Bachelor & master • 180 + 120 studiepunten • Nederlandstalig
De impact van informatica op de moderne samenleving kan onmogelijk worden overschat. In de opleiding informatica word je geconfronteerd met de veelzijdigheid van deze wetenschap en de uitdagingen die ze stelt. Uiteraard komen de toepassingsgerichte aspecten van de informatica uitgebreid aan bod - daar dient informatica tenslotte voor - maar we besteden ook veel aandacht aan het hoe en waarom: zijn er grenzen aan wat de computer kan? Welke logica zit er achter al die nieuwe ontwikkelingen? Op welke principes zijn zoekmachines gebaseerd? Dit zijn maar enkele van de vele vragen waarmee je wordt geconfronteerd. Tenslotte gaan we ook het menselijk aspect van de informatica niet uit de weg: informatica is immers niet de wetenschap van de computer maar wel de wetenschap van hoe de mens met die computer omgaat!
De opleiding informatica van Universiteit Hasselt leidt studenten op tot degelijke en polyvalente informatici. Als je informatica aan UHasselt studeert dan krijg je een brede kennisbasis, die voornamelijk softwaregericht is. De vraagstukken die je als informaticus aanpakt, komen uit alle sectoren van de samenleving. Je leert tijdens je opleiding om goed te communiceren met andere mensen, zodat je de problemen goed kan begrijpen. Je eerste opdracht is om het gestelde probleem in een informaticavraagstuk te vertalen. Dan kan het analysewerk gebeuren. Meestal wordt een complex probleem opgesplitst in kleinere, meer handelbare deelproblemen. Die moet je dan oplossen waarbij je geregeld beroep moet doen op je creativiteit. De deeloplossingen worden vervolgens samengebracht tot een degelijke oplossing voor het geheel. En dan moet je de oplossing ook nog programmeren, om een eindproduct te bekomen.
Software-ontwikkeling is een belangrijk aspect van informatica, maar het is zeker niet het enige. Informatica is een veelzijdige wetenschap, die niet alleen technologisch is, maar ook intellectueel zeer uitdagend. De bachelor Informatica is een brede opleiding die focust op tal van fundamentele aspecten van de informatica. Je kan aan UHasselt opteren om bv. meer op de multimediatechnologie te focussen, intrigerende theoretische aspecten van de informatica te bestuderen, meer over projectmanagement en intermenselijke communicatie te vernemen, de interactie tussen mens en computer te bestuderen, de onderliggende concepten van databases te exploreren, de laatste ontwikkelingen op het vlak van communicatietechnologie te doorgronden...
Tijdens de opleiding informatica voer je projecten uit en werk je rond praktische problemen. Een ideale manier om te proeven van het werk van een informaticus!
De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar) en is opgebouwd rond vier leerlijnen: software ontwerp & ontwikkeling, bouwstenen van informatica, wiskundige & wetenschappelijke technieken en, tenslotte, professionele & academische vaardigheden.
Het volledig vernieuwde studieprogramma kan je hieronder vinden per bachelorjaar, of in dit document (pdf, 154 KB) voor de volledige bachelor. Meer info over individuele opleidingsonderdelen in de bachelor informatica kan je vinden in onze studiegids. Je kan met bijkomende vragen ook terecht bij onze proffen via onze Discord server.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Wil je weten of de opleiding Informatica iets voor jou is? Krijg alvast een idee over programmeren in Python met onze Python Tutorials.
Het academiejaar start midden september 2024.
De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.
Hieronder zie je een voorbeeld van een lesweek in het eerste kwartiel van het eerste bachelorjaar informatica. Voor een vak wordt telkens een volledige dag uitgetrokken. Na een hoorcollege dat de leerstof van die dag inleidt, werk je, in groep of individueel, aan zelfstudieopdrachten. Hierbij studeer je in de computerlokalen en zijn er tussentijdse contactmomenten met assistenten. Op het einde van de dag wordt er teruggekoppeld in een responsiecollege. Verder wordt er tweewekelijks een coachingmoment voorzien voor de eerstejaarsstudenten, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan studieplanning en -opvolging.
Campus Diepenbeek
Of volg een proefles!
Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.
Na de bacheloropleiding informatica aan UHasselt kan je rechtstreeks instromen in de master in de informatica van UHasselt.
