Twee UHasselt-mobiliteitswetenschappers winnen ‘AXA Award 2023’

Naar jaarlijkse gewoonte bekroont UHasselt samen met verzekeringsgroep AXA, studenten van de unieke bachelor en masteropleiding mobiliteitswetenschappen voor de beste masterproeven rond verkeersveiligheid, mobiliteit en duurzaamheid.

AXA Award 2023 3.JPG AXA Award 2023 3.JPG

Investigation of Time Saved by Speeding and Associated Crash Risk

Masterproef van TAAMRAT KUHILEN GEBREHIWOT

Jaarlijks kunnen 2100 mensenlevens gered worden in Europa als de gemiddelde snelheid er op alle wegen met slechts 1 km/u zou worden verlaagd. Dat blijkt uit de masterproef van Taamrat Kuhilen Gebrehiot die 405 ritten van 23 Belgische automobilisten, met een totale reisafstand van meer dan 4300 km en een totale reistijd van 83 uur rijden analyseerde.

Je wint geen tijd met snelheid

Uit de resultaten van het onderzoek van masterstudent mobiliteitswetenschappen Taamrat bleek dat chauffeurs een afstand van 62% versnelden onder omstandigheden met vrij verkeer, waarbij de tijdwinst door te hard rijden niet meer dan 3% van de totale afgelegde tijd bedroeg, of amper 20 seconden per rit. En dat terwijl de kans om bij een ongeval betrokken te raken door te hard rijden met 74% toenam, ten opzichte van het rijden met de wettelijk toegestane snelheidslimiet.

“Eerder onderzoek toonde al aan dat rijden boven de maximumsnelheid en onaangepaste snelheid verantwoordelijk zijn voor ongeveer 30% van de dodelijke ongevallen in Europa. En het is helaas ook de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen in België, waar meer dan 35% van de waargenomen snelheden van auto's boven de snelheidslimieten blijken te liggen. Die resultaten worden ook in dit onderzoek bevestigd, en dat terwijl snelheidsovertredingen je maar een fractie aan seconden tijdswinst opleveren”, zegt masterstudent Tamraat.

“Dit onderzoek – dat de mosterd haalde binnen het project i-Dreams van IMOB UHasselt – toont heel waardevol aan dat de vooringenomen overtuiging van automobilisten dat te hard rijden, tijd bespaart niet klopt. Zo draagt dit onderzoek bij ​​aan de verkeersveiligheid”, zeggen promotoren Kris Brijs en Helene Dirix.

Contactinfo

Verkeersveiligheidsmaatregelen voor secundaire en lokale wegen

Masterproef van Lucas van der End & Jarne Vervoort

Steden en gemeenten moeten vaak tijdsintensieve en complexe procedures doorlopen om een oplossing voor een verkeersveiligheidsprobleem door te voeren. De masterproef van UHasselt-studenten Lucas van der End en Jarne Vervoort focust daarom op maatwerk om verkeersveiligheidsproblemen op een doeltreffende wijze op te lossen. Binnen dit onderzoek ontwikkelden zij een eenvoudige tool om steden en gemeenten te ondersteunen.

“Binnen onze masterproef creëerden we een gebruiksvriendelijke en allesomvattende tool voor het selecteren van effectieve infrastructuurmaatregelen voor verkeersveiligheidsproblemen op secundaire en lokale wegen”, zeggen studenten Jarne en Lucas. Met de tool kan een mobiliteitsambtenaar in slechts enkele muisklikken de meest geschikte infrastructuurmaatregel voor een specifiek verkeersveiligheidsprobleem identificeren.  De werking van de tool is gevalideerd en uitgetest via 150 burgermeldingen van verkeersveiligheidsproblemen

“Met deze tool wordt er meer uniformiteit aangebracht in de werkwijze en keuzes van steden en gemeenten om bepaalde verkeersveiligheidsproblemen aan te pakken”, zeggen promotoren Tom Brijs en Evelien Polders. “De resultaten zijn alvast veelbelovend, net zoals deze masterproef.”

Contactinfo

Over de AXA Awards

De AXA awards worden jaarlijks uitgereikt aan de beste masterproeven rond verkeersveiligheid, mobiliteit en duurzaamheid met maatschappelijke relevantie en dat zowel nationaal als internationaal. De laureaten ontvangen een cheque van 250 euro.

Manager Corporate Responsibility at AXA Belgium , Dina Iosifidis: “Duurzaamheid staat centraal in onze visie bij AXA. Als grote speler op de Belgische markt voor autoverzekeringen wil AXA Belgium hierin haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen, bij te dragen tot duurzame economische ontwikkeling en tot de belangen van de maatschappij in het algemeen. Wij ondersteunen graag concrete initiatieven, zoals de masterproeven van de studenten mobiliteitswetenschappen die de verkeersveiligheid verbeteren, mobiliteitsvraagstukken oplossen, en bijdragen aan duurzaamheid.”