140 studenten Limburgs hoger onderwijs bezorgen mensen met een beperking een onvergetelijke week

140 studenten van Universiteit Hasselt, Hogescholen PXL en UCLL en het Provinciaal Instituut voor Verpleegkunde (PIVH) leven deze week nauw samen met een 70-tal personen met een beperking in Vakantiehuis Fabiola in Maasmechelen om hen een week boordevol activiteiten, plezier en zorg aan te bieden. “Heel waardevol, zowel voor de deelnemers als voor de studenten. Zij zien hier wat het echt betekent om te leven met een beperking”, zeggen Marga Swerts en Kristof Huts, coördinatoren van de Activiteitenweek.

Activiteitenweek RWS Huis Fabiola Activiteitenweek RWS Huis Fabiola

30ste editie

Het is al voor de 30ste keer dat de faculteit Revalidatiewetenschappen van UHasselt deze activiteitenweek voor mensen met een fysieke of mentale beperking organiseert in Huis Fabiola in Maasmechelen. Een week lang, dag en nacht, dragen studenten uit het Limburgse hoger onderwijs zorg voor de deelnemers en organiseren ze heel wat leuke activiteiten voor hen.

Activiteitenweek RWS (2)

Van zwemmen tot zumba

De 70-tal deelnemers zijn een heel diverse groep van personen met een beperking, gaande van volwassenen met een fysieke of een mentale beperking tot kinderen met ontwikkelingsstoornissen. “Iedere deelnemer heeft andere zorgnoden en capaciteiten. De studenten organiseren daarom specifieke activiteiten op maat, zoals zwemmen, rolstoeldansen, zumba, atletiek of samen koken en ze staan ook in voor hun dagelijkse zorg zowel op vlak van dagelijkse hygiëne tot wondzorg”, zegt Kristof Huts van de faculteit Revalidatiewetenschappen, UHasselt.

De grote groep van studenten, die bestaan uit studenten kinesitherapie van UHasselt, ergotherapie van Hogeschool PXL en verpleegkunde van PXL, UCLL en PHIV, worden onderverdeeld in zorgteams. Per team staat ieder van hen met eigen expertise dag en nacht in voor de zorg van een 4-tal deelnemers. “Tijdens hun opleiding leren studenten al wat een beperking betekent op fysiologisch vlak, maar door intensief een week lang samen te leven met mensen met een beperking, zien ze echt wat de impact van een beperking is op het sociale leven van die persoon en hun omgeving. We zien dat de studenten die inzichten, die je niet kan leren op schoolbanken, meenemen in hun latere carrière”, zegt Marga Swerts van de faculteit Revalidatiewetenschappen, UHasselt.

Inzicht in elkaars beroep

Iedere avond zitten de studenten in de verschillende zorgteams ook samen voor een multidisciplinair overleg. De studenten spreken dan samen met de docenten en begeleiders over hun ervaringen gedurende de dag en welke zorg deelnemers specifiek nodig hebben. “Dit soort overleg, waarbij ieder vanuit eigen expertise input geeft, is heel gebruikelijk in de zorg vandaag de dag. Het is voor de studenten dan ook erg waardevol om hier tijdens de activiteitenweek mee in aanraking te komen, want zo leren ze hier ook elkaars latere beroep beter kennen. Verpleegkundigen krijgen beter inzicht in wat kinesitherapeuten en ergotherapeuten specifiek doen, en omgekeerd”, zegt Kristof Huts.

“We zijn ontzettend trots dat we al zoveel jaren deze activiteitenweek kunnen organiseren voor mensen met een beperking”, zegt Raf Meesen, decaan van de faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt. “Want niet alleen voor de deelnemers en de studenten betekent deze week heel veel, het zorgt ook voor een welverdiende week rust voor de mantelzorgers en het netwerk die normaal dagelijks instaan voor de zorg van de deelnemers.”

Activiteitenweek RWS 3