De masteropleiding bestaat uit 120 studiepunten (2 jaar). Er zijn slechts twee verplichte vakken (samen 12 studiepunten). waardoor je veel keuzevrijheid hebt om je studieprogramma naar eigen inzicht en interesse samen te stellen. We bieden je daarvoor maar liefst zes specialisatieprofielen aan. In elk van deze profielen krijg je als masterstudent de unieke kans om mee te draaien in lopende onderzoeksprojecten.
Je sluit je masteropleiding af met een masterproef van 30 studiepunten waarin je bewijst dat je een volwaardig informaticus bent geworden.
Je volgt eerst het gezamenlijk programma (42 studiepunten) en je kiest één tot drie profielen (24 studiepunten per profiel). Je vult je studieprogramma aan met keuzeopleidingsonderdelen totdat je masterprogramma minimum 120 SP bedraagt. De masteropleiding is opgedeeld in semesters. Na ieder semester volgt er een studie- en examenperiode.
Artificiële intelligentie maakt deel uit van ons dagelijks leven. Denk maar aan gezichtsherkenning, spreken met je computer, teksten laten vertalen, boekentips krijgen en ongewenste e-mails laten verwijderen. Bovendien is de technologie in volle opmars met zelfrijdende auto’s, huishoudrobots, computers die wereldkampioen zijn in quizzen (Watson), schaken (Deep Blue) of een Japans bordspel (AlphaGo). De wetenschappelijke principes die dit alles mogelijk maken, zijn afkomstig uit de informatica (disciplines zoals informatiesystemen, data timing, logica en machine learning). In het nieuwe profiel Artificial Intelligence maak je grondig kennis met deze disciplines, leer je experimenteren met diverse technieken en denk je mee over een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in onze maatschappij.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
(*): tweejaarlijks in even jaren (2022-23, 2024-25 ...)
Eén van de kerntaken van informatica is het beheren van gegevens. Facebook, Twitter, Google, het internet zijn eigenlijk wereldwijde gegevensbanken die voortdurend worden geüpdatet en bevraagd. Met het profiel Data Management word je opgeleid tot specialist in geavanceerde databasetechnologie en data mining. Je leert ook de principes en de architectuur van deze systemen kennen. Zo ben je klaar om nieuwe data management software te ontwikkelen.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
(*): tweejaarlijks in even jaren (2022-23, 2024-25 ...)
(**): tweejaarlijks in oneven jaren (2023-24, 2056-26 ...)
In dit profiel komen alle technische, wetenschappelijke en informatica-aspecten van het bouwen (engineering) van interactieve systemen aan bod. De Human-Computer Interaction (HCI) is immers bepalend voor het succes van een computersysteem. Je doorloopt het hele bouwproces: het bedenken van het concept, het ontwerpen, het programmeren en het evalueren van de interactie tussen een menselijke gebruiker en een computersysteem. Tijdens de opleiding worden je creatieve skills verder ontwikkeld en word je opgeleid om innovatieve oplossingen te bedenken en uit te werken. Er wordt ook aandacht besteed aan vlot werken in en met multidisciplinaire teams.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
Kwalitatief hoogstaande informaticaondersteuning is uitermate belangrijk in onze gezondheidszorg. Dit domein is in volle evolutie en er is dan ook veel nood aan informatici die gespecialiseerd zijn in Health informatics. Dit profiel biedt je de kennis en vaardigheden om medische toepassingen te realiseren en beheren. Er wordt aandacht besteed aan alle gerelateerde informaticadomeinen en je leert samenwerken met andere wetenschappelijke disciplines die betrokken zijn bij Health informatics, waarbij je ook het voortouw neemt om de zorgtoepassingen te managen.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
Het gebruik van sociale media, cloud services en video-on-demand maakt het internet onmisbaar. Maar deze toepassingen stellen ook steeds grotere eisen aan de netwerken. Het is een hele uitdaging om ze correct te dimensioneren, te beveiligen en hun beschikbaarheid te garanderen. In dit profiel leer je hoe grootschalige netwerken zijn opgebouwd en hoe ze efficiënt beheerd en ingezet worden. Beveiliging wordt bekeken vanuit het standpunt van alle stakeholders (gebruikers, beheerders en applicatieontwikkelaars). Hierbij leggen we sterk de nadruk op praktische ervaring met de technologieën in een realistische labocontext.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
De verwerking van camerabeelden en geluidsopnamen biedt ongekende mogelijkheden. en is meer dan ooit een actueel onderwerp. De meest gekende voorbeelden zijn mediatoepassingen. Maar de rekentechnieken en toestellen die daarvoor worden ontwikkeld, worden zo goed als overal gebruikt waar grote rekenkracht nodig is. Zo is een grafische kaart bijvoorbeeld al een supercomputer op zich. Dit profiel biedt je een unieke mix van onderwerpen met betrekking tot zowel het verwerken als genereren van beeld en geluid. Tevens maak je uitgebreid kennis met de onderliggende technologieën.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
(*): tweejaarlijks in even jaren (2022-23, 2024-25 ...)
