Bachelor en master in de informatica

Waarom informatica studeren aan UHasselt?

Bachelor & master • 180 + 120 studiepunten • Nederlandstalig

  • Bouw aan de maatschappij van morgen
    Technologie staat centraal in de moderne samenleving, en informatici zijn de architecten van onze digitale toekomst. Stel je voor dat je deel uitmaakt van een team dat technologie ontwikkelt om de gezondheidszorg te verbeteren, een nieuw social media platform te ontwikkelen of klimaatverandering mee te helpen aanpakken met bv. GreenIT. Met een academische opleiding informatica bouw je mee aan hoe we leven, werken en omgaan met de wereld van morgen.
  • Leren én doen!
    Digitale technologie verandert razendsnel en daarom is veelzijdigheid belangrijk in je opleiding. Onze focus ligt op de onderliggende concepten. Zo leer je de moderne technologie (beter) begrijpen en word je in staat gesteld om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Via allerlei projecten (zowel individueel als in teamverband) breng je je kennis in de praktijk en krijg je een beter inzicht in zowel het ‘waarom’ als het ‘hoe’.
  • Creativiteit zonder grenzen 
    Informatica draait niet alleen om programmeren; het gaat om het creëren van oplossingen die een verschil maken. Van het ontwerpen van vernieuwende gebruikerservaringen tot het oplossen van complexe problemen met performante algoritmes. Elke regel code die je schrijft is een puzzelstukje van de oplossing. Onze opleiding informatica moedigt je aan om buiten de gebaande paden te denken, te innoveren en je ideeën tot leven te brengen.
  • Intensieve begeleiding
    Je staat er nooit alleen voor tijdens je opleiding. Onze ervaren docenten, assistenten en tutoren bieden intensieve begeleiding om je academische ontwikkeling te ondersteunen. We hechten ook veel waarde aan community building. Vanaf de eerste dag maak je deel uit van een hechte en ondersteunende gemeenschap van medestudenten en studentenverenigingen. Samenwerken en elkaar inspireren staan centraal in ons programma, zodat je niet alleen van je docenten leert, maar ook van je medestudenten.
Download de brochure
SHOOT17 Informatica 33

Waarom informatica?

Wat is informatica? 

Informatica is een dynamisch en veelzijdig vakgebied  dat draait om het begrijpen en creëren van technologie. Je leert hoe computers en software werken, en hoe  je deze kunt gebruiken om innovatieve oplossingen voor echte problemen te bedenken. Centraal in de opleiding staat programmeren, waarbij je verschillende programmeerprincipes en talen gebruikt om toepassingen te bouwen.
Je verkent de wereld van besturingssystemen en databanken, waarbij je grote hoeveelheden informatie leert gebruiken voor bruikbare inzichten. Je komt in contact met kunstmatige intelligentie en ook met netwerken en security, waardoor je begrijpt hoe technologieën zoals het internet werken en beveiligd kunnen worden.

Informatica integreert fundamentele kennis en principes met een praktische benadering. Je leert over algoritmes, die de basis vormen van alle computerprogramma’s,  en bestudeert hoe software en hardware samenwerken. Door de fundamenten te begrijpen, kun je efficiënte en doeltreffende technologische oplossingen ontwerpen. Informatica is niet alleen technisch; het stimuleert ook je creativiteit en probleemoplossend vermogen. Kortom, informatica geeft je de tools om technologie te begrijpen, te verbeteren en toe te passen in de wereld om ons heen.

Wat doet een informaticus? 

Een informaticus vervult een essentiële rol bij het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van technologische oplossingen. Als informaticus help je dus bedrijven en organisaties om efficiënter te werken en hun doelen te bereiken met jouw software. Universitaire informatici zijn gespecialiseerd in complexe softwareontwikkeling, waarbij ze geavanceerde algoritmes en systemen ontwerpen en implementeren die voldoen aan specifieke eisen van hun toekomstige gebruikers en de omgeving waarin ze worden gebruikt. Dit omvat het ontwikkelen van zowel front-end toepassingen die gebruikersinterfaces bieden als robuuste back-end systemen die gegevens verwerken en beheren op grote schaal.

