IMOB werkt mee aan het Europese Horizon Europe-project CAMBER, dat nieuwe digitale instrumenten ontwikkelt om de verkeersveiligheid en het onderhoud van secundaire wegen in Europa te verbeteren. Eén jaar na de start zijn de eerste pilootprojecten operationeel in onder meer Portugal, Nederland, Griekenland en Spanje.
Binnen CAMBER brengt UHasselt, via het Instituut voor Mobiliteit (IMOB), haar expertise in op het vlak van verkeersveiligheid, datagedreven risicoanalyse en de evaluatie van infrastructuurmaatregelen. Het project combineert voertuigdata, sensoren, smartphonegegevens en digital twins om wegbeheerders beter te ondersteunen in dagelijkse veiligheids- en onderhoudsbeslissingen. Digital twins (digitale tweelingen) zijn digitale kopieën van fysieke systemen (zoals wegen of verkeersnetwerken) die met real-time data worden gevoed. Ze laten toe om situaties te monitoren, simuleren en voorspellen, zodat betere beslissingen kunnen worden genomen zonder eerst in de echte wereld in te grijpen.
“Secundaire wegen zijn verantwoordelijk voor het grootste aandeel van verkeersslachtoffers in Europa, maar zijn tegelijk het minst goed gemonitord,” zegt prof. Ali Pirdavani (UHasselt), technisch coördinator van het project. “Met CAMBER ontwikkelen we praktische, betaalbare tools die lokale en regionale wegbeheerders meteen kunnen inzetten.”
Het project sluit aan bij Europese ambities rond Vision Zero, klimaatbestendige infrastructuur en de veilige integratie van nieuwe mobiliteitstechnologieën.
CAMBER loopt tot 2028 en wordt gefinancierd door het Europese Horizon Europe-programma.