UHasselt 35ste beste jonge universiteit wereldwijd

In de prestigieuze ranking Times Higher Education staat UHasselt dit jaar op een mooie 35ste plaats als beste universiteit jonger dan 50 jaar wereldwijd. “Ons beste resultaat in deze ranking ooit”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Oude Gevangenis Nieuw Logo 11(1) Oude Gevangenis Nieuw Logo 11(1)

Beste resultaat

De Times Higher Education - Young University Ranking rangschikt jaarlijks de beste universiteiten jonger dan vijftig jaar wereldwijd. Hiervoor kijken ze naar de prestaties van de universiteit op vlak van onderwijs, onderzoek (volume, inkomsten, invloed, reputatie, citaties), internationale uitstraling en inkomsten uit contractonderzoek.

Uhasselt Campus Diepenbeek 3

Dit jaar – het laatste jaar dat UHasselt nog kan opgenomen worden in deze ranking – staat UHasselt op de 35ste plaats, een stijging van maar liefst 18 plekken ten opzichte van vorig jaar. “Deze plek, onze hoogste ranking ooit in deze lijst, is een heel knappe afsluiter van de vele jaren dat we zijn opgenomen in deze ranking”, zegt rector Bernard Vanheusden. “Hier mogen we terecht fier op zijn.”

Gestreefd naar excellentie

De THE young universities hanteert dezelfde indicatoren als de grotere THE World University Rankings, maar door de jonge leeftijden en vaak beperktere schaalgrootte van de opgenomen universiteiten geeft deze ranking minder gewicht aan de zogenaamde ‘reputatie-indicatoren’, waar grotere universiteiten met een uitgebreider netwerk meer van kunnen profiteren.

Vooral op vlak van onderzoek scoort UHasselt dit jaar goed. 2 topics binnen deze indicator scoren boven de 90%. Dat is zo voor het aantal onderzoeksinkomsten en publicaties per academisch staflid. Ook op het aantal publicaties met een internationale co-auteur (internationale uitstraling) en op het aantal afgelegde doctoraten per academisch staflid (onderwijs) scoort UHasselt meer dan 90%.

“Deze ranking geeft een heel goed beeld over onze sterkte binnen het universitaire landschap wereldwijd. Ik wil dan ook alle collega’s aan onze universiteit bedanken die in hun dagelijks streven naar excellentie, deze mooie plaats hebben mogelijk gemaakt”, zegt Bernard Vanheusden.

De ene ranking is de andere niet

Vorige week maakte ook QS de ranking van beste universiteiten bekend. Door de gewijzigde methodiek, waarbij bepaalde factoren die minder gunstig zijn voor kleinere universiteiten net aan belang wonnen, daalde UHasselt met 100 plaatsen naar de 551ste plaats. “De ene ranking is de andere niet, dat zien we nu dus bij THE young universities. In rankings hangt heel veel af van schaalgroottes en de gebruikte methodiek. Speelt die methodiek in je voordeel dan kan je heel erg stijgen, maar soms kan het zich ook tegen je keren. Het is dus belangrijk om rankings steeds met een korrel zout te nemen en je bewust te zijn van je eigen sterktes en zwaktes. Maar deze plaats in THE young universities en het feit dat we, ongeacht welke methodiek er ook gebruikt wordt, we toch in iedere ranking aanwezig zijn, daar mogen we terecht fier op zijn”, besluit Bernard Vanheusden.

Bekijk hier alle resultaten van de THE Young University Ranking.

Meer cases over
Technologie