Groen licht voor master basisonderwijs aan UHasselt

Vanaf dit academiejaar gaat de master basisonderwijs aan UHasselt van start. De opleiding, waarvoor de universiteit nauw samenwerkt met Hogeschool PXL, krijgt hiervoor de goedkeuring van de Vlaamse regering. Met de master basisonderwijs spelen de universiteit en hogeschool in op de vele noden waar het kleuter- en lager onderwijs nu mee kampen. Ervaren leerkrachten en pas afgestudeerde bachelors uit de lerarenopleiding kunnen zich in deze opleiding verder professionaliseren om zo het onderwijs in Vlaanderen te versterken.

Master Basisonderwijs Uhasselt Master Basisonderwijs Uhasselt

Master basisonderwijs

De masteropleiding is een éénjarige opleiding van 60 studiepunten, met ook een schakeljaar voor wie nog geen academische bachelor in het domein van pedagogische wetenschappen heeft. Om het voor leerkrachten in het basisonderwijs mogelijk te maken om de opleiding te combineren met (deeltijds) werk, worden alle lessen gebundeld op woensdag. Die lesdag gaat door op UHasselt campus Diepenbeek. Tijdens hun opleiding gaan de studenten ook in hun eigen school of een gastschool aan de slag om hun theoretische kennis meteen in de praktijk om te zetten. 

Professionalisering

“Deze opleiding master basisonderwijs is er voor leerkrachten die van een uitdaging houden. Ze leren er onderbouwde keuzes maken om nog sterker voor de klas te staan, en op schoolniveau een belangrijke rol op te nemen”, zegt prof. dr. Jetske Strijbos, docent van UHasselt. “Onze studenten hebben natuurlijk al een stevige bagage praktische skills vanuit hun bacheloropleiding, en daar bouwen we met deze master op voort. We willen hen laten groeien tot professionals die theorie, onderzoek en praktijk met elkaar verbinden, zodat ze met kennis van zaken en een onderzoekende houding in hun schoolteam datagedreven beslissingen kunnen nemen en onderwijsnoden onderbouwd aan kunnen pakken.”

Master Basisonderwijs Stockfoto

Samenwerking Hogeschool PXL

Voor de opleiding werkt UHasselt nauw samen met de lerarenopleiding van Hogeschool PXL. Binnen elk opleidingsonderdeel zijn er docenten uit beide onderwijsinstellingen betrokken, om een mooie overgang van praktische kennis naar academische expertise te garanderen. “Deze opleiding biedt mooie doorgroeimogelijkheden naar een masterdiploma voor onze studenten van PXL-Education”, zegt departementshoofd Michelle Dewulf. “Deze opleiding verrijkt het aanbod binnen onze associatie en versterkt de mogelijkheden voor onze PXL-studenten en zijinstromers”, aldus Heidi Croes, directeur Onderwijs en Studentenbeleid van Hogeschool PXL.

Vele uitdagingen

Het afgelopen academiejaar volgden al een 25-tal studenten het schakeljaar in aanloop naar deze master. De meeste studenten zijn leerkrachten met al enige jaren ervaring in het lager- of kleuteronderwijs. “Er zijn veel uitdagingen voor leerkrachten, denk bijvoorbeeld aan de nieuwe minimumdoelen. Of hoe je als schoolteam aan de slag kan gaan met de bevindingen uit de nieuwe Vlaamse toetsen. Daarnaast hebben we in onze masteropleiding ook aandacht voor inclusie en gelijke onderwijskansen. Zo leren we studenten om onderwijsnoden niet alleen te signaleren, maar ze ook onderbouwd en duurzaam aan te pakken. Door theoretische inzichten, onderzoek en praktijkervaring te verbinden, dragen onze studenten zo bij aan een meer inclusief en rechtvaardig onderwijs”, besluit prof. dr. Elke Emmers, opleidingshoofd van de master basisonderwijs aan UHasselt. 

Meer cases over
Onderwijs