Red panther Aisling D’Hooghe bekroond tot meter van het Universitair MS Centrum

Nationaal hockeyspeelster Aisling D’Hooghe wordt de meter van het Universitair MS Centrum (UMSC), een samenwerking van UHasselt en Noorderhart in Pelt. Aisling D’Hooghe lijdt zelf aan MS, toch combineert ze dit met een topsportcarrière. “De manier waarop zij dagelijks met haar ziekte omgaat en haar doorzettingsvermogen, maken haar een inspiratiebron voor personen met MS. Aisling D’Hooghe is dan ook de ideale meter voor ons centrum”, zeggen Piet Stinissen en Hans Ramaekers, voorzitters van UMSC.

Aisling D'hooghe Meter UMSC Aisling D'hooghe Meter UMSC

Meterschap UMSC

Het Universitair MS Centrum werd twee jaar geleden opgericht door Universiteit Hasselt en Noorderhart. Ongeveer 1.000 personen met MS worden in 'Noorderhart Revalidatie & MS' in Pelt ondertussen opgevolgd. Binnen het UMSC lopen meer dan 30 onderzoeksprojecten, wordt er nauw samengewerkt met farmabedrijven in verschillende klinische studies en werd er recent klinisch onderzoek opgestart. Het UMSC is dan ook een referentiecentrum met Europese uitstraling voor onderzoek naar de ziekte Multiple Sclerose.

Groepsfoto UMSC
Meter als inspiratiebron
Naast het baanbrekende onderzoek dat er gevoerd wordt, wil het UMSC personen met MS ook inspireren over hoe om te gaan met hun ziekte. Het centrum vroeg daarom nationaal hockeyspeelster Aisling D’Hooghe om meter te worden van het UMSC. “Op haar zesde werd bij Aisling D’Hooghe de ziekte MS vastgesteld. Door hier heel open over te getuigen, maakt Aisling de aandoening zichtbaarder in onze samenleving en biedt ze zo steun aan vele andere lotgenoten. Daarbovenop toont ze in haar carrière als topsporter een ongelooflijk doorzettingsvermogen, waarbij ze zeker voor heel wat personen met MS maar ook ver daarbuiten een echte inspiratiebron is”, zegt Kim Pannemans, coördinator van het UMSC.
“Voor mij is het belangrijk om mijn ervaringen te delen met anderen en hopelijk zo personen met MS te inspireren. Mijn rol als meter van het Universitair MS Centrum zal hierbij zeker helpen. Ik ben daarom zeer blij om het meterschap op te nemen", zegt Aisling D'Hooghe.
Getuigenissen
Als meter van het UMSC zal Aisling D’Hooghe op tal van evenementen van het Universitair centrum getuigenissen geven en zo helpen om publieke aandacht te geven aan MS en het UMSC mee op de internationale kaart te zetten.
Meer cases over
OnderzoekBIOMED