Binnen de informatica zijn er heel wat verschillende disciplines, elk met hun eigen specifieke taken en verantwoordelijkheden, zoals systeembeheer op een hoog niveau, database management, datamodellering, query-optimalisatie,... Verder spelen informatici vaak een sleutelrol in IT-projecten, waarbij ze onder andere projecten initiëren, plannen en beheren.

Naast technische vaardigheden zijn communicatieve vaardigheden essentieel voor informatici, omdat ze vaak moeten samenwerken met klanten, gebruikers en andere technische teams. Ze fungeren als belangrijke schakels tussen al deze belanghebbenden, waarbij ze complexe technische concepten vertalen naar begrijpelijke taal en oplossingen aanpassen aan specifieke behoeften.

Informatici blijven voortdurend op de hoogte van de nieuwste technologische trends en ontwikkelingen. Ze 
zijn actief betrokken bij onderzoek en experimenteren 
met baanbrekende tools en technieken om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die bedrijven en organisaties helpen in een snel veranderende digitale omgeving.

Kortom, informatici spelen een cruciale rol in het transformeren van technologische mogelijkheden naar praktische toepassingen die organisaties helpen hun doelen te bereiken. Hun veelzijdigheid, expertise en toewijding aan continue verbetering maken hen onmisbaar in de wereld van morgen.

Voor wie?

Toelatingsvoorwaarden en voorkennis 

  • Informatica: geen voorkennis vereist maar kennis van programmeertaal kan nuttig zijn
  • Wiskunde: bij voorkeur hebben studenten in het secundair onderwijs 6 uur wiskunde gevolgd, maar minder is ook mogelijk op voorwaarde dat zij bereid zijn om extra wiskunde bij te studeren. Voor alle beginnende studenten wordt de septembercursus wiskunde aanbevolen. 

Je profiel 

  • Je hebt een brede interesse in digitale technologie en haar toepassingen, en je bent benieuwd naar zowel de technische werking als de onderliggende principes.
  • Je bent geïnteresseerd in programmeren en software-ontwikkeling. Gepassioneerd mag ook, natuurlijk!
  • Je bent praktisch ingesteld en je bent gemotiveerd om diepgaande kennis om te zetten in concrete toepassingen, waarbij je creatief te werk gaat en uitdagingen niet uit de weg gaat. 
  • Je communiceert graag met anderen en bent een teamspeler
  • Je hebt een sterke interesse in het vergaren van nieuwe kennis en wilt dit ook na je studie voortzetten. 
  • Je wil bijdragen aan het vinden van oplossingen voor de uitdagingen van morgen (optimaal gebruik van AI, betere dataverwerking, communicatieplatformen, betere gezondheidszorg, mobiliteitsoplossingen, green IT en klimaatopwarming...).

Wil je weten of de opleiding Informatica iets voor jou is? Krijg alvast een idee over programmeren in Python met onze Python Tutorials

Informatica is niet beperkt tot het programmeren van software. Het is een vakgebied dat per definitie multidisciplinariteit vereist. Voor de beste en meest creatieve oplossingen werken informatici samen met mensen van diverse achtergronden en maken ze zich vaak andere domeinen eigen om tot die oplossing te komen
Martijn Luyckx, master in de informatica

Hoe ziet de opleiding eruit?

Bacheloropleiding

  • Bachelor in de informatica
  • 3 jaar = 180 studiepunten / dagopleiding

Masteropleiding

  • Master in de informatica
  • 2 jaar = 120 studiepunten / dagopleiding 

 Werkmethoden

  • hoorcolleges
  • responsiecolleges
  • (begeleide) zelfstudieopdrachten
  • projecten, zelfstandig en in groep

Jaarindeling en examenspreiding

  • Kwartielsysteem in de eerste helft van het eerste bachelorjaar, met examens na 8 weken in november en januari
  • Semestersysteem in het vervolg van de bachelor en in de master, met examens in januari en juni

