Positief rapport voor UHasselt

Universiteit Hasselt en de Transnationale Universiteit Limburg (tUL) kregen zopas een positief rapport van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Om de zes jaar lichten zij alle Vlaamse universiteiten door met een instellingsreview. De commissie had duidelijk lof voor de sterke kwaliteitscultuur en de civic missie die diep is doorgedrongen binnen het onderwijs aan UHasselt en tUL.

Gebouw D Mooi Weer Mei 2017 21 (2) Gebouw D Mooi Weer Mei 2017 21 (2)

De commissie van de NVAO bezocht UHasselt en tUL (samenwerking UHasselt en Universiteit Maastricht) voor de zomer. Tijdens deze bezoeken kon de commissie vaststellen dat de korte lijnen tussen docenten, studenten en bestuur leiden tot een sterke kwaliteitscultuur.  “Studenten zijn vertegenwoordigd op alle niveaus binnen de instellingen en de opleidingen voelen zich goed ondersteund door de stafdiensten en het eigen kwaliteitszorgsysteem”, vermeldt het rapport. Het streven naar topkwaliteit in onderwijs en tegelijk de student centraal stellen wordt duidelijk gewaardeerd door de commissie.

Uhasselt Campus Diepenbeek 3

Samenleving versterken

Ook de civic missie waarbij de universiteit een sterke maatschappelijke rol opneemt, werd door de commissie erg positief onthaald. “Die maatschappelijke rol van UHasselt en tUL blijkt zeker uit de nauwe samenwerking van opleidingen met het werkveld en de maatschappelijk georiënteerde opleidingsonderdelen en activiteiten waar studenten met enthousiasme en trots aan deelnemen”, schrijft de commissie.

“We zijn ontzettend trots op dit positieve rapport”, zegt rector Bernard Vanheusden. “We weten dat we aan UHasselt kunnen rekenen op heel gedreven en geëngageerde medewerkers en studenten in ons streven naar topkwaliteit. Deze officiële erkenning door de beoordelingscommissie van de NVAO is een enorme stimulans om onze missie als civic universiteit waarin de student centraal staat elke dag opnieuw waar te maken.”

Het volledige rapport van NVAO kan u hier nalezen.