Lezing: Centrale toetsen doen functioneren - SESsies ‘inspiratie in de klas

13 december 2023
Universiteit Hasselt – campus Diepenbeek – gebouw D - 3590 Diepenbeek

Dit event is reeds afgelopen

Lezing: Centrale toetsen doen functioneren

Spreker: Jan Vanhoof

Het debat over centrale toetsen woedt al ruim twee decennia in Vlaanderen. Recentelijk heeft de Vlaamse overheid besloten om vanaf dit schooljaar alle Vlaamse leerlingen vier keer een centrale toets te laten afleggen, wat dit onderwerp weer uiterst actueel maakt. In zijn lezing zal Jan Vanhoof de genoemde beleidsbeslissing als uitgangspunt nemen en bespreken welke voorwaarden vervuld moeten worden om deze centrale toetsen te laten bijdragen aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Jan Vanhoof verdedigt de stelling dat Vlaanderen met centrale toetsen zonder meer de bestaande kwaliteitsuitdaging niet het hoofd zal kunnen bieden, maar zonder centrale toetsen ook niet. Hij zal uitleggen hoe centrale toetsen kunnen helpen de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar ook waarschuwen voor de mogelijke negatieve gevolgen van ondoordacht gebruik ervan. Daarnaast zal hij kijken naar internationale ervaringen en lokaal onderzoek naar de perspectieven van leraren en schoolleiders. Hierbij wordt onderzocht waarom sommige feedbackgebruikers de centrale toetsen zoals ze in Vlaanderen zijn opgezet, omarmen en laten functioneren, terwijl anderen dat niet doen.

Jan Vanhoof is als hoogleraar verbonden aan het Departement voor Onderwijs- en Opleidingswetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen) van de Universiteit Antwerpen. Hij is er actief binnen de onderzoeksgroep EduBROn. Zijn onderzoeksactiviteiten richten zich op kwaliteitszorg en schoolbeleid en in het bijzonder op de geïnformeerde beleidsvoering door scholen. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in onderzoek naar zelfevaluatie en informatiegebruik in scholen.

• Voor wie: leerkrachten secundair onderwijs, middenkader, directie
  • Datum: woensdag 13 december 2023 | 20u00 – 21u45
  • Deelname: gratis, wel verplicht inschrijven
  • Locatie: Universiteit Hasselt – campus Diepenbeek – gebouw D - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Lieven Faes, lieven.faes@uhasselt.be
Inschrijven

Ben je ingeschreven maar kan je toch niet deelnemen, meld je dan minstens een week vóór de datum van de workshop af zodat de contactpersoon hiervan op de hoogte is. Van harte dank daarvoor.

Terug naar het Nascholingen overzicht