Bacheloropleiding

De wetenschappelijke insteek van de opleiding zorgt ervoor dat je inzicht verwerft in de bouwstenen van digitale technologie. Deze bouwstenen vormen samen een referentiekader dat je helpt om technologische evoluties sneller en beter te begrijpen. De opleiding is opgebouwd rond vier leerlijnen die als basisconcepten fungeren: Software Design & Ontwikkeling, Bouwstenen van de Informatica, Wiskundige en Wetenschappelijke Technieken, en Professionele en Academische Vaardigheden. Dankzij deze brede en doordachte structuur kom je tijdens de opleiding in aanraking met meerdere disciplines binnen de informatica. Je ontwikkelt niet alleen technische expertise, maar ook analytisch inzicht en professionele vaardigheden. Tegelijk is de opleiding ook heel praktisch: al na het eerste semester heb je je eerste softwareprojecten gerealiseerd, waarmee je de theorie meteen toepast in concrete toepassingen.

  • In de leerlijn "software ontwerp & ontwikkeling" begin je met computationeel leren denken en programmeren in Python. Later in het eerste bachelorjaar leer je een andere programmeerstijl kennen: objectgeoriënteerd programmeren, waarbij je C++ zal leren. In het tweede bachelorjaar leer je ook functioneel programmeren. Verder besteden we onder meer aandacht aan de basisprincipes van software engineering, die onontbeerlijk zijn om grote softwareprojecten als team tot een goed einde te brengen.
  • De leerlijn "wiskundige & wetenschappelijke technieken" start met het aanleren van basistechnieken om problemen op te lossen en methodes om de juistheid van de gevonden oplossing aan te tonen, via de vakken Problem Solving en Discrete Wiskunde. In de vakken Calculus en Lineaire Algebra uit het tweede bachelorjaar wordt aandacht besteed aan wiskundige technieken die je nodig hebt voor de informaticavakken in je verdere bachelor- en masteropleiding.
  • De "bouwstenen van informatica" in het eerste bachelorjaar zijn de vakken Computerarchitectuur, Besturingssystemen en Databases. Deze en andere bouwstenen worden verder uitgediept in het tweede en het derde bachelorjaar.

  • In de leerlijn "professionele & academische vaardigheden" staat het verwerven van kennis van en ervaring met belangrijke skills (communicatie, teamwork, zelfevaluatie,...) centraal. Dit gebeurt onder andere via projecten, die steeds omvangrijker en complexer worden naarmate de opleiding vordert.

Het volledig vernieuwde studieprogramma vind je in dit document voor de volledige bachelor. Meer info over individuele opleidingsonderdelen in de bachelor informatica kan je vinden in onze studiegids of hieronder. 

Opleidingsonderdelen eerste bachelorjaar

Imperatief programmeren

In dit vak leer je de basis van programmeren, met  Python als eerste programmeertaal. Je ontdekt hoe je  een probleem omzet in een algoritme en dat vervolgens uitwerkt tot goed gestructureerde code. Daarbij leer je werken met belangrijke bouwstenen zoals variabelen, functies, herhalingsstructuren en lijsten. Ook besteden we veel aandacht aan logisch nadenken over code en aan het gebruik van programmeertools (zoals een IDE). 
In het tweede kwartiel leer je grotere programma’s schrijven die communiceren met het besturingssysteem, en je leert ook werken met bestanden, command line parameters  en foutafhandeling. Je gebruikt Python als scripttaal, leert testen en debuggen, en maakt kennis met versiebeheer. Zo leg je een stevige basis voor je verdere programmeervakken en leer je écht denken als een programmeur.

Problem solving

Dit opleidingsonderdeel leert je hoe je complexe problemen stap voor stap aanpakt, met of zonder programmeerkennis. In het eerste deel oefen je vooral het logisch en creatief denken met technieken zoals vereenvoudigen, patronen herkennen  en het opdelen in deelproblemen. Je leert ook hoe je een oplossing correct en duidelijk kunt onderbouwen met eenvoudige bewijstechnieken. In het tweede kwartiel  pas je dat denken toe in code, met de programmeertaal C. Je leert basisconcepten zoals functies, invoer/uitvoer, geheugenbeheer en het werken met pointers. Deze mix van denken en programmeren helpt je om later efficiënter te coderen en beter te begrijpen hoe je softwareproblemen aanpakt.

