workshop: Groepsdynamica in de klas - SESsies inspiratie in de klas

04 oktober 2023
Universiteit Hasselt – campus Diepenbeek – gebouw D - 3590 Diepenbeek

Dit event is reeds afgelopen

Lezing: Groepsdynamica in de klas

Spreker: Tamara van den Berg

In dit aanbod - opengesteld voor studenten Educatieve master (als een keuze-opleidingsonderdeel) en externen - wensen we actief in te spelen op actuele topics in onderzoek en praktijk, die interessant zijn voor een breed publiek van onderwijsverstrekkers.

Als leerkracht krijg je zonder uitzondering te maken met groepsdynamische processen in je klas. Het belang hiervan binnen een klascontext wordt helaas nog vaak onderschat. Binnen een klasgroep ontwikkelen leerlingen interactiepatronen die al dan niet productief zijn voor een positief leerklimaat. Er ontstaan ongeschreven regels die volledig losstaan van het schoolreglement of de klasregels en die soms bewust maar vaak onbewust gevolgd worden. Als leerkracht maak je deel uit van dit proces en kan je mee sturing geven. Meer kennis van en zicht krijgen op zo’n groepsdynamisch proces kan je als leerkracht versterken om dit proces positief te beïnvloeden. Je wordt in deze interactieve sessie kort ondergedompeld in de wereld van de groepsdynamica.

Tamara van den Berg werkt voor De Uitdaging en Campus O³, Huis van het kind in Genk waar ze klassen op weg mag helpen naar een betere groepssfeer en individuele jongeren probeert te versterken in hun vaardigheden, door de combinatie van individuele gesprekken en een groepsaanbod.

• Voor wie: leerkrachten secundair onderwijs, middenkader, directie
  • Datum: woensdag 4 oktober 2023 | 20u00 – 21u45
  • Deelname: gratis, wel verplicht inschrijven
  • Locatie: Universiteit Hasselt – campus Diepenbeek – gebouw D - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Lieven Faes, lieven.faes@uhasselt.be
Inschrijven

Ben je ingeschreven maar kan je toch niet deelnemen, meld je dan minstens een week vóór de datum van de workshop af zodat de contactpersoon hiervan op de hoogte is. Van harte dank daarvoor.

Terug naar het Nascholingen overzicht