Online infosessie: generieke competenties bij het toelatingsexamen (tand)arts en dierenarts

02 februari 2023

Dit event is reeds afgelopen

Het toelatingsexamen arts-tandarts-dierenarts is meer dan Kennis & Inzicht in de Wetenschappen. Zeker sinds de rangschikking van geslaagden in een numerus fixus is het examendeel Generieke Competenties in belang toegenomen. De resultaten van dit deel wegen immers even zwaar door als het wettenschappelijke deel.

We gaan tijdens deze online nascholing graag dieper in op het onderdeel van de proef waarvoor je niet kan 'blokken', maar waarbij training en oefening wel voordelig is.

De vaardigheden die een leerling voor dit examenonderdeel nodig heeft sluiten zeer goed aan bij de leerdoelen van het vak Nederlands in de derde graad, maar ze worden getest in een vorm die erg ongebruikelijk is voor deze competenties. Met deze avond willen we het ijs breken voor zowel leerkrachten Nederlands als leerkrachten wetenschappen om met deze generieke competenties aan de slag te gaan.

• Waar moet je als leerkracht op letten?
  • Welke tips geef je de leerlingen best mee?
  • Wat zijn de 'do's en don'ts' in een voorbereidingstraject?

We verkennen de verschillende kenmerken van het VAARDIG-gedeelte ('leesproef') aan de hand van een voorbeeld. We gaan op een interactieve manier aan de slag met het CLEAR-gedeelte ('communicatieproef') aan de hand van enkele oefeningen.
Voor beide onderdelen bespreken we de belangrijke aandachtspunten en een mogelijke aanpak voor leerlingen die veel te winnen hebben op dit essentiële onderdeel van de toelatingsproef.

Terug naar het Nascholingen overzicht