Bernard Vanheusden opnieuw verkozen tot rector UHasselt

Prof. dr. Bernard Vanheusden is voor een tweede termijn verkozen tot rector van Universiteit Hasselt. Tijdens deze rectorverkiezingen waren er 260 stemgerechtigden. 199 hiervan brachten hun stem uit, waarvan 162 personen op Bernard Vanheusden stemden. Er waren 37 blanco stemmen. Op donderdag 16 mei 2024 zal Bernard Vanheusden officieel aangesteld worden tot rector van UHasselt door de Raad van Bestuur. Zijn tweede ambtstermijn begint op 1 oktober 2024.

Prof. Dr. Bernard Vanheusden Prof. Dr. Bernard Vanheusden

Tweede ambtstermijn

Het was het kiescollege onder leiding van algemeen beheerder Eric Pass dat vandaag de stemresultaten bekendmaakte. In totaal waren er 260 stemgerechtigden die van 25 maart tot en met 25 april elektronisch hun stem konden uitbrengen. Alle leden van de Faculteitsraden en van de Interfacultaire Schoolbesturen, aangevuld met alle vastbenoemde ZAP-leden verbonden aan de Scholen met een opdracht van minstens 50 procent konden stemmen.  Met 162 voorkeursstemmen van de 199 ingediende stemmen behaalt Bernard Vanheusden een score van 81,41%. 37 personen stemden blanco (18,59%).

Op 16 mei zal de Raad van Bestuur de aanstelling van Bernard Vanheusden tot rector van UHasselt officieel bevestigen. Op 20 mei legt hij vervolgens de namen van de kandidaat-vicerectoren voor aan de Algemene Vergadering van de Faculteitsraden. Het gaat om prof. dr. Ken Haenen, huidig vicerector Onderzoek, Valorisatie & Internationalisering, die zichzelf wil opvolgen en prof. dr. Elke Hermans, kandidaat-vicerector Onderwijs. De stemgerechtigden zullen vanaf dan ook op hen kunnen stemmen. Als zij verkozen worden zal de Raad van Bestuur hen officieel aanstellen op 13 juni.

De tweede ambtstermijn van prof. dr. Bernard Vanheusden en de twee vicerectoren loopt van 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2028.

Prof. Dr. Bernard Vanheusden (2) (1)

Over Bernard Vanheusden

Prof. dr. Bernard Vanheusden is Gewoon Hoogleraar Milieurecht. Hij is 47 jaar en afkomstig uit Bilzen. In 2001 begon hij als assistent voor de rechtsvakken aan de huidige faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen van UHasselt. In 2007 behaalde Bernard Vanheusden zijn doctoraatstitel met zijn onderzoek rond brownfieldontwikkeling. Hij begon in 2020 aan zijn eerste termijn als rector van Universiteit Hasselt. Hij is de vierde rector in de nog jonge UHasselt-geschiedenis na Louis Verhaegen (1972-1988), Harry Martens (1988-2004) en Luc De Schepper (2004-2020).

Bernard  Vanheusden is gehuwd en heeft drie kinderen.