Computerarchitectuur

In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe een computer écht werkt vanbinnen. Je leert over binaire getallen, codes, logische schakelingen en geheugentypes, maar ook over invoer, uitvoer en opslag van data. Je maakt kennis met besturingssystemen zoals Linux en krijgt inzicht in hoe computers en programma’s met elkaar communiceren. Je onderzoekt ook de rol van virtual machines en embedded systems. Een belangrijk onderdeel is het leren begrijpen van een eenvoudige computerarchitectuur, waarbij je ook kennismaakt met ARM assembly taal. Door deze onderwerpen begrijp je later beter hoe je eigen code op laag niveau uitgevoerd wordt.

Databases

In dit vak leer je hoe je op een slimme manier grote hoeveelheden gegevens opslaat in databanken. Je ontdekt de bouwstenen van een databank en hoe je zo’n systeem ontwerpt. Daarbij leer je werken met het relationele model, waarin gegevens in tabellen worden voorgesteld. Je leert ook over relationele algebra en hoe je met de taal SQL gegevens opvraagt, bewerkt en structureert. Verder gaan we in op systeemaspecten van SQL, zoals het gebruik van constraints (regels die gegevens controleren) en de beperkingen van het relationele model. Je krijgt dus niet alleen praktijkgerichte vaardigheden mee, maar ook inzicht in hoe een databanksysteem in elkaar zit. Zo leer je databases bouwen die efficiënt, betrouwbaar en logisch opgebouwd zijn.

Project- en Communicatievaardigheden – deel 1

Je werkt in dit vak aan je communicatie- en projectvaardigheden als toekomstig informaticus. Je leert helder en correct schrijven in academisch Nederlands, met aandacht voor structuur en kwaliteit. Daarnaast leer je hoe je professioneel samenwerkt in projecten, hoe je een goede projectplanning maakt, en hoe je jouw werk  op een duidelijke manier overbrengt. We bespreken wat professioneel gedrag betekent in een projectcontext  en hoe je efficiënt communiceert met teamleden. Ook technische vaardigheden komen aan bod: je leert werken met Markdown en LaTeX, je gebruikt versiebeheer via Git, en je maakt kennis met shell-scripts. Deze combinatie  van ‘soft’ en ‘hard’ skills maakt je sterker in zowel solo- als groepswerk. Alles wat je leert, helpt je groeien tot een betrouwbare en professionele teamspeler.

Wanneer heb je les?

Het academiejaar start midden september. De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.

Hieronder zie je een voorbeeld van een lesweek in het eerste kwartiel van het eerste bachelorjaar informatica. Voor een vak wordt telkens een volledige dag uitgetrokken. Na een hoorcollege dat de leerstof van die dag inleidt, werk je, in groep of individueel, aan zelfstudieopdrachten. Hierbij studeer je in de computerlokalen en zijn er tussentijdse contactmomenten met assistenten. Op het einde van de dag wordt er teruggekoppeld in een responsiecollege. Verder wordt er tweewekelijks een coachingmoment voorzien voor de eerstejaarsstudenten, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan studieplanning en -opvolging.

Waar heb je les? 

Campus Diepenbeek

  • Vlot bereikbaar met de trein, de fiets, de bus en auto
  • Op 20min. fietsen van centrum Hasselt

Campus Diepenbeek

UHasselt, campus Diepenbeek, voorzijde gebouw
Locatie
Agoralaan, gebouw D, 3590 Diepenbeek

