Sterke start nieuwe academiejaar!

Met de opstart van 5 nieuwe opleidingen, een stijging van 8% meer nieuwe studenten in alle opleidingen én het vooruitzicht van ons gouden jubileum in 2023 start aan Universiteit Hasselt een héél bijzonder academiejaar. Dit jaar verwelkomen we zo een 6750 studenten aan UHasselt. Welkom!

Diepenbeek Voorkant Gebouw D LR 03 Diepenbeek Voorkant Gebouw D LR 03
2. Diepenbeek Achtertuin LR 17

Naast de bacheloropleiding sociale wetenschappen, starten dit academiejaar voor het eerst ook de masteropleidingen industrieel ingenieur: informatica, materiomics, verpleegkunde en vroedkunde en systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg aan UHasselt. “En de opleidingen kennen een mooie opstart. We zijn heel blij dat we in deze nieuwe richtingen een 175 studenten aan UHasselt mogen verwelkomen. Zeker omdat deze opleidingen niet willekeurig werden gekozen”, zegt rector Bernard Vanheusden.  “Ze komen er na intensieve gesprekken met het werkveld en de sociale partners. Ze bieden zo mee een antwoord op de sociale, economische en maatschappelijke noden in onze regio zoals de democratisering van het Limburgse onderwijs en het tegengaan van een braindrain.”

2.000 nieuwe studenten

Ook wat het totale aantal nieuwe studenten aan UHasselt betreft, is er een mooie stijging. We verwelkomen dit jaar 8% meer studenten ten opzichte van het afgelopen jaar. Richtingen waar opmerkelijk meer studenten zich voor inschreven zijn informatica, biologie, interieurarchitectuur en handelsingenieur (in de beleidsinformatica). “We zijn dan ook erg trots op deze groei in aantal studenten, zeker omdat we dit jaar voor het eerst de kaap van 2.000 nieuwe studenten overschrijden.”

Dit jaar overschrijden we voor het eerst de kaap van 2.000 studenten
Rector Bernard Vanheusden

50 jaar UHasselt!

Wat dit academiejaar nóg specialer maakt is het vooruitzicht op het gouden jubileum van UHasselt in 2023. Het wordt een jaar vol evenementen, verrassingen en zelfs een toneelstuk. Een feestjaar waarin we zullen stilstaan bij wat voor moois er sinds 1973 allemaal is gerealiseerd in Diepenbeek en Hasselt.  Met aandacht voor ons continu pionierend onderwijs, ons excellent onderzoek, ons netwerk met bedrijven, incubatoren, steden en gemeenten en tal van partners zowel nationaal als internationaal. “We kunnen niet wachten om ons 50-jarig bestaan te vieren samen met onze studenten, personeelsleden, alumni en iedereen met een warm hart voor UHasselt”, besluit Bernard Vanheusden