Minister Caroline Gennez maakt kennis met VLIR-UOS ontwikkelingsprojecten aan UHasselt

Minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez bracht vandaag een bezoek aan UHasselt. Ze maakte er kennis met de vele ontwikkelingssamenwerkingen die UHasselt binnen VLIR-UOS heeft lopen met partneruniversiteiten uit het Globale Zuiden. “Goed onderwijs en onderzoek kunnen een hele gemeenschap economisch opkrikken, gelijkheid bevorderen en talenten helpen ontwikkelen. Als civic universiteit zijn wij trots op de rol die wij samen met onze partners al meer dan 30 jaar spelen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Minister Caroline Gennez Our Global Campus Bezoek Uhasselt VLIR UOS Minister Caroline Gennez Our Global Campus Bezoek Uhasselt VLIR UOS

Our Global Campus

Het bezoek aan UHasselt van minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez en leden van de Directie-generaal voor ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp en andere beleidsactoren, maakt deel uit van de ‘Our Global Campus’-bezoekenreeks georganiseerd in samenwerking met VLIR-UOS. Hierbij trekt de minister naar de vijf Vlaamse universiteiten om meer te weten te komen over de impact van internationale academische samenwerkingen op de globale uitdagingen.

Minister Caroline Gennez Our Global Campus Bezoek Uhasselt VLIR UOS2

“Globale uitdagingen zoals klimaatverandering, migratie, energie, armoede en conflicten kunnen we enkel ten gronde aanpakken als we ook écht samenwerken. Dat is één van de grondslagen van mijn beleid en is een van de speerpunten in het Belgische EU-voorzitterschap. Ik ben verheugd dat ook de academische wereld doordrongen is van dit idee van samenwerking. De projecten die worden voorgesteld tijdens deze ‘Our Global Campus’-tour zijn daarvan het sprekende bewijs”, zegt minister Caroline Gennez.

Dertig jaar internationale samenwerking

Universiteit Hasselt startte al meer dan dertig jaar geleden met Global Partnerships gefinancierd door VLIR-UOS. Hierin coördineert en participeert UHasselt in tal van ontwikkelingssamenwerkingen in onder meer de Democratische Republiek Congo, Tanzania, Marokko en tal van andere Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen. “Deze projecten, waarin we samenwerken met heel uiteenlopende partners zowel binnen als buiten de academische wereld, vormen samen een krachtig instrument om menselijk kapitaal te versterken en samenlevingen gezonder, veiliger, duurzamer en beter te maken”, zegt rector Bernard Vanheusden. “Daarom hebben we van internationale samenwerking de voorbije jaren een absolute prioriteit gemaakt. Deze Global Partnerships zorgen voor sterke onderzoeksresultaten, kwalitatief hoogstaande doctoraten, duurzame contacten en mooie opportuniteiten voor zowel personeel- als studentenmobiliteit.”

“We beschouwen deze partnerships with the Global South ook echt als samenwerkingen, want beide partijen winnen hierbij. Enerzijds omdat het samenwerken over landsgrenzen heen nieuwe perspectieven biedt aan onze onderzoekers om complexe problemen aan te pakken en dat het uitwisselen van ideeën tot creativiteit en innovatie leidt, zeker met personen opgeleid in andere contexten en culturen”, zegt dr. Sadia Vancauwenbergh, directeur Onderzoek Bibliotheek en Internationalisering aan UHasselt.

Globale duurzame ontwikkeling

Ook VLIR-UOS, initiatiefnemer van deze Our Global Campus-bezoekenreeks, ziet deze Global Partnerships als een grote meerwaarde. “De rol die het hoger onderwijs speelt voor globale duurzame ontwikkeling is van cruciaal belang voor het stimuleren van een wetenschappelijk onderbouwd begrip, een kritische ingesteldheid en globaal engagement van academici, studenten en professionals in Vlaanderen en onze partnerlanden. Via capaciteitsopbouw en gezamenlijk onderzoek worden duurzame oplossingen gezocht voor globale en lokale uitdagingen", zegt Kristien Verbrugghen, directeur VLIR-UOS.

Minister Caroline Gennez Our Global Campus Bezoek Uhasselt VLIR UOS2
Meer cases over