Katrien Goossens - Groeigericht evalueren van competenties met CompassMe

21 maart 2022
Universiteit Hasselt – campus Diepenbeek – gebouw D - 3590 Diepenbeek

Dit event is reeds afgelopen

Groeigericht evalueren van competenties met CompassMe

Katrien Goossens (Vlajo) 'Evalueren is één van de moeilijkste taken van een leerkracht', dit beaamt ook Lieven Viaene, directeur van de onderwijsinspectie (Klasse, augustus 2019).
Gelukkig is er heel wat informatie te vinden over 'goed' evalueren: resultaten van onderzoeken, theoretische kaders, praktische uitwerkingen,… En toch lijkt het dat groeigericht evalueren (en dus eigenlijk groeigericht lesgeven) voor veel leerkrachten nog een uitdaging is, voor sommigen betekent dit stretchen buiten hun comfortzone.

In deze sessie staan we stil bij het waarom van evalueren, het effect van een groeigerichte aanpak en hoe het zou kunnen zijn om (nog meer) in te zetten op een groeigerichte klaspraktijk. Daarnaast wordt CompassMe aan jullie voorgesteld: de digitale tool die Vlajo op de markt heeft gebracht om scholen, leraren en leerlingen te ondersteunen bij het in kaart brengen van (transversale) competenties en kwaliteiten, geheel in functie van de onderwijsmodernisering.

Na deze workshop heb je een zicht op welke mogelijkheden CompassMe biedt en hoe je als leerkracht en als school gebruik kan maken van de tool. Je wordt ook uitgedaagd om stil te staan bij je eigen lespraktijk, zodat je nadien (nóg meer) goesting hebt om groeigericht aan de slag te gaan.

Spreker: Katrien Goossens - VLAJO

• Voor wie: leerkrachten 2de en 3de graad ASO, BSO en TSO ook voor niet-economieleerkrachten, max 40 deelnemers
  • Datum: maandag 21 maart 2022 | 20u00 – 21u30
  • Deelname: gratis, wel verplicht inschrijven