Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Prof. Dr. Piet Stinissen & Prof. Dr. Veerle Somers
16 nov

Faculteit Geneeskunde en Levenswetenschappen UHasselt blikt in nieuw boek terug op 50 jaar (bio)medisch onderwijs

Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van Universiteit Hasselt brengt de faculteit Geneeskunde en Levenswetenschappen, één van de oudste faculteiten van de universiteit, het boek ‘Innoveren / Inspireren / Excelleren’ uit. “Een terugblik op onze eigen voorbije 50 jaar en hoe we het biomedisch onderwijs en onderzoek in Limburg hebben mee vormgegeven. Tegelijk biedt het boek ons de kans om vooruit te kijken naar de vele uitdagingen die in de gezondheidszorg op ons afkomen”, zeggen auteurs prof. dr. Veerle Somers en prof. dr. Piet Stinissen.

Health Campus Uhasselt Groepsfoto
27 aug

3,4 miljoen euro Vlaamse steun voor biomedisch onderzoekscomplex en hoogtechnologisch bewegings- en revalidatielab UHasselt

Health Campus Limburg DC krijgt verder vorm. In 2026 zal er een nieuw biomedisch onderzoekscomplex komen op de campus in Diepenbeek, waar geavanceerde technologieën binnen de gezondheidszorg uitgebouwd worden. Ook het voor Europa unieke hoogtechnologische MOVE lab voor bewegingsanalyse en revalidatie krijgt een plaats op de Health Campus.

Prof. Dr. Esther Wolfs Biomed Uhasselt
16 aug

UHasselt start wereldwijde zoektocht naar wijsheidstanden van personen met ziekte Charcot-Marie-Tooth

Voor haar onderzoek naar een therapie tegen de ingrijpende zenuwziekte Charcot-Marie-Tooth is UHasselt-prof Esther Wolfs (BIOMED UHasselt) op zoek naar wijsheidstanden van personen die lijden aan de aandoening. “Uit deze wijsheidstanden willen we stamcellen halen om het ziekteproces haarfijn te analyseren. We geloven dat we zo de sleutel kunnen vinden om de aandoening Charcot-Marie-Tooth, waar wereldwijd 1 op 2.500 personen aan lijdt, te behandelen.”

Eredoctoraten Dies Natalis Uhasselt
25 mei

‘Excellente wetenschappers’ Erika Vlieghe en Jordi Sunyer nieuwe eredoctoren Universiteit Hasselt

Ter gelegenheid van haar Dies Natalis reikt Universiteit Hasselt een eredoctoraat uit aan virologe Erika Vlieghe en milieu-epidemioloog Jordi Sunyer. “Twee geëngageerde wetenschappers aan de top van hun academisch vakgebied, die zich onvermoeibaar inzetten voor ziektepreventie en de maatschappij in haar geheel”, zeggen promotoren Leen Popleu, Jeroen Van Der Hilst en Tim Nawrot.

Melissa Schepers Biomed MS Onderzoek
23 mei

Stap dichter bij nieuwe behandeling voor MS dankzij methode om specifieke eiwitten te remmen

Promotieonderzoek van Melissa Schepers aan de Universiteit Maastricht en Universiteit Hasselt biedt hoop op de ontwikkeling van een nieuw medicijn dat multiple sclerose (MS) kan stoppen of de beperkingen kan herstellen.

Ilse Dewachter & David Wilson 1
16 feb

Wetenschappers brengen voor het eerst alle ziekteprocessen achter neurodegeneratieve aandoeningen in kaart

Wetenschappers van UHasselt en KULeuven/VIB hebben samen met toonaangevende internationale collega’s, voor het eerst alle ziekteprocessen achter neurodegeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer, Parkinson, Multiple Sclerose en ALS in kaart gebracht.

Stichting Alzheimer Onderzoek Ilse Dewachter
27 jan

300.000 euro voor onderzoek naar rol vetmetabolisme in hersenen bij Alzheimer

Welke rol speelt het vetmetabolisme in de hersenen bij personen met Alzheimer dementie? En kunnen we dat metabolisme positief beïnvloeden door medicatie of proactief, door onze levensstijl aan te passen? Dat onderzoekt de onderzoeksgroep Neurologie van UHasselt professor Ilse Dewachter (BIOMED) met steun van de Stichting Alzheimer Onderzoek. Zij schenken 300.000 euro aan dit onderzoek.

Aisling D'hooghe Meter UMSC
02 dec

Red panther Aisling D’Hooghe bekroond tot meter van het Universitair MS Centrum

Nationaal hockeyspeelster Aisling D’Hooghe wordt de meter van het Universitair MS Centrum (UMSC), een samenwerking van UHasselt en Noorderhart in Pelt. Aisling D’Hooghe lijdt zelf aan MS, toch combineert ze dit met een topsportcarrière.

Jo Brouns FWO Jelle Hendrix
24 okt

1,33 miljoen euro voor geavanceerde lichtmicroscoop UHasselt

BIOMED UHasselt kan met de steun van Vlaams minister Jo Brouns en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek een geavanceerde lichtmicroscoop in gebruik nemen. Het toestel van in totaal 1,33 miljoen euro zal een boost zijn voor het biomedisch onderzoek aan UHasselt en voor de zorgsector in de regio.

Foetus Onderzoek Roetdeeltjes Tim Nawrot
06 okt

Nog voor hun geboorte hebben baby’s al roet in hun longen en hersenen

In vitale organen van ongeboren baby’s zijn er al sporen van luchtvervuiling terug te vinden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Universiteit Hasselt en de Universiteit van Aberdeen, dat gepubliceerd werd in The Lancet Planetary Health.

CELL Groepsfoto 2 Charter Universiteitsfonds
05 okt

Limburgse eerstelijnszones en kennisinstellingen ondertekenen uniek samenwerkingscharter

17 Limburgse organisaties uit de zorg- en welzijnsector en de kennisinstellingen Universiteit Hasselt en Hogescholen PXL en UCLL zullen de volgende jaren binnen CELL intensief samenwerken om de eerstelijnszorg en welzijnsorganisaties te versterken. Limburg is de eerste provincie waar zo een samenwerking opgestart wordt.

Judith Fraussen En Veerle Somers
01 jul

250.000 euro vanuit Wings for Life voor ruggenmergonderzoek UHasselt

BIOMED-onderzoekers dr. Judith Fraussen en prof. dr. Veerle Somers krijgen van de internationale organisatie Wings for Life samen 250.000 euro voor hun ruggenmergonderzoek. Als één van de weinige onderzoeksgroepen ter wereld, onderzoeken zij bloed- en weefselstalen van personen met traumatische ruggenmergletsels.