Limburgs Kankerfonds investeert bijna 700.000 euro in kankeronderzoek UHasselt en Jessa Ziekenhuis

Het Limburgs Kankerfonds (LIKAF) geeft met schenkingen en investeringen van in totaal bijna 700.000 euro een stevige boost aan het kankeronderzoek van Universiteit Hasselt, Jessa Ziekenhuis en het Limburg Clinical Research Center (LCRC). Vijf onderzoeksprojecten krijgen in totaal 231.000 euro aan werkingsmiddelen. Daarnaast investeerde LIKAF 450.000 euro in onderzoeksapparatuur om het medisch kankeronderzoek in Limburg te versterken.

22 06 13 Schenking LIKAF 30 22 06 13 Schenking LIKAF 30

Hefboom Limburgs kankeronderzoek

Het Limburgs Kankerfonds bestaat ondertussen 33 jaar. De organisatie werd opgericht met als doel om fundamenteel en toegepast wetenschappelijk kankeronderzoek van Limburgse instellingen financieel te ondersteunen. “Dankzij de financiële steun van particulieren, bedrijven, service clubs en gemeenten willen we een hefboom zijn voor het kankeronderzoek in Limburg en oncologische onderzoeksprojecten of doctorale studies in deze regio mogelijk maken”, zegt Kris Motmans, voorzitter van LIKAF.

Ook nu kunnen Universiteit Hasselt en Jessa Ziekenhuis rekenen op een stevige financiële steun vanuit LIKAF.

22 06 13 Schenking LIKAF 10

Prof. dr. Esther Wolfs (BIOMED, UHasselt) - 85.800€

“In onze groep onderzoeken en ontwikkelen we een nieuwe kankertherapie met stamcellen uit wijsheidstanden. We hebben veelbelovende resultaten met deze nieuwe aanpak verkregen in een model voor hoofd- en halskanker, en we willen ons onderzoek nu uitbreiden naar meer dan 10 andere kankertypes waaronder longkanker, borstkanker, darmkanker en pancreaskanker.”

Prof. dr. Jeroen Mebis (LCRC) - 32.140 euro

CARE-project

Patiënten die een oncologische behandeling ondergaan bestaande uit chemotherapie, immunotherapie of radiotherapie, krijgen vaak te maken met huidreacties als nevenwerking. En het is nog niet duidelijk welke huidverzorgingsproducten het meest effectief zijn voor deze huidreacties, die verschillen per type kankerbehandeling.  In het CARE-project onderzoeken we de doeltreffendheid van verschillende, zelf-ontwikkelde huidverzorgingsproducten voor de preventie en behandeling van kankertherapie-gerelateerde huidreacties in een klinische trial.

22 06 13 Schenking LIKAF 19
22 06 13 Schenking LIKAF 16

drs. Marithé Claes (LCRC) 32.900 euro

BEAR-project

“Binnen ons BEAR-project focussen wij op het tegengaan van haaruitval tijdens chemotherapie en het verminderen van vaginale complicaties na radiotherapie. Twee nevenwerkingen van kankertherapie die een enorme impact hebben op de levenskwaliteit en seksualiteit van patiënten, en waarvoor er op dit moment nog geen efficiënte preventiemethoden bestaan. Daarom onderzoeken we of fotobiomodulatietherapie, een vorm van lichttherapie, het ontstaan van haaruitval en vaginale complicaties kan voorkomen. De financiële middelen van LIKAF zullen we gebruiken om de nodige materialen zoals lasertoestellen en haarmetingstoestellen aan te kopen”

dr. Jolien Robijns (LCRC) - 26.000 euro

HELP-project

Het HELP-project focust op kankerpatiënten die te kampen hebben met lymfoedeem van de arm na borstkanker en huidreacties ter hoogte van handen-voeten door chemotherapie of doelgerichte therapie. Dit zijn twee complicaties van de kankerbehandeling waar nog onvoldoende effectieve behandelmethodes beschikbaar voor zijn, maar toch een grote impact hebben op de kwaliteit van leven. Binnen HELP onderzoeken we of fotobiomodulatietherapie een bijdrage kan leveren. Met de schenking van LIKAF kunnen we materiaal aankopen zoals een LED-toestel en lichtpads.

22 06 13 Schenking LIKAF 13
22 06 13 Schenking LIKAF 23

Prof. dr. Frank Vandenabeele & dr. Anouk Achten (UHasselt) – 54.000€

“Binnen ons onderzoek willen we de onderliggende mechanismen ontrafelen die ervoor zorgen dat patiënten met uitgezaaide dikkedarmkanker te maken krijgen met ongewild spiermassaverlies. Dit verlies aan spiermassa gaat altijd gepaard met een slechtere prognose, een verhoogde toxiciteit bij chemotherapie en een slechtere algemene toestand van de patiënt. Om het mechanisme hierachter beter te begrijpen, nemen we met een fijne naald biopsietechniek een klein stukje spierweefsel weg in de rug van de patiënt om deze te bestuderen.”

450.000 euro geïnvesteerd in nieuwe beeldvormings- en analyseapparatuur

Naast werkingsmiddelen voor onderzoekers, investeerde LIKAF ook 450.000 euro in onderzoeksapparatuur om de vertaalslag te helpen maken van preklinisch kankeronderzoek naar de patiënt. In samenspraak met onderzoekers van UHasselt en het in BioVille (Campus Diepenbeek, UHasselt) gevestigde biofarmaceutisch bedrijf InnoSer heeft het LIKAF geïnvesteerd in de uitbouw van een digitaal beeldvormingscentrum. Nieuwe beeldvormingstechnieken en analyseapparatuur maken het namelijk het mogelijk om doorheen de tijd veranderingen op te volgen in kankercellen en proefdiermodellen op het niveau van organen, weefsels, cellen, moleculen en zelfs genetische veranderingen. Zo kunnen onderzoekers het ontstaan en de progressie van kankers nauwgezet en in real time opvolgen. Deze gecombineerde informatie helpt om de vertaalslag naar het ziekenhuis te maken, zodat baanbrekende behandelingsmethoden sneller bij de patiënt gebracht kunnen worden.

“Naast werkingsmiddelen voor de onderzoekers, zijn state-of-the-art technieken en toestellen onontbeerlijk om sterk onderzoek uit te bouwen. Dit vergemakkelijkt de vertaalslag naar de patiënt en kan leiden tot de ontwikkeling van nieuwe, betere behandelingen. Door de samenwerking met een professionele dienstverlener zoals InnoSer zal niet enkel het oncologisch onderzoek in Limburg maar ook meerdere biomedische onderzoeksprojecten baat hebben bij het lokaal beeldvormingscentrum“, zegt Kris Motmans.

www.limburgskankerfonds.be

Wil jij ook het kankeronderzoek aan UHasselt steunen? Ontdek op deze pagina alles over het Universiteitsfonds UHasselt.