Verkeersveiligheidsprijs voor studenten mobiliteitswetenschappen

Vlaams minister Lydia Peeters reikte de XIU-graag prijs uit aan de studenten Mobiliteitswetenschappen van UHasselt. Een erkenning voor hun inzet rond verkeersveiligheid.

XIU Prijsuitreiking BB XIU Prijsuitreiking BB

De XIU-graag prijs is een initiatief van vzwXIU. Op 16 november organiseerden zij in Vlaanderen hun 4de nationale FLUODAG. De vereniging wil op een ludieke en creatieve manier het belang van zichtbaarheid in het schoolverkeer onder de aandacht brengen in scholen.

In middelbare scholen in vijf Vlaamse provincies organiseerde XIU-vzw een fietschallenge. De dag werd afgesloten aan Universiteit Hasselt, waar de studenten van de unieke bachelor & masteropleiding Mobiliteitswetenschappen de XIU-graag prijs in ontvangst mochten nemen. Een prijs die een persoon/instelling/school beloont voor hun bijdrage aan een verkeersveiligere samenleving.

XIUgraag-eend

Het is voor de eerste maal dat XIU een prijs onder de vorm van de XIUgraag-eend uitreikt aan een universiteit. “We zijn ervan overtuigd dat onze leerlingen van de secundaire scholen, toekomstige studenten, graag zien dat ook studenten het belang van 'goed gezien op weg' mee helpen in de verf te zetten”, zegt Ginette Feys, ondervoorzitter vzwXIU.

Voor de studenten Mobiliteitswetenschappen is de prijs een mooie erkenning. “Als studenten mobiliteitswetenschappen ligt veilig verkeer uiteraard nauw aan ons hart. De kennis die we tijdens onze opleiding opdoen, willen we maximaal gebruiken om mee te ijveren voor een veiliger verkeer, zeker in schoolomgevingen. Het doet ons plezier dat XIU ons deze prijs uitreikt en we willen de organisatie feliciteren voor hun jarenlange inzet om het dragen van een fluohesje te stimuleren in Vlaamse scholen”, zegt Loran Reynaerts, bachelorstudent Mobiliteitswetenschappen en praeses studentenvereniging Commeatus.

Fluo verdrievoudigt zichtbaarheid

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters gaf de aftrap van de fietschallenge in Limburg en reikte de XIU-graag prijs uit aan de UHasselt-studenten. “Binnen het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan zetten we sterk in op zichtbaarheid bij alle weggebruikers. Fluo en reflecterende kleding dragen in het verkeer zorgt ervoor dat de zichtbaarheid voor aankomend verkeer in het donker maar liefst verdrievoudigt en reikt tot op 150 meter”, vertelt minister Peeters. “Zichtbaarheid en gezien worden, blijft daarmee een zeer belangrijke factor om ongevallen te vermijden. Om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken en zoveel mogelijk leeftijdscategorieën te vatten steunt de Vlaamse overheid naast de FLUODAG van XIU vzw ook de zichtbaarheidscampagne #iedereenfluo in samenwerking met Zeppe & Zikki en de actie “Helm Op, Fluo Top” van de VSV.”

Over XIU-vzw

Na een aantal tragische ongevallen met jonge fietsers in het Kortrijkse, vaak veroorzaakt door het niet-zichtbaar zijn van de fietser werden in 2008 door een aantal verenigingen de krachten gebundeld om fluo en retro reflecterend materiaal op een ludieke en creatieve manier in de scholen onder de aandacht te brengen van jongeren.