Duurzaamheid centraal in nieuwe Green Office UHasselt

UHasselt-studenten lanceren de Green Office, een fysieke plek op de campus waar initiatieven rond duurzaamheid worden uitgewerkt. “Met de Green Office willen we het leven op de campus en het onderzoek en onderwijs aan UHasselt duurzamer maken”, zegt Mira Jablonska, UHasselt-studente rechten en één van de trekkers achter dit project.

Green Office Hoog Green Office Hoog

Het aanbod van vegetarische en veganistische maaltijden in de restaurants van UHasselt nog vergroten, het verminderen van plastic afval op de campus door de overstap te maken naar herbruikbare bekers en het plaatsen van meer waterdispensers. Het zijn enkele initiatieven waar de Green Office op wil focussen de volgende jaren.

Green Office Uhasselt

“Wij geloven dat er heel wat UHasselt-studenten zijn met goede ideeën om de campussen van UHasselt nog duurzamer te maken. Daarom lanceren we nu een Green Office”, zegt Mira Jablonska. “Dit kantoor is een fysieke plek op de campus waar iedereen met een groen idee vrijblijvend kan binnenwandelen. De Green Office wordt getrokken door studenten met de hulp van enkele stafleden van UHasselt. We zijn ook nog op zoek naar studenten die zich als vrijwilliger willen inzetten.”

Kajakken

Duurzaamheid is één van de vier beleidslijnen waar Universiteit Hasselt erg op inzet. “Met de Green Office geven we onze studenten een mandaat om zaken in verandering te brengen”, zegt coördinator Kim Engelen. “Momenteel werken we binnen de Green Office een programma uit voor een duurzaamheidsweek in mei. We organiseren dan lezingen, een klimaatpanel en gaan ook playaking waarbij de studenten met een kajak rondvaren op het Albertkanaal om er afval op te ruimen.”

Enkele getuigenissen van studenten achter de Green Office:

• Joke Meeus, student fiscale wetenschappen, zet dit jaar de schouders onder communitybuilding en de social media strategie. ‘Met onze events en communicatie proberen we op een leuke manier duurzaamheid in de kijker te zetten. Ik ga ook op zoek naar toffe give-aways met duurzame partners zoals onze actie met Lento.
  • Ilyas Habib-Eddine, student master in management, was als internationale student meteen enthousiast om mee te trekken aan events. Hij zet zijn marketing-expertise ook in voor de Green Office om content te maken voor social media om andere studenten mee te trekken.

• Mira Jablonska, student rechten, droomt van een duurzame campus. Zij onderzoekt welke scenario’s er mogelijk zijn om met herbruikbare bekers te werken binnen de UHasselt. ‘Het is alleszins complexer dan je zou verwachten. Ik ga aan tafel met actoren binnen en buiten de universiteit om dit in kaart te brengen. Ook de ontmoetingen met andere Green Offices zijn heel leuk.’
Green Office

Meer info over de Green Office UHasselt vind je op deze pagina.