Masteropleiding

Toelatingsvoorwaarden

  • Je kan rechtstreeks instromen met een academische bachelor in de informatica (120 studiepunten = 2 jaar). 
  • Heb je een bachelordiploma in de toegepaste informatica en wil je een academische master behalen? Dat kan, maar dan moet je wel eerst een schakelprogramma volgen. Het doel van zo’n programma is om je op instapniveau te brengen van de masteropleiding informatica. Het schakelprogramma bestaat in principe uit negen opleidingsonderdelen voor een totaal van 54 studiepunten, maar kan mogelijk worden aangepast op basis van je behaalde bachelordiploma. In de praktijk hebben vele studenten ongeveer anderhalf academiejaar nodig om dit schakelprogramma succesvol af te ronden. Je moet immers niet alleen rekening houden met de zwaarte van het programma, maar ook met de organisatie van het schakelprogramma (o.a. de volgorde waarin je opleidingsonderdelen moet volgen). Mits gunstige studievoortgang, kun je het tweede jaar van je schakelprogramma reeds combineren met opleidingsonderdelen uit het masterprogramma. Als je slaagt voor het schakelprogramma behaal je géén diploma of getuigschrift, maar krijg je de toelating om je in te schrijven voor de masteropleiding.
    Het studieprogramma van het schakelprogramma (onder voobehoud van wijzigingen) vind je in dit document (pdf, 86 KB)
  • Iedere afgestudeerde met een academische bachelor- of masterdiploma kan het voorbereidingsprogramma voor de masteropleiding Informatica volgen. Het voorbereidingsprogramma brengt je op het instapniveau van de masteropleiding. Je dient wel te beschikken over basisdenkkaders in de gebieden informatica, logica en wiskunde. Daarnaast zijn analytische competenties onontbeerlijk. De examencommissie van de masteropleiding Informatica oordeelt over de toelating tot en over de omvang van het voorbereidingsprogramma op basis van je specifiek dossier.

 

 

Programma masteropleiding

In de masteropleiding informatica ga je specialiseren volgens je eigen keuze. Je kiest minstens 1 van de volgende profielen (24 SP in omvang): Artificial Intelligence, Data Management, Engineering Interactive Systems, Health Informatics, Networking and Security en tenslotte Visual Computing. Daarnaast kies je zoveel andere interessante vakken uit de andere profielen als je wil. Samen met de verplichte vakken (42 SP in totaal, waaronder de masterproef) kom je zo al snel aan de minimale 120 SP van de opleiding.
Als masterstudent krijg je de kans om mee te werken aan onderzoeksprojecten in het Digital Future Lab of in het Data Science Institute. Je kan ook gedurende een semester gaan studeren in het buitenland of er een korte stage gaan doen (via Erasmus+). Aan jou de keuze!

Je volgt het gezamenlijk programma (42 studiepunten) en je kiest één tot drie profielen (24 studiepunten 
per profiel). Je vult je studieprogramma aan met keuzeopleidingsonderdelen totdat je masterprogramma minimum 120 SP bedraagt.  

Profielen

Artificial Intelligence

Artificiële intelligentie maakt deel uit van ons dagelijks leven. Denk maar aan gezichtsherkenning, spreken met je computer, teksten laten vertalen, boekentips krijgen en ongewenste e-mails laten verwijderen. Bovendien is de technologie in volle opmars met zelfrijdende auto’s, huishoudrobots, computers die wereldkampioen zijn in quizzen (Watson), schaken (Deep Blue) of een Japans bordspel (AlphaGo). De wetenschappelijke principes die dit alles mogelijk maken, zijn afkomstig uit de informatica (disciplines zoals informatiesystemen, data timing, logica en machine learning). In het nieuwe profiel Artificial Intelligence maak je grondig kennis met deze disciplines, leer je experimenteren met diverse technieken en denk je mee over een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in onze maatschappij.

Data Management

Eén van de kerntaken van informatica is het beheren van gegevens. Facebook, Twitter, Google en het internet zijn eigenlijk wereldwijde gegevensbanken die voortdurend worden geüpdatet en bevraagd. Met het profiel Data Management word je opgeleid tot specialist in geavanceerde databasetechnologie en data mining. Je leert ook de principes en de architectuur van deze systemen kennen. Zo ben je klaar om nieuwe data management software te ontwikkelen en je bijdrage te leveren aan het beheersbaar houden van de exponentieel groeiende toevloed aan data waarmee onze kennismaatschappij overspoeld wordt.

