Doctoraat over het verbeteren van verkeerseducatie voor jongeren via gamified e-learning in zowel ontwikkelde als ontwikkelingslanden

Het doctoraatsonderzoek van Imran Nawaz bestudeerde hoe spelgebaseerde digitale educatie kan bijdragen aan de verkeersveiligheid van jongeren. Verkeersongevallen behoren wereldwijd tot de belangrijkste doodsoorzaken bij adolescenten, vooral in lage- en middeninkomenslanden waar formele verkeerseducatie vaak ontbreekt of tekortschiet. Om deze problematiek aan te pakken, werd een spelgebaseerd online leerplatform ontwikkeld en geëvalueerd om de competenties van jongeren te versterken op vier kerngebieden

Adobestock 264033145 Adobestock 264033145

Dit doctoraatsonderzoek bestudeerde hoe spelgebaseerde digitale educatie kan bijdragen aan de verkeersveiligheid van jongeren. Verkeersongevallen behoren wereldwijd tot de belangrijkste doodsoorzaken bij adolescenten, vooral in lage- en middeninkomenslanden waar formele verkeerseducatie vaak ontbreekt of tekortschiet.

Om deze problematiek aan te pakken, werd een spelgebaseerd online leerplatform ontwikkeld en geëvalueerd: Route 2 School (R2S). Het platform had als doel om de competenties van jongeren te versterken op vier kerngebieden: verkeerskennis, situatiebewustzijn, risicodetectie en risicobeheersing.
De studie werd uitgevoerd in zowel België als Pakistan, waardoor een vergelijkende analyse mogelijk werd tussen ontwikkelde en ontwikkelingslanden. Via een mixed-methods benadering werden veranderingen in kennis, perceptie en gedrag bij jongeren gemeten vóór en na het gebruik van het platform.

In Pakistan richtte de interventie zich op jonge motorrijders, een groep met een verhoogd risico. De resultaten toonden statistisch significante verbeteringen in verkeerskennis, risicodetectie en risicobeheersing. In België werd R2S geïntegreerd in het schoolcurriculum, waar het zijn effectiviteit aantoonde in het bevorderen van veiligere attitudes en gedragingen bij leerlingen.

Feedback van betrokkenen - vooral leerkrachten en ouders in Pakistan - benadrukte hun ontevredenheid over de traditionele verkeerseducatie en gaf blijk van sterke steun voor interactieve, technologiegedreven alternatieven zoals R2S.

De bevindingen onderstrepen het potentieel van cultureel en contextueel aangepaste spelgebaseerde online leerplatforms om de verkeersveiligheid van jongeren te verbeteren. Het doctoraat besluit met beleidsaanbevelingen die pleiten voor institutionele ondersteuning, opleiding van leerkrachten en investeringen in technologie om dergelijke educatieve innovaties wereldwijd te kunnen opschalen.

Wil je meer weten over het doctoraatsonderzoek van Imran Nawaz?

Op dinsdag 24 juni om 14u30 zal Mr. Imran Nawaz zijn doctoraatsthesis verdedigen aan UHasselt. Zijn verdediging is open voor het publiek en zal plaatsvinden in ceremoniezaal Refugiehuis, Campus Hasselt. Het is ook mogelijk om de verdediging online te volgen.

 

Imran Nawaz Crop

Wie is Imran Nawaz?

Mr. Imran Nawaz is 34 jaar oud en woont in Hasselt, België. Hij is getrouwd en gepassioneerd door cricket, voetbal, badminton en gym. Imran geniet van het maken van video’s voor zijn YouTube kanaal, van reizen
en hij kookt graag Chicken Biryani (Pakistaans gerecht).

 Imran Nawaz werd geboren op 2 juni 1991 in Pakistan. Hij is stedenbouwkundige en vervoersonderzoeker, toegewijd aan het creëren van veiligere en duurzamere stedelijke omgevingen. In 2014 behaalde hij zijn bachelor in Stads- en Regionale Planning aan de University of Engineering and Technology in Lahore. Na zijn afstuderen deed hij uitgebreide praktijkervaring op als stedenbouwkundige en GIS-expert bij toonaangevende stedenbouwkundige adviesbureaus in Pakistan, waaronder Masters Consulting Engineers en Osmani & Company (Pvt) Ltd. Tijdens deze periode leverde hij bijdragen aan grote infrastructuur- en stadsontwikkelingsprojecten, zoals haalbaarheidsstudies voor de Metro Bus en het masterplan voor woonprojecten en vervoerscorridors.

In 2017 ontving hij een prestigieuze beurs van de Higher Education Commission (HEC) van Pakistan om een Master of Science in Urban and Regional Planning te volgen aan de University of Technology Malaysia, die hij in 2019 afrondde. Op basis van deze opleiding kreeg hij nadien opnieuw een HEC-beurs om zijn academische traject verder te zetten als doctoraatsstudent in de Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt in België.

Zijn doctoraatsonderzoek richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheidseducatie via gamificatie, met bijzondere aandacht voor jonge motorrijders en leerlingen van het secundair onderwijs. Hij heeft meerdere wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en levert actief bijdragen aan het lopende debat over duurzame stedelijke mobiliteit en verkeersveiligheidsonderwijs.