Historisch Refugiehuis en Witte Kazerne zijn nieuwe thuis voor UHasselt

Het rectoraat van UHasselt, de financiële dienst, de personeelsdienst en het Instituut voor mobiliteit zijn vanaf nu de officiële nieuwe bewoners van het historische Refugiehuis en de Witte Kazerne in het stadscentrum van Hasselt. “We maken van één van de oudste gebouwen van Hasselt een open huis, waar expo’s georganiseerd worden, we bezoekers ontvangen, doctoraten uitreiken en aan onderzoek doen”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Refugiehuis Buitenkant Refugiehuis Buitenkant

Oudste burgerlijke gebouw

Het Refugiehuis in de Maastrichterstraat dateert uit 1542 en is het oudste burgerlijke gebouw in Hasselt. Het werd oorspronkelijk gebouwd voor de zusters van de abdij van Herkenrode om in geval van oorlog een onderkomen te hebben binnen de stadsmuren. Sinds 1983 is het gebouw een beschermd monument.

Voorstelling Refugiehuis

“We zijn trots dat één van de oudste gebouwen van Hasselt – en één van de mooiste – de thuis is geworden van onze universiteit”, zegt rector Bernard Vanheusden. “En dat net in het jaar dat we onze vijftigste verjaardag vieren. Al zijn we een jonge universiteit, zeker in de laatste tien jaar hebben we de kans gekregen om ons historisch patrimonium uit te bouwen. Eerst met de Oude Gevangenis in Hasselt, vandaag met dit prachtige pand uit de zestiende eeuw, en ook de volgende jaren zullen we onze band met de stad Hasselt nog verder versterken met de werken aan het Begijnhof, waar onze masters architectuur een plaats zullen krijgen.”

Galerijruimte voor expo’s

In het Refugiehuis is vanaf nu het rectoraat gevestigd met onder meer het kantoor van de rector en de beheerders van UHasselt. Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB), de personeelsdienst en de financiële dienst van de universiteit nemen de Witte Kazerne in gebruik. UHasselt investeerde 6 miljoen euro in de renovatie van de gebouwen. “De herbestemming gebeurde met groot respect voor de erfgoedwaarde van de site. We stellen deze van oorsprong gesloten plek, ook zo maximaal mogelijk open. Letterlijk, want de historische poorten die het gebouw kenmerken, staan vanaf nu steeds open. Via de centrale poort ga je naar het binnengebied, waar plaats is gemaakt voor natuur. De poort aan de zijkant van het Refugiehuis, die altijd dicht was omdat er een muur achter stond, is nu de toegang tot een galerijruimte waar expo’s georganiseerd worden voor het brede publiek”, zegt Bernard Vanheusden.

Mooie samenwerking

Dit renovatieproject kwam tot stand dankzij een goede samenwerking tussen UHasselt, de Stad Hasselt, de betrokken architectenbureaus ABSCIS en UAU, de Provincie Limburg en Limburg Sterk Merk. “We zijn deze partners ontzettend dankbaar. Samen geven we een bijkomende impuls om Hasselt nog verder te ontwikkelen als biotoop van hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Een dynamiek die overigens hand in hand gaat met de ontwikkelingen op onze groene campus in Diepenbeek, met onder andere de komst van de Health Campus en de Bouwcampus”, zegt Bernard Vanheusden.

Refugiehuis Breed Buitengevel
Meer cases over