Engineering Interactive Systems

In dit profiel komen alle technische, wetenschappelijke en informatica-aspecten van het bouwen (engineering) van interactieve systemen aan bod. Human-Computer Interaction (HCI) is immers bepalend voor het succes van een computersysteem. Je doorloopt het hele bouwproces: het bedenken van het concept, het ontwerpen, het programmeren en het evalueren van de interactie tussen een menselijke gebruiker en een computersysteem. Tijdens de opleiding worden je creatieve skills verder ontwikkeld en word je opgeleid om innovatieve oplossingen te bedenken en uit te werken. Er wordt ook aandacht besteed aan vlot werken in en met multidisciplinaire teams.

Health Informatics

Kwalitatief hoogstaande informaticaondersteuning is uitermate belangrijk in onze gezondheidszorg. Dit domein is in volle evolutie en er is dan ook veel nood aan informatici die gespecialiseerd zijn in Health Informatics. Dit profiel biedt je de kennis en vaardigheden om medische toepassingen te realiseren en beheren. Er wordt aandacht besteed aan alle gerelateerde informaticadomeinen en je leert samenwerken met andere wetenschappelijke disciplines die betrokken zijn bij Health Informatics, waarbij je ook het voortouw neemt om de zorgtoepassingen te managen.

Networking and Security

Het gebruik van sociale media, cloud services en video-ondemand maakt het internet onmisbaar. Deze toepassingen stellen echter ook steeds grotere eisen aan de netwerken. Het is een hele uitdaging om ze correct te dimensioneren, te beveiligen en hun beschikbaarheid te garanderen. In dit profiel leer je hoe grootschalige netwerken zijn opgebouwd en hoe ze efficiënt beheerd en ingezet worden. Beveiliging wordt bekeken vanuit het standpunt van alle stakeholders (gebruikers, beheerders en applicatieontwikkelaars). Hierbij leggen we sterk de nadruk op praktische ervaring met de technologieën in een realistische labocontext.

Visual Computing

De verwerking van camerabeelden en geluidsopnamen biedt ongekende mogelijkheden en is meer dan ooit een actueel onderwerp. De meest gekende voorbeelden zijn mediatoepassingen. Bovendien worden de daarvoor ontwikkelde rekentechnieken en toestellen zo goed als overal gebruikt waar grote rekenkracht nodig is. Zo is een grafische kaart bijvoorbeeld al een supercomputer op zich. Dit profiel biedt je een unieke mix van onderwerpen met betrekking tot zowel het verwerken als genereren van beeld en geluid. Tevens maak je uitgebreid kennis met de onderliggende technologieën.

Na je studie

Doctor in de wetenschappen: informatica

Wie geboeid is door wetenschappelijk onderzoek en een onderzoeksloopbaan wil voorbereiden, kan na het behalen van het masterdiploma een doctoraat in de wetenschappen: informatica voorbereiden. Na het behalen van het doctoraat kun je zowel aan een academische carrière als een onderzoeksloopbaan in de bedrijfswereld beginnen.

Andere masteropleidingen aan UHasselt

Voor studenten die interesse hebben in een onderwijsloopbaan in het secundair onderwijs of bij uitbreiding de educatieve sector, is het volgen van een educatieve master aangewezen. Voor een master informatica is de educatieve master wetenschappen en technologie aan UHasselt de aansluitende master. In deze master kan dan geopteerd worden voor het verkort traject (60 SP), waarin enkel de onderwijsrelevante thema's aan bod komen.

Je kan na selectie worden toegelaten tot de Master of Statistics & Data Science. Voor andere masters dien je misschien te slagen voor een voorbereidingsprogramma alvorens in te stromen, bv. voor de master in de TEW: handelsingenieur in de beleidsinformatica en de master in de mobiliteitswetenschappen

Start je eigen bedrijf

Je kan een eigen onderneming opstarten of komt terecht in de ICT-sector, commerciële en dienstverlenende bedrijven, productiebedrijven, financiële instellingen,onderzoeksinstellingen, overheidsdiensten, de medische sector, onderwijsinstellingen, de high-tech industrie.

