Overeenkomst voor de uitvoering van een IUC Partnership Transitie fase in het kader van "Hoger Onderwijs & Wetenschap voor Duurzame Ontwikkeling" (HES4SD) van VLIR (Onderwijs)

In de eerste fase van het IUC-programma heeft UMI zichzelf beter kunnen toerusten met de middelen en vaardigheden om kwaliteitsvolle trainings- en onderzoeksprogramma's uit te voeren die voldoen aan de behoeften van de regio. De teams zijn in staat geweest om een portefeuille van belangrijke partnerschappen met lokale, nationale en internationale actoren te ontwikkelen. Het IUC-programma is in staat geweest om synergieën en complementariteiten tussen zijn onderdelen te creëren en te ontwikkelen. De intrinsieke transversaliteit van de projecten en van het programma heeft geleid tot kruisbestuiving tussen docenten-onderzoekers, gezamenlijke supervisie van scripties, uitwisseling van onderwijspraktijken, het delen van apparatuur en verbindingen met wetenschappelijke netwerken. De subprojecten van het IUC-project hebben, ondanks hun diversiteit, de gemeenschappelijke doelstelling om de belangen van de regio te dienen, over complexe ontwikkelingsthema's die multidimensionale antwoorden vereisen, zowel wetenschappelijk als praktisch. Een convergentie van belangen en samenwerkingsmodaliteiten, en een gezamenlijke aanpassing tussen Vlaamse en Marokkaanse partners, vindt geleidelijk plaats met nieuwe vereisten voor communicatie en uitwisseling. De aanbevelingen van de evaluatiecommissie, waarbij zowel de actoren van de UMI (docenten-onderzoekers, studenten, administratieve personeel, beleid) als de partners en begunstigden van het IUC-programma in de regio Fez-Meknes betrokken waren, zijn in deze tweede fase als actieprioriteiten opgenomen: 1. De managementcapaciteit van UMI versterken (informatie, participatie, financieel en administratief beheer) 2. Versterken van de kwaliteitscultuur en evaluatie-indicatoren (prestatie- en impactindicatoren) 3. UMI uitrusten met een systeem en instrumenten voor interne kwaliteitsborging en overwegen om UMI te betrekken bij institutionele certificering (Er zal een jumelageproces worden overwogen met een universiteit die bekend staat om haar beheersing van kwaliteitsborging met de steun van de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie). 4. Regelingen voor de technische (onderhoud) en financiële duurzaamheid van de apparatuur en de master- en doctoraatopleidingen. 5. Promoten van de wetenschappelijke en innovatieranglijst van de Moulay Ismail Universiteit op nationale schaal en haar inzet voor het milieu en SD (THE Impact Ranking). 6. De transformatie van UMI in een ondernemende universiteit ondersteunen.

01 september 2022 - 31 december 2023