KotHopper brengt studenten op zondag naar hun kot

Vanaf dit academiejaar kunnen UHasselt studenten op zondagavond gebruik maken van de KotHopper. Lijn 363 Hasselt-Diepenbeek-Hasselt brengt studenten van het station naar de voornaamste kotbuurten. Het idee komt uit de koker van kersvers alumnus Mobiliteitswetenschappen Felix Boxus.

Foto: Het Belang van Limburg

Kothopper Kothopper

Op 10 september maakte de KotHopper, oftewel 'Lijn 363', haar debuut. Deze bus brengt studenten op zondagavond van het Hasseltse station naar de belangrijkste kotenbuurten in de omgeving Hasselt-Diepenbeek. De KotHopper rijdt elke zondagavond tussen 18.40 en 0.30 uur en is vooral bedoeld voor studenten die met de trein of streekbus naar Hasselt reizen. Wie overstapt op de KotHopper kan doorreizen naar een halte in de buurt van zijn of haar kot in Hasselt of Diepenbeek.

De KotHopper is een idee van Felix Boxus (26) uit Antwerpen. Toen hij acht jaar geleden Mobiliteitswetenschappen kwam studeren aan UHasselt, stelde hij vast dat hij op zondagavond na 18u geen beroep kon doen op het openbaar vervoer om naar zijn kot in Diepenbeek te reizen. Destijds tekende Felix al een plannetje voor de lijn die er vandaag voor zorgt dat studenten wel op hun kot geraken. Maar verder deed hij er niets mee, het plan belandde in de schuif. 4 jaar geleden deelde Felix zijn idee met een studiegenoot, waarna hij zijn plan mocht voorstellen aan de studentenraad, dienst studentenvoorzieningen, de vice-rector van UHasselt, de hogescholen en uiteindelijk ook bij De Lijn.