, verkent graag nieuwe bestemmingen en verschillende keukens en hij kookt graag chicken tikka and charsi karahi (Pakistaanse gerechten).

Tufail Ahmed werd op 5 april 1992 geboren in Karak, Pakistan. Hij studeerde in 2014 af met een Bachelor in City and Regional Planning aan de University of Engineering and Technology in Lahore, Pakistan. Na het afronden van zijn studie begon Tufail zijn professionele carrière als assistent-manager bij Faisalabad Parking Company. Daarna stapte hij over naar de academische wereld, waar hij bijna drie jaar doceerde aan de Universiteit van Peshawar.

In 2017 kreeg Tufail een beurs van de Pakistaanse Higher Education Commission (HEC) om een masteropleiding te volgen aan de University of Technology Malaysia. Hij rondde zijn master in 2019 cum laude af en zijn onderzoek werd later gepubliceerd in een peer-reviewed tijdschrift. Tufail zette zijn academische reis voort en kreeg een HEC-beurs om te doctoreren aan de Universiteit Hasselt in België.

Tufails academische bijdragen omvatten presentaties op drie internationale conferenties en de publicatie van dertien tijdschriftartikels. Hij heeft zijn onderzoek gepresenteerd op drie internationale conferenties. Zijn inzet voor academische uitmuntendheid werd erkend toen hij de Best Student Paper Award ontving op de SMiLE 2024 conferentie van de King Fahd University of Petroleum and Minerals (KFUPM) in Dhahran, Saoedi-Arabië. Zijn onderzoeksinteresses omvatten verplaatsingsgedrag, analyse van voetgangers- en fietsinfrastructuur en sensortechnologieën in transport.