Sterke start voor nieuwe opleidingen UHasselt

De 5 nieuwe opleidingen die Universiteit Hasselt dit academiejaar mag opstarten kunnen rekenen op heel wat interesse. “In totaal verwelkomen we zo een 175 studenten in deze nieuwe richtingen. Vooral de master verpleegkunde en vroedkunde en de bacheloropleiding sociale wetenschappen zijn populair”, zegt rector Bernard Vanheusden. Het totale aantal nieuwe studenten in alle opleidingen aan UHasselt stijgt met 8%.

Uhasselt Campus Hasselt Uhasselt Campus Hasselt

Op 19 september start het nieuwe academiejaar aan Universiteit Hasselt. De opstart van vijf nieuwe opleidingen, maakt dit academiejaar extra speciaal. Naast de bacheloropleiding sociale wetenschappen, starten ook de masteropleidingen industrieel ingenieur: informatica, materiomics, verpleegkunde en vroedkunde en systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Deze opleidingen werden niet willekeurig gekozen. Ze komen er na intensieve gesprekken met het werkveld en de sociale partners. Ze bieden zo mee een antwoord op de sociale, economische en maatschappelijke noden in onze regio zoals de democratisering van het Limburgse onderwijs en het tegengaan van een braindrain.

Studenten Uhasselt

“We zijn dan ook heel blij dat deze nieuwe opleidingen een sterke start kennen. Zo verwelkomen we in totaal een 175 studenten aan UHasselt die zich voor deze opleidingen inschreven”, zegt rector Bernard Vanheusden. “Zo kent onze bacheloropleiding sociale wetenschappen met 84 studenten een erg mooie start. Het toont aan dat deze bacheloropleiding met een unieke insteek in de smaak valt. Daar zijn we erg blij om, want met sociale wetenschappen willen we heel wat studenten breed vormen, zodat ze ingezet kunnen worden in een arbeidsmarkt die steeds meer om erg flexibele, multidisciplinaire profielen vraagt.”

Uitschieters biologie en informatica

Ook wat het totaal aantal nieuwe studenten aan UHasselt betreft, is er een mooie stijging. We verwelkomen dit jaar 8% meer studenten ten opzichte van het afgelopen jaar. Richtingen waar opmerkelijk meer studenten zich voor inschreven zijn informatica, biologie, interieurarchitectuur en handelsingenieur (in de beleidsinformatica). “Deze stijging in het totaal aantal nieuwe studenten is een heel mooi teken dat het innoverende onderwijs en onderzoek aan UHasselt gewaardeerd wordt door jongeren. De recente positieve instellingsreview van de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie voor UHasselt gaf ook al aan dat de korte lijnen die er zijn tussen docenten, studenten en bestuur leiden tot een sterke kwaliteitscultuur aan UHasselt. We zijn dan ook erg trots op deze groei in aantal studenten, zeker omdat we dit jaar voor het eerst de kaap van 2.000 nieuwe studenten overschrijden.”

Daling bij wiskunde en fysica

Bij de opleidingen wiskunde en fysica daalt het aantal studenten dan weer ten opzichte van de voorbije jaren. "We hebben hier geen verklaring voor, maar dat dit gebeurt in STEM-richtingen baart ons wel grote zorgen", zegt Bernard Vanheusden. "We moeten zien of dit ook bij de andere universiteiten het geval is en zo ja gaan we dat heel goed moeten analyseren.”