Mira Jablonska wint Inclusiviteitsprijs 2022: ‘De diversiteit in 1 persoon’

Mira Jablonska wint de ‘Inclusiviteitsprijs 2022’ van Universiteit Hasselt en Het Belang van Limburg. Mira is masterstudent rechten en komt als studentenvertegenwoordiger op voor de noden van studenten in kwetsbare situaties. Daarnaast vraagt ze via tal van projecten aandacht voor gender-issues, gelijke kansen, internationale studenten en mensen met een migratie-achtergrond.

22 09 22 Uitreiking Inclusiviteitsprijs 002 22 09 22 Uitreiking Inclusiviteitsprijs 002

Mira Jablonska is actief binnen de studentenraad van UHasselt en de associatie AUHL, met hierin een sterke focus op diversiteit en inclusie. Daarnaast is Mira ook één van de trekkers achter StudentHotspot en het pas opgerichte Green office aan UHasselt en helpt ze mee bij VZW Huuradvies en de oprichting van QueerUp, een studentenvereniging aan UHasselt voor wie zich verbonden voelt met de LGBTQI+-gemeenschap. “Mira is de diversiteit in één persoon”, oordeelde de jury van de inclusiviteitsprijs 2022. “Mira toont dat je als student voor wezenlijke impact kan zorgen en deel van verandering kan zijn. Haar manier van zijn en onuitputtelijke ‘honger naar meer’ zorgt voor een drive om impact te hebben en dingen in beweging te brengen.”

22 09 22 Uitreiking Inclusiviteitsprijs 001 (1)

Zelf groeide Mira op in een Pools-Belgisch gezin en leerde ze pas Nederlands in de kleuterklas. Via tweedekansonderwijs behaalde ze haar diploma middelbaar onderwijs en besloot ze om voor hogere studies te gaan. Via het schakelprogramma na haar bachelor rechtspraktijk aan Hogeschool PXL, is ze nu masterstudent rechten aan UHasselt. Hier is ze een erg zichtbaar en aanwezig rolmodel voor andere jongeren en studenten.

Kleine acties met betekenis

“Ik ben erg vereerd door deze prijs”, zegt Mira Jablonska. “Ik heb een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en als ik dingen zie die beter of anders kunnen, probeer ik dit ook in beweging te brengen. Ik zie deze prijs dan ook als een bevestiging dat je met veel verschillende kleine acties een wezenlijk verschil kan maken om te bouwen aan een inclusievere samenleving en het bieden van gelijke kansen aan iedereen.”

Van het zo toegankelijk mogelijk maken van de vergaderingen van de studentenraad, tot het pleidooi om een extra studentenpsycholoog aan te werven ten tijde van de coronapandemie. Mira engageert zich om zaken in beweging te krijgen. “Zelf ben ik zoveel mogelijk op de campus en ik stel me aan het begin van het academiejaar in de aula’s voor als studentenvertegenwoordiger. Ik probeer een aanspreekpunt te zijn voor iedereen, en mensen te helpen groeien als persoon. Want student zijn is meer dan studeren alleen, het is ook jezelf vormen tot wie je als mens wil zijn.”

Met de uitreiking van de inclusiviteitsprijs ontvangt Mira ook een geldbedrag van 1.500 euro. “Een deel van het geld ga ik schenken aan de organisatie ‘zonder honger naar bed’. Een heel mooie organisatie waar mensen die het wat minder hebben terecht kunnen. En ik wil een deel van het prijzengeld ook schenken aan studentenvereniging QueerUp aan UHasselt die ik erg ondersteun. Zij kunnen het geld goed gebruiken voor de opstart van de vereniging.”