Beroepsuitwegen

 

Softwareontwikkeling

In technologiebedrijven spelen softwareontwikkelaars een cruciale rol. Ze ontwerpen, ontwikkelen, testen en onder-houden softwaretoepassingen. Deze ontwikkelaars werken samen met belanghebbenden om de vereisten te begrijpen, schrijven code in verschillende programmeertalen en zorgen ervoor dat de software voldoet aan de kwaliteitsnormen en de behoeften van de gebruikers. 

Research & development

Informatici spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van nieuwe technologieën die onze manier van leven, werken en communiceren transformeren. Van het creëren van veilige en schaalbare IT-infrastructuren tot het ontwikkelen van slimme en autonome systemen, de bijdrage van informat-ici is essentieel voor het bevorderen van wetenschap en technologie. Bovendien helpen hun innovaties bedrijven en organisaties om beter te voldoen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van de samenleving.

Consultancy

In de consultancysector werken IT-architecten aan technol-ogische concepten en plannen voor hun klanten, waarbij ze ook de realisatie van A tot Z begeleiden. Daarnaast bieden productspecialisten technische ondersteuning en train-ing aan klanten. Ze installeren en configureren systemen, lossen technische problemen op en bieden training om ge-bruikers te helpen bij het effectief gebruik van IT-oplossin-gen en het maximaliseren van hun operationele efficiëntie

Financiële dienstverlening

In de financiële dienstverlening zijn data scientists on-misbaar. Ze analyseren complexe datasets om betek-enisvolle inzichten te verkrijgen. Ze gebruiken statistische methoden, machine learning technieken en program-meervaardigheden om data te interpreteren, voorspellen-de modellen te creëren en bevindingen te communiceren aan belanghebbenden. Hun werk helpt bij risicoanalyse, fraudedetectie en het verbeteren van klantstrategieën. Daarnaast werken cybersecurity analisten aan het bes-chermen van de computernetwerken en systemen tegen cyberdreigingen. Ze monitoren op beveiligingsinbreuken, voeren kwetsbaarheidsbeoordelingen uit en implementer-en beveiligingsmaatregelen om gegevens en systemen te beschermen. Ze reageren ook op beveiligingsincidenten en ontwikkelen strategieën om de beveiliging te verbeteren.

Gezondheidszorg

In de gezondheidszorg spelen UI/UX designers een essentiële rol. Ze richten zich op het verbeteren van de gebruikerservar-ing (UX) en de gebruikersinterface (UI) van softwaretoe-passingen. Ze voeren gebruikersonderzoek uit, maken wireframes en prototypes en ontwerpen intuïtieve interfaces. Ze werken samen met ontwikkelaars om ontwerpen te imple-menteren die de bruikbaarheid en toegankelijkheid optimal-iseren voor artsen, verpleegkundigen en ander personeel. 

Telecommunicatie

In de telecommunicatiesector zijn netwerk engineers verantwoordelijk voor het ontwerpen, implementeren 
en beheren van computernetwerken. Ze configureren netwerkcomponenten, lossen connectiviteitsproblemen op en zorgen voor netwerkbeveiliging en -prestaties. Ze plannen ook netwerkuitbreidingen en upgrades om aan toekomstige behoeften te voldoen.

E-commerce

In de e-commerce sector spelen machine learning engi-neers een belangrijke rol. Ze ontwikkelen algoritmen en bouwen systemen die machines in staat stellen te leren van data en voorspellingen te doen. Ze preprocessen data, se-lecteren geschikte modellen en trainen deze met machine learning frameworks. Ze implementeren de modellen ook in productieomgevingen en monitoren hun prestaties.

Entertainmentindustrie

In de entertainmentindustrie ontwikkelen game developers interactieve games voor verschillende platforms zoals con-soles, pc’s en mobiele apparaten. Ze ontwerpen spelmech-anismen, ontwikkelen gameplay-functies en schrijven code voor grafische weergaven, audio en gebruikersinterfaces. Ze werken samen met kunstenaars, ontwerpers en testers om boeiende spelervaringen te creëren.

Onderwijs

In het onderwijs is er behoefte aan informatici voor wie lesgeven een passie is. Na het volgen van een educatieve masteropleiding, kan je in het secundair onderwijs terecht als leraar of als lector in het hoger onderwijs om jongeren (hun eerste) stappen te laten zetten in de wondere wereld van de informatica. 