(**): tweejaarlijks in oneven jaren (2023-24, 2056-26 ...)
Je kan rechtstreeks instromen met:
Je kan instromen via een schakelprogramma:
Het schakelprogramma omvat acht opleidingsonderdelen voor een totaal van 60 studiepunten. In de praktijk hebben vele studenten ongeveer anderhalf academiejaar nodig om dit schakelprogramma succesvol af te ronden. Je moet immers niet alleen rekening houden met de ‘zwaarte’ van het programma, maar ook met de organisatie van het schakelprogramma (o.a. de volgorde waarin je opleidingsonderdelen moet volgen). Mits gunstige studievoortgang, kun je het tweede jaar van je schakelprogramma reeds combineren met opleidingsonderdelen uit het masterprogramma.
Als je slaagt voor het schakelprogramma behaal je géén diploma of getuigschrift, maar krijg je de toelating om je in te schrijven voor de masteropleiding.
Je kan instromen via een voorbereidingsprogramma:
Het voorbereidingsprogramma brengt je op het instapniveau van de masteropleiding. Je dient wel te beschikken over basisdenkkaders in de gebieden informatica, logica en wiskunde. Daarnaast zijn analytische competenties onontbeerlijk. De examencommissie van de masteropleiding Informatica oordeelt over de toelating tot en over de omvang van het voorbereidingsprogramma op basis van je specifiek dossier.
Wie geboeid is door wetenschappelijk onderzoek en een onderzoeksloopbaan wil voorbereiden, kan na het behalen van het masterdiploma een doctoraat in de wetenschappen: informatica voorbereiden. Na het behalen van het doctoraat kun je zowel aan een academische carrière als een onderzoeksloopbaan in de bedrijfswereld beginnen.
Voor studenten die interesse hebben in een onderwijsloopbaan in het secundair onderwijs of bij uitbreiding de educatieve sector, is het volgen van een educatieve master aangewezen. Voor een master informatica is de educatieve master wetenschappen en technologie aan UHasselt de aansluitende master. In deze master kan dan geopteerd worden voor het verkort traject (60 SP), waarin enkel de onderwijsrelevante thema's aan bod komen.
Je kan na selectie worden toegelaten tot de Master of Statistics & Data Science. Voor andere masters dien je misschien te slagen voor een voorbereidingsprogramma alvorens in te stromen, bv. voor de master in de TEW: handelsingenieur in de beleidsinformatica en de master in de mobiliteitswetenschappen.
Je kan een eigen onderneming opstarten of komt terecht in de ICT-sector, commerciële en dienstverlenende bedrijven, productiebedrijven, financiële instellingen,onderzoeksinstellingen, overheidsdiensten, de medische sector, onderwijsinstellingen, de high-tech industrie.
Informaticatoepassingen in ondernemingen, bij de overheid en in organisaties zijn talrijk. Gespecialiseerde softwareontwikkelteams zijn noodzakelijk om deze toepassingen te ontwikkelen.
Anderzijds is er ook steeds meer behoefte aan informatici als consultant, projectleider en analist. In deze rol zijn informatici de veelzijdige menselijke schakel tussen de informatica(toepassing) en de uiteindelijke omgeving waarin de toepassing zal worden gebruikt.
Bovendien bestaat behoefte aan docenten om de gebruikers te trainen in het gebruik van nieuwe toepassingen. De groei van internet en de explosie van telecommunicatiesystemen (gsm, navigatiesystemen, satellietcommunicatie,...) bewijzen het belang van computernetwerken. Dit betekent meer vraag naar netwerkspecialisten en -beheerders. De grote vraag naar exact wetenschappelijk opgeleide informatici met oog voor praktische toepassingen geraakt maar niet ingevuld, noch in Vlaanderen noch wereldwijd.
Enkele voorbeelden:
Software engineer • Information security officer • Cloud infrastructure manager • Data privacy architect • Researcher • IT enterprise architect • Project manager • Data scientist • Team leader software development • Chief information officer • ...
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.