Biologie: CRISPR-Cas, het geheime wapen van biotechnologen

04 mei 2022
Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Lokaal A108

Dit event is reeds afgelopen

Biologie: CRISPR-Cas, het geheime wapen van biotechnologen

Sinds de opkomst van de biotechnologie werd de weg geopend naar tal van wetenschappelijke toepassingen in verschillende sectoren (medische, agrarische…). Eén van de meest recente revolutionaire ontwikkelingen in de biotechnologie is het gebruik van de CRISPR-Cas-technologie.
Professor dr. Tim Vanmierlo, docent aan de faculteit geneeskunde en levenswetenschappen aan Universiteit Hasselt, schetst op een heldere en overzichtelijke manier de basisprincipes van deze revolutionaire CRISPR-Cas-technologie en maakt de link met concrete voorbeelden uit het biologisch en biomedisch onderzoek aan de UHasselt.

Recent ontstond er heel wat opschudding omtrent de geboorte van een eerste ‘designerbaby’ in China. Het embryo zou genetisch gemanipuleerd zijn, gebruik makende van de CRISPR-Cas-technologie. Bij de ontwikkeling van elke nieuwe, omstreden technologische toepassing is het voeren van een maatschappelijk debat van groot belang.

Aan de hand van artikels over gerealiseerde toepassingen van de CRISPR-Cas-technologie trachten we de pro’s en contra’s op te lijsten en de techniek vanuit ethisch standpunt kritisch te benaderen.

• Voor wie: leerkrachten SO, 3e graad biologie, natuurwetenschappen
  • Datum: woensdag 4 mei 2022 | 14u00 - 17u00
  • Deelname: gratis, wel verplicht inschrijven
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Lokaal A108