Transitiemanager wil zoveel mogelijk studenten op duurzame wijze naar de campus krijgen

Prof. Tom Brijs zal als 'transitiemanager' een werkgroep leiden die zoveel mogelijk studenten en personeel met het openbaar vervoer, de fiets of te voet naar de campus wil krijgen. De Universiteit Hasselt en de hogescholen PXL en UCLL willen samen met de Vlaamse overheid en de gemeentebesturen van Hasselt en Diepenbeek aansturen op een gedragsverandering bij studenten en personeel om een dreigend verkeersinfarct in de buurt van de campussen te voorkomen.
Foto: VRT nws
Transistiemanager UH Tom Brijs Transistiemanager UH Tom Brijs

Universiteit Hasselt, hogescholen PXL en UCLL, de Vlaamse overheid en de gemeentebesturen van Hasselt en Diepenbeek gaan samen bekijken hoe ze meer mensen kunnen overtuigen om zich met het openbaar vervoer, de fiets of te voet richting de campussen te verplaatsen. Daarvoor is er een werkgroep opgericht met als concreet doel het bewerkstelligen van een gedragsverandering bij studenten en personeel. Professor Tom Brijs krijgt als transitiemanager de taak om de zogenaamde "modal shift" richting duurzame vervoermiddelen te realiseren. Die aanpak, in combinatie met geplande infrastructuurwerken, moet een dreigend verkeersinfarct in de buurt van de campussen voorkomen.

Verkeersinfarct

"De werkgroep moet de verschillende lopende projecten op beide campussen coördineren met het oog op een duurzamere ontsluiting van de campussen", aldus kersvers transitiemanager prof. Tom Brijs van IMOB-UHasselt. "We worden momenteel al met heel wat uitdagingen geconfronteerd omdat veel studenten en personeel zich met de wagen naar de campus verplaatsen. Om blijvende groei van de campussen mogelijk te maken moeten we daar concrete oplossingen voor zoeken. Doen we dat niet, dan dreigen we geconfronteerd te worden met een verkeersinfarct in de omgeving van de campussen."

Groene landschapscampus als doel

Op "groene landschapscampussen", de doelstelling van de werkgroep, is de auto ondergeschikt.  Er is ruimte voor de fietser en de voetganger die met de trambus naar de campus komt. De auto krijgt alleen nog ruimte aan de buitenzijde van de campus. Op lange termijn moeten er ook deelsteps en deelfietsen komen, voor die "last mile" tot de campus. Er wordt ook naar goede voorbeelden in het buitenland gekeken.