Familie van poolreizigers Adrien de Gerlache en Tony Van Autenboer openen Antarcticamuur aan UHasselt

Het X-LAB van Universiteit Hasselt brengt met een Antarcticamuur hulde aan het poolonderzoek ten tijde van de Belgische Antarctische Expedities. Familieleden van poolreizigers Adrien en Gaston de Gerlache en Tony Van Autenboer (prof. UHasselt), openden vandaag de tentoonstellingsmuur met unieke objecten, foto’s en documenten van voorbije poolexpedities.

Opening Antarctica Expo Tony Van Autenboer Opening Antarctica Expo Tony Van Autenboer

Antarctica

Where Wise Men Dare Not Tread, die naam kreeg de Antarcticamuur aan het X-LAB van UHasselt. Een permanente tentoonstelling op campus Diepenbeek, opgedragen aan poolreizigers Barons Adrien en Gaston de Gerlache en UHasselt-professor emeritus Tony Van Autenboer, die in september vorig jaar overleed. “Een ode aan het Antarctisch verleden van België, het heroïsche tijdperk van poolonderzoek in barre kouden, met hondensleeën en wekenlang zonder enig radiocontact. Van de eerste overwintering (1897-1899) door Adrien de Gerlache – geboren in Hasselt - tot de zero-emissie Prinses Elisabeth-station (2009) geïnitieerd door Alain Hubert, eredoctor van UHasselt”, zegt prof. dr. Jean Manca, bezieler van dit project. “We zijn dan ook ontzettend vereerd dat we deze tentoonstelling kunnen openen in aanwezigheid van familieleden van de Gerlache en Van Autenboer en van verschillende voormalige poolreizigers en hun familie.

Tony Van Autenboer

Laatste onontdekte bergketen

De Antarcticamuur stelt unieke instrumenten, foto’s en documenten tentoon, ter beschikking gesteld door Tony Van Autenboer en andere donateurs. Zelf was Tony Van Autenboer geoloog en leidde hij vier expedities naar de Zuidpool in de periode 1957 tot 1970. Tijdens één van deze expedities verkende Van Autenboer Dronning Maudland in de regio Sor Rondane, de tot dan laatste onontdekte grote bergketen op onze planeet en de plaats waar later het Prinses Elisabeth Station is gekomen.

Originele hondenslee

“Aan de Antarcticamuur hebben we een plek gegeven aan de originele houten hondenslee die Tony Van Autenboer tijdens deze exploratie heeft gebruikt. Verder zie je er originele uitrustingen zoals een tent, pikhouweel, sneeuwbril, crampons en een radiotoestel”, zegt Jean Manca. “En we tonen er zijn originele wetenschappelijke apparatuur zoals de ‘Worden-Gravimeter’, een meettoestel om de zwaartekracht op te meten, belangrijk voor de metingen van de dikte van het ijs. Zo een instrument staat ook in het Smithsonian – National Museum of American History in de Verenigde Staten.”

Raak de steen uit Antarctica aan

Tot slot is er een speciale plaats in de expo voor een originele grote steen uit Antarctica, daar uit de grond gehaald door Tony Van Autenboer. “Iedereen die voorbijkomt kan deze steen aanraken en zich een beetje één voelen met Antarctica”, zegt Jean Manca. Met deze expo, de aandacht voor klimaat en duurzaamheid in ons onderwijs en onze jaarlijkse ‘Polar Circle expeditions’, willen we de historische band van UHasselt en Hasselt met de poolgebieden verder zetten en nieuwe generaties inspireren.”

Naast de Antarcticamuur maakt X-LAB ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen aan hun X-Wall of Science & Art. Als eerste stelt kunstenares Denise Peeters hier grote papieren sculpturen tentoon die doen denken aan ijsbergen. “Deze papieren rotsen gaan mooi in dialoog met de Antarcticamuur en de collectie van prof. Van Autenboer”, besluit Jean Manca.

Deze tentoonstelling kwam tot stand met de steun van Universiteit Hasselt (Faculteit Wetenschappen / vakgroep Fysica), Stad Hasselt, Nationale Loterij en SLiM VZW.

Meer cases over