Alumni aan het woord
Bjorn Geuns 3

Bjorn Geuns

Head of Projects bij SkeyDrone

Als Head of Projects bij SkeyDrone coördineer ik onder andere drone-operaties rond kerncentrales, gevangenissen en luchthavens, BVLOS operaties en EU-projecten zoals U-space implementatie. Mijn dagdagelijkse bezigheden variëren van boardroomsessies tot operationele activiteiten op het terrein.

Sofie Notelaers (1)

Sofie Notelaers

ICT-coördinator KT-scholengroep

De opleiding heeft mij kansen geboden tot zeer diverse werkmogelijkheden, wat perfect aansluit bij mijn verwachtingen bij het begin van mijn carrière. Ik heb verschillende rollen vervuld, van onderzoeker bij het EDM tot software developer/devops engineer bij Zappware, een bedrijf gespecialiseerd in digitale TV applicaties, om uiteindelijk te belanden als ICT-coördinator bij een scholengroep.

Pieter Robyns 06 (1)

Pieter Robyns

Cybersecurity expert/researcher bij Defensie

Als cybersecurity expert bij Defensie werk ik aan de cyberveiligheid en geef ik advies binnen mijn expertise. Daarnaast begeleid ik studenten tijdens hun studies. Mijn baan overtreft mijn verwachtingen door investeringen in training, fijne collega’s en de mogelijkheid om me verder te specialiseren. Naast mijn werk volg ik cursussen, lees ik veel over cybersecurity en werk ik aan hobbyprojecten met programmeren.

Herman Bastiaens Informatica (2)

Herman Bastiaens

Enterprise Architect bij Proximus

Ik heb gekozen voor de opleiding informatica aan Universiteit Hasselt omdat de opleiding hoog stond aangeschreven en gekend was voor de goede mix tussen theorie en praktijk. De bereikbaarheid vanuit Tongeren was een grote plus, en de aangename sfeer op de campus sprak me erg aan. 

Carl Bruninx (1)

Carl Bruninx

Head of Engineering bij EVS in Seraing

Als Head of Engineering bij EVS, een leider in live video technologie, ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van servers en apparatuur voor live producties. Mijn taken omvatten teammanagement, project- en budgetopvolging, en coaching. Hoewel mijn rol nu minder technisch is, blijft een sterke technische basis essentieel voor goede beslissingen. Mijn werkdag bestaat uit meetings, productontwikkeling, en het implementeren van verbeteringen zoals AI-tools.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Bram Bonné

Staff Software Engineer at Google

Ik kreeg mijn jobaanbod van Google al voordat ik mijn PhD had afgerond, vanwege mijn stage tijdens mijn doctoraat bij het “Applied Privacy Research” team. Daar kon ik direct aan de slag, aangezien ik al bekend was met het team en hun focus op direct toepasbaar privacyonderzoek binnen Google.

Onze kwaliteit

Kwaliteit is wat jij wil, en wat wij bieden

Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.

Vragen?

Je kan met bijkomende vragen ook terecht bij onze proffen via onze Discord server.

Infodagen en proeflessen

Kom naar een infodag
  • Maak kennis met de campus
  • Ontdek alle opleidingen op de infomarkt 
  • Krijg meer informatie tijdens een van de infosessies
  • Kijk handboeken in
  • Spreek met échte studenten en docenten
  • Schrijf je in voor de opleiding
12 jan

Online infosessie: master in het basisonderwijs

12 januari 2026 19 - 20 uur Online
15 jan

SID-in Vlaams-Brabant

15 januari 2026 - 17 januari 2026 9u - 16u Brabanthal Leuven, Brabantlaan 1, 3011 Leuven

Of volg een proefles!

Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.

18 feb

Openlesdag informatica: 18 februari 2026

18 februari 2026 09:00 - 12:00 Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek


Blijf op de hoogte van het studieaanbod & infodagen!

  • Ontvang in je mailbox alle informatie over infodagen
  • Gepersonaliseerde info op jouw maat
  • Ontdek gaandeweg wat jij wil!
Foto 209